Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Video   Garagefakta   Busbasen   Vognlister   Links
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Postlister & nyhedsbreve   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

Metroen går i døgndrift

Af Thomas de Laine

Fra på mandag - 16. marts - kører metroen døgnet rundt. Det er en af de første metroer i verden, hvor det er tilfældet, og for Metro Service, der har opgaven med metroens drift og vedligeholdelse, er det en logistisk udfordring. Natdriften må nemlig ikke gå ud over pålideligheden af driften, og nattetimerne bruges jo bl.a. på at vedligeholde metroens skinner og andre anlæg. Natkøreplanen er derfor også lavet, så den kan afvikles i ét spor, mens der arbejdes i det andet.

Hidtil har metroen kørt hele natten efter torsdag, fredag og lørdag. De øvrige nætter har metroen ikke kørt i tidsrummet mellem kl. 1 og 5, netop af hensyn til vedligeholdelsen, men passagergrundlaget mentes heller ikke at være til stede. Det har dog hele tiden været meningen, at metroen skulle have døgndrift, og nu - efter seks og et halvt år - bliver det en realitet.

Metroens driftspålidelighed er høj, og passagertallet er steget meget siden den spæde begyndelse i 2002. Ørestad er blevet udviklet, og i efteråret 2007 blev også Lufthavnen koblet på metroen. Derfor er der nu grundlag for natdrift i også de mindre hektiske nætter. Det fremgår af adm.dir. Anne-Grethe Foss' udtalelser, at det bl.a. også er medarbejdere i DR Byen og Lufthavnen, der er tænkt på.

Nætterne efter søndag-torsdag køres der hvert 20. minut på alle delstrækninger, dog med lidt længere mellem afgangene i perioderne 1.00-1.30 og 4.00-4.30 pga. skiftet mellem dag- og natkøreplan. Nætterne efter fredag og lørdag køres fortsat hvert kvarter, mens torsdag altså går fra kvartersdrift til 20-minuttersdrift. Natdriften vil fremover seks gange om året blive aflyst nætterne efter søndag-torsdag for at muliggøre større vedligeholdelsesarbejder. Disse nætter vil derfor få metrobusser.

Ny højttalerbesked
Næsten samtidig med indførelsen af natdrift har metroen desuden fået løst et problem med højttalerudkaldene, som har givet anledning til forvirring blandt turister siden forlængelsen til Lufthavnen i september 2007. I tog mod Lufthavnen har den automatiske stemme nemlig annonceret, at "Toget kører til Lufthavnen - Copenhagen Airport" i forbindelse med Christianshavn station, men en del udlændinge har kun kunnet forstå den sidste del og derfor troet, at Christianshavn station var Lufthavnen. Nu er beskeden ændret til det stadig lidt klodsede, men trods alt bedre "Christianshavn - Toget kører til - This train terminates at - Lufthavnen - Copenhagen Airport". Oplev det i virkeligheden/live på linje M2!

Kilder: MetroNyt marts 2009; pressemeddelelse fra Metroselskabet 12.03.09


 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
12. marts 2009

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Odense bybusser i genudbud (22. apr. 14)

Arriva overtager Skanderborg bybusser (11. apr. 14)

Nye ellokomotiver til dobbeltdækkerne (2. apr. 14)

Borgen lukker og slukker (29. mar. 14)

DSB køber 67 lejede dobbeltdækkervogne (21. mar. 14)

Måske ledbusser ved genudbud af 5A (14. mar. 14)

Movias 11. udbud afgjort (25. feb. 14)

Ny transportminister vil udbyde jernbanedrift (11. feb. 14)

Jørn Juul's Busser ophører som Movia-entreprenør (20. jan. 14)

And the winner is... 2013-quizzen afgjort (9. jan. 14)

Tip 13 om fjorten (8. jan. 14)

Finanslovsaftale: Odense-letbane, men ikke Sydhavnsmetro (27. nov. 13)

Elbusser i fuld størrelse klar til drift (8. nov. 13)

uMove overtager De Hvide Busser (7. nov. 13)

150 år med gule vogne - fra hestesporvogn til Movia (22. okt. 13)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Video | Garagefakta | Busbasen | Vognlister | Links
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Postlister & nyhedsbreve | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/599
Copyright © 1999-2014 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.