Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

Borgen lukker og slukker

Af Thomas de Laine

Thorvald Borgs Gade - gadeskilt
Thorvald Borgs Gade kom til at huse en busgarage i små 20 år. Tidligere har gaden også været endestation for linje 40. Gaden er i øvrigt opkaldt efter Jacob Thorvald Borg (1872-1932), der fra 1917 var Københavns havnedirektør. Foto: Thomas de Laine, 28. oktober 2012.

City-Trafiks garageanlæg på Thorvald Borgs Gade i København, der internt blot kaldes "Borgen", bliver nedlagt i weekenden 18.-19. oktober. Med lukningen ophører City-Trafiks tilknytning til Islands Brygge, der er selskabets oprindelige hjemland, og henregner man med lidt god vilje Islands Brygge til Amager, er det også den sidste rutebusgarage på øen, der lukker.

Som det nok er læseren bekendt, blev City-Trafik dannet i efteråret 1989 med henblik på at deltage i konkurrencen om den buskørsel, HT skulle sende i licitation. Dengang var selskabet ejet af en kreds af de hidtidige private vognmænd, der kørte for HT. Allerede i første udbudsrunde vandt City-Trafik kørsel, nemlig halvdelen af turene på linje 30 og 33 mellem Rådhuspladsen og Dragør og myldretidsekstrakørsel på linje 9 mellem Østerport og Christianshavn. Til denne kørsel lejede City-Trafik sig ind på HTs Artillerivej-garage, der lå for enden af Artillerivej - et vaskeægte ejendomsmæglerstenkast fra den senere Borgen garage.

City-Trafik flytter hjemmefra
Da HT næste gang sendte københavnske linjer i udbud, vandt City-Trafik mere kørsel i København og på Amager. Forud for overtagelsen af den nye kørsel flyttede man i foråret 1992 hjemmefra, nemlig til et område på Islands Brygge 22 beliggende mellem den indre og ydre gade på bryggen. "Anlægget" havde tidligere været benyttet af 4K (Københavns Kul & Koks Kompagni), som havde haft kuloplag på stedet. Det lå særdeles synligt og kunne bl.a. betragtes fra Kalvebod Brygge, og garagen viste sig da desværre også at blive grafittiudsat. Garagen havde ikke eget værksted, så busserne måtte køres til City-Trafiks garage i Roskilde, når de skulle laves.

I sommeren 1995 flyttedes garagen endnu engang, nemlig til Thorvald Borgs Gade 2-4 - det anlæg, der nu lukker. Her etableredes et nyt anlæg med en bygning i hvidt og grønt i en stil, der mindede lidt om et andet nyt anlæg, City-Trafik nogenlunde samtidig byggede i Hadsund til sin nordjyske rutekørsel. Det nye anlæg havde eget værksted, hvilket var en god ting, for Roskilde-anlæggets kørsel var tabt året før. Borgen kom desuden til at rumme City-Trafiks dengang noget mindre administration. Det interne navn "Borgen" kommer naturligvis af gadenavnet.

Den fraflyttede garage ude på Islands Brygge blev dog liggende, og allerede fra juni 1996 kom den igen i brug som City-Trafik-garage, da en ny stor mængde vunden kørsel bl.a. fik garage her. En del af kørslen havde hidtil været stationeret på den garage for enden af Artillerivej, som City-Trafik selv oprindeligt boede på, og netop Artillerivej-anlægget lukkede samtidig. Da Københavns Kommune skulle bruge arealet på bryggen, blev City-Trafik dog forvist til en grund på østsiden af Artillerivej, som man flyttede til i 2001. Denne garage lukkede i maj 2003, hvorefter Borgen igen var eneste City-Trafik-garage i området.

Islands Brygge og City-Trafik skifter karakter
I de senere år er der sket en forvandling af Islands Brygge-området, hvor de mange nedlagte industrivirksomheder er forsvundet, og der i stedet bl.a. er bygget boliger. Det område ude på bryggen, hvor City-Trafik 1992-95 og 1996-2001 havde garage er herunder blevet til en del af Havneparken. Byudviklingen er også nået ud til den sydlige ende af bryggen, hvor der nu bygges på den gamle Artillerivej-garages område. Når Borgen i oktober 2014 lukker, bliver bygningen revet ned, og der skal også bygges boliger her.

Som andre større busselskaber har City-Trafik haft geografisk ret skiftende kørsel i "licitationsalderen". Man har tidligere haft garager i Roskilde, Hadsund, Fredericia, Kolding og andre steder, som er åbnet og lukket i takt med trafikselskabernes udbudsrunder. Og på Borgen har der gennem årene været mange forskellige linjenumre gennem det ikke specielt store anlæg. Men City-Trafik har over hele sin levetid haft et garageanlæg på Islands Brygge. Når det er lukket, vil garagen på Avedøre Holme, der blev taget i brug i 1996, være den ældste i selskabet, og den historiske tilknytning til bryggen er helt væk.

City-Trafik har i dag kun stationeret linje 42 mellem Nørreport, Emdrup, Gladsaxe og Ballerup samt operaekstrakørslen på linje 9A mellem City og Holmen på Borgen. Derudover har man udlejet garageplads til et busselskab, der kører sightseeingbusser i København med åbne dobbeltdækkere. Nogle af disse dobbeltdækkere er tilfældigvis brugte City-Trafik-busser, der var garageret samme sted, dengang selskabet kørte linje 250S. Administrationen flyttede i 2009 til busanlægget på Naverland i Glostrup.

Lørdag 18. oktober 2014 sender City-Trafik for sidste gang busser i drift fra Borgen. Linje 42 vil blive flyttet til Naverland garage, hvorfra linje 13 samtidig flyttes til Avedøre. Operaekstrakørslen flytter sandsynligvis også til Avedøre.

Kilde: Busfrontens webforum; (Nyt fra) Busfronten, diverse numre


 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
29. marts 2014

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Nye ejere bag Umove (31. mar. 17)

Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

Nye og evaluerede elbusser i Hovedstadsområdet (5. sep. 16)

Keolis vandt linje 65E (8. jun. 16)

Leasing af elbusser til Movia er sendt i udbud (23. maj 16)

Movia sender nordsjællandske elbusser i udbud (29. apr. 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/855
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.