Nyheder ➜ Nyhedsarkiv ➜ 2010 ➜
Nordens første hybridbusser i kommerciel trafik
Af Thomas de Laine
I december kørte City-Trafik med en Volvo 7700-hybridbus på COP15-linjen i København. Her ses bussen i drift på Lossepladsvej. Foto: Thomas de Laine.
Nettbuss har afgivet bestilling på i alt 12 Volvo 7700-hybridbusser til kørsel i Norge. Det drejer sig om 10 busser til brug i Trondheim og to til Arendal. Det sker, efter at Nettbuss bl.a. selv har testet hybridbusser. Nettbuss bliver således det første busselskab i Norden, der tager hybridbusteknologien i brug kommercielt.
Hybridbusserne har et reduceret brændstofforbrug som følge af genanvendelse af bremseenergi. Det foregår i Volvo 7700 ved, at den ellers tabte bremseenergi lagres i et batteri. Bussen er forsynet med en 5 liters dieselmotor og en elmotor. Elmotoren kan køre på strøm fra batteriet, og bussen er en parallelhybrid, hvilket vil sige, at bussen enten kan køre på diesel, el eller begge dele samtidig. Teknologien er især relevant for bybusser, der hele tiden skal standse og starte op igen. Brændstofforbruget kan reduceres med op til 30 pct., oplyser Volvo, og udledningen af drivhusgasser mindskes. Bymiljøet forbedres også, idet dieselmotoren slår fra, mens bussen holder ved stoppesteder. Opstart fra stoppested sker med elmotoren, og først ved 15-20 km/t starter dieselmotoren igen.
Volvo 7700-hybridbussen er baseret på Volvo B9L-chassiset og har karrosseri bygget på Volvos fabrik i Polen. Typen har også været præsenteret i Danmark, og i to uger i december benyttede City-Trafik en demobus på den særlige COP15-linje, som betjente Bella Center i København under klimatopmødet. Lars Quist fra City-Trafik har til Danske Busvognmænds blad fortalt, at man havde gode erfaringer med bussen og faktisk registrerede en større brændstofbesparelse end de nævnte 30 pct.
Serieproduktionen af Volvo 7700 som hybridbus begynder i april 2010, og de 12 norske busser ventes leveret i juli måned. I løbet af foråret vil Volvo også bygge nogle hybridbusser til Svejts, Østrig, Tyskland og Danmark.
Kilder: Pressemeddelelse fra Volvo 08.01.10; Danske Busvognmænd nr. 1/jan. 10