Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2009

S-banen har 75 års jubilæum

Af Thomas de Laine

Denne artikel er skrevet i 2009. S-togene har i 2014 80 års jubilæum.

Bogens forside

I dag - fredag 3. april - kan Københavns S-bane fejre sit 75 års jubilæum. Det hele begyndte i 1934 med de første elektriske tog på strækningerne Klampenborg-Hellerup-Vanløse-Frederiksberg og kort efter også Hellerup-København H. Trekvart århundrede senere kører S-togene langt ud i hovedstadens berømte "fingre" og er en af de mest betydelige dele af transportsystemet med en kvart million daglige passagerer, der transporteres rundt mellem 90 stationer på det mere end 170 km lange net i 135 S-tog.

DSB S-tog har øjensynligt valgt at forbigå jubilæet i tavshed - i det mindste overfor offentligheden. Til gengæld markerer forlaget Bane Bøger dagen med udgivelsen af en ny bog om S-banen, der dog først udkommer til maj. Samme forlag udgav en S-banebog ved 50 årsjubilæet i 1984, men siden da er der sket meget, og den gamle bog er forlængst udsolgt.

Sidste S-tog af 2. generation i Virum
Sidste andengenerationstog på S-banen i Virum 3. februar 2007. Foto: Thomas de Laine.

Bogen vil skildre både planlægningen og anlægget af alle S-banestrækningerne, der ligesom stationerne beskrives indgående. Også planlagte, men aldrig fuldførte S-baner som f.eks. Lundtoftebanen er med. Linjenet, køreplan, billetter og takster gennemgås også. Endelig omtales f.eks. strømforsyning og sikringsanlæg samt naturligvis de fire generationer af S-tog, der har trafikeret banerne. Det hele fylder ca. 320 sider og ledsages af mere end 750 illustrationer.

Mærkedage i S-banens historie
Myldretid har tidligere kort beskrevet de første 70 år af S-banens historie, men her følger en oversigt over de vigtigste datoer:

3. april 1934: Den første strækning Klampenborg-Hellerup-Vanløse-Frederiksberg åbner.

15. maj 1934: Strækingen Hellerup-København H åbner.

1. november 1934: Strækningen København H-Valby åbner.

15. maj 1936: Strækningen Hellerup-Holte åbner.

23. september 1941: Strækningen Valby-Vanløse åbner.

16. maj 1949: Strækningen Vanløse-Ballerup åbner.

17. juni 1953: Strækningen Valby-Glostrup åbner.

26. maj 1963: Strækningen Glostrup-Taastrup åbner.

15. marts 1967: De første S-tog af 2. generation sættes i drift.

26. maj 1968: Strækningen Holte-Hillerød åbner.

1. oktober 1972: Strækningen Dybbølsbro-Vallensbæk åbner.

26. september 1976: Strækningen Vallensbæk-Hundige åbner.

25. september 1977: Strækningen Svanemøllen-Farum åbner.

1978: De sidste S-tog af 1. generation udgår af driften.

30. september 1979: Strækningen Hundige-Solrød Strand åbner.

1981: S-togene af 3. generation, hvoraf de første er leveret i 1979, begynder at indgå regelmæssigt i driften.

25. september 1983: Strækningen Solrød Strand-Køge åbner.

30. maj 1986: Strækningen Taastrup-Høje Taastrup åbner.

28. maj 1989: Strækningen Ballerup-Frederikssund åbner.

15. juni 1996: Det første togsæt af 4. generation sættes i drift.

20. juni 1998: Strækningen Frederiksberg-Solbjerg nedlægges (ombygning til metro).

1. januar 2000: Strækningen Solbjerg-Vanløse nedlægges (ombygning til metro).

23. april 2001-1. februar 2002: Strækningen Ryparken-Vanløse trafikeres med bus.

2. februar 2002: Strækningen Ryparken-C.F. Richs Vej (midlertidig station) genåbnes.

24. januar 2004: C.F. Richs Vej erstattes af Flintholm station.

8. januar 2005: Strækningen Flintholm-Ny Ellebjerg åbnes.

Efterår 2006: 3. generation af S-tog, der ikke har kørt i nogle måneder, opgives og udrangeres.

3. februar 2007: 2. generation af S-tog kører sidste gang.

Tak til Allan Zenth for en tilsendt rettelse!