Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2009

Busbevarelsesgruppen - nu med Scania!

Af Thomas de Laine

HT 1585 i Tårnby
HT 1585 genser Tårnby efter 12 år som bybus i Tallinn. Foto: Kim Løvenskjold.

Busbevarelsesgruppen har påny udvidet samlingen. Denne gang er der blevet lukket et hul med hensyn til mærke, idet der er tale om en Scania. Scania er en producent, som gennem mange år har haft en vis betydning på den danske busscene, og som derfor også fortjener at blive repræsenteret. Der har dog ikke været så mange oplagte kandidater indenfor Busbevarelesesgruppens primære område, som er danske busser fra 1970'erne, 1980'erne og 1990'erne.

Chancen kom, da bybusselskabet i den estiske hovedstad Tallinn udrangerede de sidste af de Scania-busser, man i 1996 købte fra København. HT 1585 var den ene af de to busser, og den er nu vendt hjem til Danmark. Bussen fremstår i det store hele, som da den kørte i København, med en enkelt, men iøjnefaldende undtagelse: den er nu i bybusselskabet TAKs grønne og hvide design! Det er selvfølgelig hensigten, at bussen senere skal have sin HT-gule farve igen.

Bussen er i øvrigt født i helgul bemaling som en af de relativt tidlige HT-busser, der nyleveredes i dette design. HT 1585 er således også fra den periode, hvor den nye farve var slået igennem uden på busserne, mens interiøret stadig var i det gamle 1970'er-design med dertil hørende røde plasticsæder.

HT anskaffede i årene 1979-87 i alt 171 Scania-busser, som alle indsattes på linjer i København. De blev tildelt garagerne på Ørnevej og Irlandsvej, fordi der var tale om ret støjsvage busser, og disse garager lå i boligområder. Vognene var bygget på Scanias BR112-chassis, som på de sidste leverancer hed N112CLB. HT 1585 er af N112CLB-typen. De første 145 busser fik DABs serie 6½-karrosseri, der i udseende var tillempet Leyland-DABs serie 6-busser, men som var opbygget på samme måde som serie 7, der dog først introduceredes i 1982. De sidste 36 Scania-busser til HT fik da også serie 7-karrosseriet, men HT 1585, som er leveret i 1984, var blandt de sidste med serie 6½-karrosseri.

HT 1585 nyleveredes til Irlandsvej garage på Amager, der bl.a. trafikerede linje 2, 30/33 og 31 m.fl. Bussen afsluttede dog sin karriere i Ryvang garage, der senere hen fik mange af Scania-busserne, da Irlandsvej garage blev nedlagt i 1992 og Ørnevej garage to år senere. Bussen blev taget ud af drift i 1996 og samme år solgt til bybusselskabet TAK i Tallin, hvor den altså nåede at køre i mere end 12 år - lige så længe som i København!

Busbevarelsesgruppen er baseret på frivilligt arbejde, og det er medlemmernes kontingenter og andre indsamlede penge, der finansierer gildet. Derfor er foreningen - og i sidste ende bevaringen af HT 1585 og andre busser - også afhængig af, at der er folk, som vil være medlemmer eller støtte foreningen med både små og store bidrag. På Busbevarelse.dk kan du læse mere om, hvordan du kan bidrage, og dermed bringe os nærmere det tidspunkt, hvor HT 1585 igen kan få sin rigtige farve.