Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

Bilrejseplanen sammenligner bil og kollektiv trafik

Af Thomas de Laine

Bilruteplanlægning møder Rejseplanen i "Bilrejseplanen", der nu er lanceret i en testversion. Bilrejseplanen er et samarbejde mellem Vejdirektoratet og Rejseplanen, og den nye tjeneste kan ligesom Rejseplanen og f.eks. navigationsanlæg finde vej fra A til B. Som noget nyt får man dog både ture med bil og med kollektiv trafik - og kombinationer!

Tjenesten giver mulighed for at sammenligne rejsetid, pris og endda CO2-udledningen ved de forskellige forslag. Prissammenligningen yder dog ikke den kollektive trafik fuld retfærdighed, som den foregår nu, da den er baseret på prisen for en enkeltbillet, mens prisen for en biltur er marginalomkostningerne pr. km. CO2-udledningen er baseret på den fælleseuropæiske Ecopassenger-beregner, og der regnes i den forbindelse, som om der sidder halvanden person i hver bil.

Der er gjort meget ud af, at rejsetiderne for Bilrejseplanens turforslag skal være realistiske. Derfor er der inddraget data indsamlet pr. GPS, som gør det muligt at basere de beregnede ruter på bilernes reelle hastighed. På den måde kan Bilrejseplanen give realistiske køretider, også i myldretiden, hvor der er tæt trafik på mange veje. Det betyder, at sammenligningen mellem de forskellige transportformer bliver reel.

Testversionen kan afprøves på både Trafikken.dk og Rejseplanen.dk (under "Bilrejseplanen"), hvor det også er muligt give input til forbedringer.

Eksempel fra Bilrejseplanen

På denne tur fra en adresse i Køge til København K er kombinationen af bil og kollektiv trafik hurtigst. Turen går med bil til Jersie st. og S-tog plus metro resten af vejen. Den høje pris er dog misvisende: Den skyldes, at en enkeltbillet fra Jersie til København koster 84 kr. Et klip på et Alle zoners-klippekort vil koste mindre end det halve, hvorved turen er billigere end den rene biltur. Med periodekort vil det se endnu bedre ud for den kollektive trafik.

Kilde: Pressemeddelelse fra Vejdirektoratet 12.11.09

Se også:

Bilrejseplanen


 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
12. november 2009

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Nye ejere bag Umove (31. mar. 17)

Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

Nye og evaluerede elbusser i Hovedstadsområdet (5. sep. 16)

Keolis vandt linje 65E (8. jun. 16)

Leasing af elbusser til Movia er sendt i udbud (23. maj 16)

Movia sender nordsjællandske elbusser i udbud (29. apr. 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/651
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.