Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

Forsøg med ethanolbus i København

Af Thomas de Laine

Ethanol-bussen på linje 18
Ethanolbussen i drift på linje 18. Foto ved Friheden st. 9. maj 2008: Thomas de Laine.

Ethanol bruges flere steder i Europa som drivmiddel. Man kan blandt andet møde ethanoldrevne busser i Stockholm, idet mere end 400 ethanolbusser er i brug i Sverige. Nu gennemfører Movia, Arriva og Scania i fællesskab et forsøg på linje 18 i København, hvor en ethanolbus sættes i drift.

Endnu er det kun Scania, der producerer bus- og lastbilmotorer, som kan køre på ethanol. Forsøgsbussen er da også netop en Scania, der fremstår i spraglede farver - i øvrigt samme bemaling som andre ethanolbusser af typen hos bybusselskabet MZK Słupsk i Polen. Bussen vil være at finde på linje 18 indtil 30. juni, og førsøgsbussen havde premiere fredag 9. maj.

Movia forventer, at forsøget kaster praktiske driftserfaringer med ethanol af sig, så teknologien kan vurderes ved kommende udbud af kørsel på Sjælland og Lolland-Falster. Under forsøget vil bussen blive vurderet ud fra miljøfordele, driftsstabilitet og personalets indtryk.

Ethanolbussernes udledning af CO2 (kuldioxid), der som bekendt menes at forårsage global opvarmning, er ca. 90 pct. mindre end dieselbussers. Reduktionen i CO2-udledning er dog "kun" 45-70 pct., hvis man indregner produktion, dyrkning og indsamling af råmaterialet, der anvendes ved fremstilling af ethanol. På den økonomiske side er køb af busser og tankanlæg dyrere end ved dieseldrift.

Ethanol fremstilles ved gæring af sukker- og stivelsesholdige materialer, og opbevaringen kræver særlige tankanlæg. Arriva på Østerbro har derfor lånt nogle mobile 1.000 liters tanke fra Stockholm under forsøget. Den ethanol, forsøgsbussen kører på, kommer ifølge Arriva fra affald fra den svenske papirindustri, der anvender træ fra de store svenske skove. Ethanol er i øvrigt det stof, der gør øl, vin og spiritus berusende.

Scania har leveret mere end 600 ethanolbusser siden 1989, og Vestsjællands Trafikselskab gennemførte i 2001 også et forsøg med en Scania-ethanolbus i samarbejde med DitoBus og Linjebus.

Kilde: Pressemeddelelse fra Movia 07.05.08; pressemeddelelse fra Arriva 07.05.08


 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
10. maj 2008

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Danmarks Busmuseum har overtaget Busbevarelsesgruppens samling (22. maj 17)

Nye ejere bag Umove (31. mar. 17)

Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

Nye og evaluerede elbusser i Hovedstadsområdet (5. sep. 16)

Keolis vandt linje 65E (8. jun. 16)

Leasing af elbusser til Movia er sendt i udbud (23. maj 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/536
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.