Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2008

Sporvejsmuseet anskaffer ekstra Odense-bus

Af Thomas de Laine

Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm er for nylig blevet ejer af en "ny" museumsbus. Det kunne nogle af museets medarbejdere fortælle onsdag aften, hvor de holdt foredrag om museets busser for medlemmerne af Sporvejshistorisk Selskab, der står bag museet.

Bussen, der er anskaffet, er Odense Bytrafik nr. 30. Det er en Volvo B655 med karrosseri fra Smith, Mygind & Hüttemeier (forkortet SMH) og indregistreret første gang i december 1952. Hidtil har den været bevaret af det kommunale bybusselskab i Odense, men i forbindelse med udliciteringen af driften fra juni i år, har man valgt at afhænde bussen. Og køberen blev altså Sporvejshistorisk Selskab.

Odense Bytrafik begyndte driften i Odense 1. juli 1952, og ved den lejlighed blev der anskaffet en serie Volvo B655/SMH. Typen B655 var Volvos første chassis med underfloor-motor, og Odense Bytrafik var tilmed de første kunder. En anden bus i samme serie, Odense Bytrafik nr. 10, har således chassisnummer 1. Sporvejshistorisk Selskab har allerede i en længere årrække været ejere af nr. 10 og råder således nu over to søstervogne. Busser med underfloor-motor var i høj grad fremtiden, og de produceres stadig i stort tal, selvom lavgulvsbussen fra 1990'erne har fortrængt dem fra bybuskørsel. Et fåtal er i skrivende stund stadig i brug som bybusser i Odense.

Sporvejsmuseet har også en tredje Odense-bus, nemlig Odense Omnibus nr. 15 fra 1949, der er under renovering. Et par andre Odense-busser findes også bevaret, nemlig nr. 130 fra 1982, der tilhører Busbevarelsesgruppen Danmark, og nr. 138 fra 1983, der er i privat ejerskab.