Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2010

Fredag er det slut med blå regionaltogsvogne

Af Thomas de Laine

To Bn-stammer i Roskilde
To Bn-stammer som festivaltog i Roskilde, sommeren 2006. Foto: Thomas de Laine.

De blå regionaltogsvogne, DSB litra Bn, som siden 1972 har været fast inventar i den sjællandske regionaltogstrafik, kører sidste gang fredag 13. august. Det skriver DSB i dag i dag.

Vognene fremstår noget antikvariske sammenlignet med DSBs øvrige materieltyper til trods for, at de tidligere røde vogne omkring 2006 blev indpakket i mørkeblå folie. Forsinkelsen i IC4-leveringen har gjort, at den planlagte overflytning af IC3 til den sjællandske regionaltrafik har måttet udskydes, hvorfor Bn-vognene har kørt længere end ellers planlagt.

IC4 er som bekendt fortsat ikke i trafik i større omfang, men DSB har nu modtaget flere lejede dobbeldækkervogne, så bestanden af disse er oppe på 112, hvorved Bn-vognene altså kan undværes i trafikken. Bn-vognene vil med andre ord indgå i den regulære trafik for sidste gang på fredag, skriver DSB, men et antal vil blive beholdt som reserve til brug for f.eks. de årlige ekstratog til Roskilde Festivalen eller andre særlige situationer.

Litra Bn var nærtrafikudgaven af DSBs UIC-vogne, der først introduceredes i landsdelstrafikken i form af den klassiske B-vogn i 1960'erne. Mens B-vognen, der prægede InterCity-togene frem til IC3'ernes indsættelse, havde sidegang og lukkede kupeer samt én udvendig dør i hver ende, var Bn-vognen af storrumstypen med midtergang og to udvendige dobbeltdøre placeret i tredjedelssnittene. Vognene blev bygget hos Scandia i Randers.

I dag er Bn-vognene upopulære blandt passagererne, hvor de kendes som "kreaturvognene", men ved indsættelsen kunne de byde på flere komfortmæssige forbedringer i forhold til de vogne, de afløste, i form af bedre affjedring og indretning og mulighed for at køre tog med højere hastigheder. Også for personalet var der forbedringer - f.eks. kunne alle døre nu lukkes automatisk og ikke kun manuelt enkeltvist. De vogne, der nu er tilbage i drift, er fra årene 1980-83 og således ikke voldsomt gamle i forhold til den traditionelle levetid for jernbanemateriel, men de må nok siges at være blevet overhalet af udviklingen på et tidligt tidspunkt. Der er således kun 6 år fra leveringen af de sidste Bn-vogne i 1983 til de første IC3-togsæt i 1989, og Bn-vognene fremstod nok i manges øjne umoderne allerede, da de havde samme alder, som IC3-togene har nu. Vedligeholdelsesstandarden for de tilbageværende Bn-vogne er dog heller ikke noget at prale af.

Bn-vognene indsattes fra 1972 på Kystbanen sammen med de kun 14 vogne i førsteklassesvarianten litra An. I stort tal kom Bn-vognene i trafik på hele Sjælland op gennem 1970'erne. Her vandt også styrevognsvarianten Bns frem, således at man kunne undgå at skulle omrangere lokomotivet på endestationerne. Der blev bygget i alt 267 Bn-vogne i årene 1971-1983 samt 68 Bns-styrevogne 1972-1983. De fleste vogne gennemgik senere renoveringer, og styrevognene blev ombygget med førsteklasseskupeer. I begyndelsen vendte styrevognene i øvrigt modsat af i dag, således at et tog med styrevogn på København H ville holde med lokomotivet inde i perronhallen. For at undgå støj- og røggenerne ved dette, blev vognene vendt. Enkelte vogne i Bn-familien er bevaret af Jernbanemuseet og Dansk Jernbane-Klub.

Kilder: DSB i dag 10.08.10; Jernbanen.dk