Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2009

Metroen: Ændringer ved Marmorkirken, opgravning af kirkegård og ny direktør

Af Thomas de Laine

Metrocityringen var et par uger sat i bero, da Folketingets Trafikudvalg ønskede risici ved bygningen af metrocityringen undersøgt nærmere som følge af en bygningssammenstyrtning i Köln, der formentlig skyldtes metrobyggeri.

Trafikudvalgets godkendelse kom dog 26. marts, hvor alle partier sagde ja til at gå videre, men med en mindre ændring af stationen ved Marmorkirken. Denne station, der er en af cityringens mest omdiskuterede, flyttes 1,2 meter længere væk fra kirken og 2 meter dybere ned i jorden.

Næste ømme punkt: Assistens Kirkegård
Hidtil har der været mest blæst om stationerne ved netop Marmorkirken og på Gammel Strand, hvor flere kendte personer og borgergrupper har deltaget i debatten som modstandere af stationernes placeringer. Og i begyndelsen af april har pressen opdaget, at metrostationen ved Nørrebros Runddel skal placeres på en del af Assistens Kirkegård - en gammel, men makaber nyhed.

"Mandag formiddag satte kommunens gravemaskiner tænderne i et ældre familiegravsted og fjernede i løbet af nogle timer tretten nedgravede lig," skrev Berlingske Tidendes netavis 5. april. Stationen ved Runddelen skal ligge på hjørnet af Jagtvej og Nørrebrogade på kirkegårdens område. Det betyder, at de jordiske rester af mellem fire og ti tusinde mennesker skal graves op og i nogle tilfælde genbegraves andre steder på kirkegården. Der ligger 473 gravsteder på området - omkring halvdelen af kirkegårdens afdeling G - hvor stationen skal være.

Assistens Kirkegård er både en relativt ung kirkegård (her er begravet mennesker fra 1805 til 1998) og et sted, hvor flere store navne som H.C. Andersen, Søren Kierkegaard og Niels Bohr ligger begravet. Museumsinspektør fra Københanvns Bymuseum Lene Høst Madsen, som skal forestå opgravningen, kalder det en kompliceret, men overkommelig opgave: "Noget af det, som vi jo meget gerne vil gøre noget ud af, det er at prøve at grave dem op enkeltvis og sørge for, at de bliver flyttet ordentligt. Vi vil også meget gerne sørge for, at familier bliver holdt samlet," siger hun. På området skal alle monumenter fjernes. Nogle grave skal graves op, mens andre fremover vil ligge under cykelstativer og flisebelægning omkring nedgangen til undergrunden.

Berlingske fortæller, at kommunen kun er forpligtet til at genbegrave døde fra tolv eksisterende gravsteder fra området. "Vi har nogle gravsteder på den kommende byggeplads, som der stadig betales for, og som vi skal give et nyt synligt gravsted. Og så har vi to nye gravsteder, der er mindre end tyve år gamle, og som derfor stadig er fredede. Derudover har vi 68 historiske grave på arealet, som vi skal sørge for at bevare. Der fjerner vi monumenterne og eventuelle gitre og flytter alt overjordisk til et andet sted på kirkegården," siger Tom Olsen, Københavns Center for Kirkegårde. En enkelt nulevende gravstedsejer har sagt nej til at afgive brugsretten til et gravsted, som derfor ikke kan flyttes. Det vil derfor blive stående på den kommende byggeplads!

Den tomme grund på Jagtvej 69 ligger som bekendt kun et stenkast fra Runddelen, men kan efter sigende ikke bruges til metrostationen.

Metroselskabet får ny direktør
Anne-Grethe Foss, der siden 1993 har været administrerende direktør for Ørestadsselskabet og senest Metroselskabet, takker af til november. Hun begrunder sin beslutning med, at hun i april fylder 67 år. Foss, der i øvrigt er uddannet arkitekt, bliver dog hos Metroselskabet, hvor hun skal være med til at forhandle de store entreprenørkontrakter for cityringen, oplyser Metroselskabet.

Kilder: DR.dk 26.03.09, 27.03.09 og 05.04.09; Berlingske.dk 05.04.09; M.dk 27.03.09 og 02.04.09