⛐
Denne side har et kendt layoutproblem, som venter på at blive løst. Myldretid beklager fejlen.
Nyheder ➜ Nyhedsarkiv ➜ 2002 ➜
Metroen godkendt til "begrænset drift"
Af Thomas de Laine
Jernbanetilsynet afgjorde i dag torsdag d. 17. oktober, at metroen kan godkendes til såkaldt begrænset drift. Dermed er to ugers tvivl om, hvorvidt metroåbningen overhovedet blev til noget, væk.At metroen er godkendt til "begrænset drift" indebærer, at den ikke er godkendt til helt almindelig drift, men at den er godkendt til kørsel med passagerer. I første omgang kommer togene dog til køre halvt så ofte som ellers planlagt. Desuden skal der være mindst en metrosteward med hvert tog og mindst en person på hver perron, har Jernbanetilsynet krævet.
Midlertidig sikkerhedsgodkendelse
Onsdag morgen var der frist for aflevering af den sidste dokumentation.
Ørestadsselskabet afleverede samtidig en ansøgning om sikkerhedsgodkendelse af
metroen. Jernbanetilsynet regnede med, at en midlertidig tilladelse ville kunne gives, og
har siden arbejdet på højtryk med at gennemgå materialet.
På et fælles pressemøde torsdag kl. 17, vil Ørestadsselskabet og Jernbanetilsynet offentliggøre beslutningen. Kort før kl. 16 fortalte Ørestadsselskabet på en pressebriefing, at metroen var blevet godkendt til "begrænset drift".
Uddannelsen af metrostewarderne og radioforbindelserne er de vigtigste problemer, som Jernbanetilsynet savnede en løsning på. Der har bl.a. været talt om, man skulle sætte afstanden mellem togene op til f.eks. det dobbelte. Godkendelsen kommer på trods af, at en journalist fra TV-Avisen i går onsdag oplevede, at et metrotog kørte fra en station, selvom vedkommendes jakke sad fast i døren. Dette skulle egentlig ikke kunne ske.
Det fremgik af Radioavisen kl. 17, at Jernbanetilsynet igangsatte en undersøgelse på baggrund af TV-Avisens indslag med det samme!
Formanden for Jernbaneforbundet Ulrik Salmonsen udtalte i øvigt til samme radioavis, at han anså godkendelsen for en katastrofe, og at han gerne så, at hans medlemmer blev fritaget for ansvar i tilfælde af en ulykke.
Politiken.dk skriver 17. oktober, at det tyske vurderingsinstitut TÜV Intertraffic anbefaler, at metroen åbnes med et interval på 6 minutter mellem togene. Dette kan ifølge Politiken.dk forventes at vare "nogle uger", mens Jyllands-Posten og Radioavisen kl. 17.00 siger, at perioden skal vare hele to måneder. I denne periode bliver frekvensen altså det halve af planlagt normal drift.
Kilder: http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=238343, 17.10.02; http://www.jp.dk/erhverv/artikel:aid=1467358/, 17.10.02; DR P1 Radioavisen kl. 16.00 og 17.00, 17.10.02