Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2009

Solaris præsenterer rutebilmodel

Af Thomas de Laine

Solaris InterUrbino
Et af de allerførste eksemplarer af Solaris InterUrbino. Pressefoto: Solaris, juli 2009.

Det er kun få år siden, Solaris er kommet ind på det danske marked, hvor man foreløbig har leveret en del bybusser til Århus Sporveje og et antal rutebiltillempede bybusser til de små Movia-entreprenører på Lolland-Falster. Men nu er der måske mulighed for, at også købere af mere traditionelle rutebiler med højt gulv kan vælge Solaris.

På Busworld-udstillingen i Kortrijk 16.-21. oktober vil Solaris nemlig præsentere sin nye rutebilmodel InterUrbino, som er Solaris' første model, der ikke enten er bybus eller turistbus. Bussen er en traditionel højgulvsbus og kan leveres i flere forskellige udformninger med f.eks. enkelte eller dobbelte døre, med eller uden midterperron og eventuelt med handicaplift i midterdøren. Bussen kan indrettes med op til 53 siddepladser. I første omgang er der tale om en 12 m-model, men Solaris forbereder også en 13 m-version. InterUrbino 12 vil gå i produktion tidligt i 2010.

InterUrbino bliver i øvrigt ledsaget af en hybridbusudgave af den kendte Solaris Urbino-bybus, der i almindelig dieselversion som nævnt allerede findes i Danmark. Hybridbussen har en 6,7 l Cummins-dieselmotor, der lever op til EEV-kravene, kombineret med en elektrisk motor og er udviklet i samarbejde med Eaton. Bussen har fire lithium-ion-batterier placeret under sæderne til lagring af energi.

Kilde: Pressemeddelelse fra Solaris 03.09.09