Myldretid

Menu

Denne side har et kendt layoutproblem, som venter på at blive løst. Myldretid beklager fejlen.

NyhederNyhedsarkiv2001

VAFTs 3. udbud afgjort

Af Thomas de Laine

VAFT afgjorde 30. november sit 3. udbud, der omfattede ca. 75 pct. af kørslen for trafikselskabet. Det er det samme som ca. 290.000 årlige køreplantimer. Dette udbud var sammen med HURs 11. udbud den resterende kørsel for trafikselskaberne i Danmark, der endnu ikke havde været udbudt.

Resultatet blev til de smås fordel. Hverken Arriva, City-Trafik eller Connex Transport fik kørsel i større omfang. Faktisk fik disse tre selskaber 3 busser i alt! Den store vinder blev Pan Bus, der vandt 32 busser. Dette selskab var i forvejen stort i amtet. Ellers var det Bent Thykjær, De Blå Busser og De Gule Busser, der vandt størst - og de kører alle i forvejen for amtet. En hel række små selskaber fik til gengæld kørsel. De nye kontrakter gælder fra 23. juni 2002.

VAFT opnåede en besparelse på 6 mill. kr. årligt svarende til ca. 5 pct. I gennemsnit skal VAFT fremover betale 400 kr. pr. køreplantime.

Der kommer nye busser på mange af ruterne, mens andre ruter skal betjenes med brugte busser. "Der skal være sammenhæng mellem antal passagerer og hvor nye busser, der kører på ruterne," siger VAFTs formand amtsborgmester Bent Hansen. Derfor bliver det X-Bus-ruterne og de store regionalruter, der især får nye busser. Nogle af de nye busser bliver i øvrigt 13,7 meter-busser.

Kontrakterne løber til 2008 i den sydlige del af amtet og til 2009 i den nordlige del. VAFTs næste udbud finder sted i 2006, hvor kørslen fra udbuddet i 1999 skal genudbydes.

Resultatet blev som følger:

Pan Bus, 32 busser og 80.063 køreplantimer/år:
Rute 22, 23, 24, 40, 41, 43, 70, 926X, Thisted bybusser og Viborg bybusser.

Bent Thykjær, 21 busser, 50.167 køreplantimer/år:
Rute 54, 55, 59, 63, 64, 65, 66, 69, 77, 926X og 960X.

De Blå Busser, 13 busser, 33.015 køreplantimer/år:
Rute 43/44, 50, 51, 954X og Skive bybusser.

De Gule Busser, 11 busser, 17.611 køreplantimer/år:
Rute 59, 60, 66, 78, 311, 312, 711, 712, 713, 781 og 953X.

Bent Kroghs Busser, 7 busser, 12.880 køreplantimer/år:
Rute 32, 201 (bybus i Nykøbing M), 212, 216 og 926X.

Nordsallings Buslinier, 6 busser, 11.896 køreplantimer/år:
Rute 42, 401 og 402.

Hørdum Rute og Turist, 5 busser, 12.740 køreplantimer/år:
Rute 20 og 113.

Ans Bussen, 5 busser, 7.234 køreplantimer/år:
Rute 73, 801, 804, 805, 806 og 852.

Mønsted Turistbusser, 4 busser, 8.755 køreplantimer/år:
Rute 45, 51 og 503.

Hanstholm Turistfart, 3 busser, 8.893 køreplantimer/år:
Rute 23 og 151.

Preben Poulsen, 3 busser, 8.330 køreplantimer/år:
Rute 211, 213 og 926X.

Hedegaard, 3 busser, 6.633 køreplantimer/år:
Rute 31 og 214.

Deleurans Busser, 2 busser, 3.617 køreplantimer/år:
Rute 802 og 803.

Jørgen Andersen, 2 busser, 3.495 køreplantimer/år:
Rute 252 og 253.

Sydthy Rute- og Turistfart, 2 busser, 3.284 køreplantimer/år:
Rute 113 og 251.

Hammershøj Taxi, 2 busser, 2.480 køreplantimer/år:
Rute 61, 652 og 654.

Connex Transport Danmark, 2 busser, 1.950 køreplantimer/år:
Rute 55 og 851.

Arriva Danmark, 1 bus, 2.609 køreplantimer/år:
Rute 71.

Nordmors Taxi, 1 bus, 1.745 køreplantimer/år:
Rute 215.

Vesløs Busser, 1 bus. 1.353 køreplantimer/år:
Rute 115.

Børges Biler, 1 bus, 1.347 køreplantimer/år:
Rute 601.

Hans' Biler, 1 bus, 1.180 køreplantimer/år:
Rute 891.

Vang Rutebiler, 1 bus, 1.177 køreplantimer/år:
Rute 116.

Balling Turist og Taxi, 1 bus, 957 køreplantimer/år:
Rute 451.

Max Bus, 1 bus, 513 køreplantimer/år:
Rute 501.

I alt mister 17 VAFT-entreprenører kørslen. Breum Turistfart, Ejler K. Jensen, Fjends Rute- og Turistbusser, Inga og Poul E. Jepsen, KAS Biler, Oddense Buslinier, Søren Damgaard og Vestsallings Buslinier havde valgt ikke at afgive tilbud. Fredes Biler, Gammelby's Busser, Karby Rutebiler, Kiesbyes Rutebiler, Skals Taxi og Turist, Snedsted Buslinier, Stougaards Busser, Sørens Rejser I/S og Østerild Buslinier bød, men tabte deres kørsel.

De nye entreprenører er Ans Bussen, Børges Biler, Connex Transport, Deleurans Busser, Hedegaard og Max Bus, altså næsten kun små selskaber. De 6 nye entreprenører og de 17, der ophører, betyder, at VAFT går fra at have 38 til 27 entreprenører.

Én af VAFTs entreprenører, Nordtrafik (privatbanebusselskab), var ikke berørt af dette udbud.

Kilde: Pressemeddelelse fra VAFT 30.11.01 og oversigt over tildeling af ruter, begge [lang URL], 07.12.01