Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

HUR afprøver rutebil på linie 34

Af Thomas de Laine

Fra og med mandag den 16. februar og et par måneder frem har en af busserne på linie 34 på Amager mistet bagdøren. HUR afprøver nemlig en bus med dobbelte fordøre og dobbelte midterdøre men uden døre bag i bussen. En sådan indretning kendes også som "dørplacering 2-2-0".

HUR skriver i en pressemeddelelse, at formålet med prøvebussen er at undersøge, om de færre døre vil betyde længere ophold ved stoppestederne. Ved at udelade bagdøren spares dels lidt penge, dels bliver der plads til flere siddepladser og sikkerheden forøges, da chaufføren kun skal overskue én dør.

Ingen nyhed
Københavnske bybusser med dørplacering 2-2-0 er dog absolut ingen nyhed. Faktisk var HT helt indtil 1979 fast overbevist om, at chaufførerne ikke var i stand til at overskue mere end én udstigningsdør, hvorfor alle bybusser havde dørplacering 2-2-0. Efter lange diskussioner gik man dog med til at få leveret to forsøgsbusser (HT nr. 972 og 973), der var udstyret med en enkelt bagdør bag bagakslen. Forsøget forløb godt, og bagdøren blev standard - også på landet!

I øvrigt opnåede man med indførelsen af bagdøren samtidig bedre udnyttelse af bussens bageste pladser. Folk er nemlig ikke så glade for at gå ned bag i en fyldt bus uden bagdør, da man derved løber risikoen for ikke at nå at komme af igen ved rette stoppested. Også indsættelsen af dobbeltdækkerne på linie 10 i 2001 afslørede det problem, at benyttelsen af øverste etage - fjernt fra dørene - ikke var stor på en linie, hvor passagererne kun kører med over en forholdsvis kort strækning i modsætning til den anden dobbeltdækkerlinie, linie 250S.

At man egentlig godt er klar over disse forhold understreges vel af, at bussen afprøves på linie 34. For dér kommer man i hvert fald ikke til at savne ekstra døre. Busser med få døre fungerer nu engang bedst som rutebiler, men HT har dog som nævnt helt op til midten af 1990'erne demonstreret at sådanne godt kan overleves i byen.

Flere prøvebusser på vej
Prøvebussen er den første af en række busdemonstrationer over de næste 2-3 år, skriver HUR. Målet er dermed at afprøve forskellige løsninger, så den bedste kan findes, når det drejer sig om eksempelvis sikkerhed, komfort, økonomi, støjniveau, ventilation, chaufførkabiner, brændstofforbrug, skilte og skydedøre.

I dette tilfælde er bussen en Mercedes-Benz O.530 Citaro. Bussen er i blå og hvide farver efterudstyret med gult HUR Trafik-logo på fronten og City-Trafik-entreprenørmarkering nederst på siden. Den kører med internnummer 4070 og reg.nr. SZ 92 221 og burde være hjemmehørende hos City-Trafik, Thorvald Borgs Gade.

En bus af samme type blev i øvrigt afprøvet på linie 123 i maj 2001. Dengang var entreprenøren Arriva Danmark i Roskilde.

Kilder: HUR-pressemeddelelse 13.02.04; Busfrontens e-mail-debatliste

Se også:

TV2/Lorry viste 16. februar et indslag med bussen.
 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
18. februar 2004

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Måske elektriske ledbusser på linje 2A (12. jun. 17)

Danmarks Busmuseum har overtaget Busbevarelsesgruppens samling (22. maj 17)

Nye ejere bag Umove (31. mar. 17)

Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

Nye og evaluerede elbusser i Hovedstadsområdet (5. sep. 16)

Keolis vandt linje 65E (8. jun. 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/288
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.