Myldretid

Menu

Denne side har et kendt layoutproblem, som venter på at blive løst. Myldretid beklager fejlen.

NyhederNyhedsarkiv2000

Få bydere ved HT-licitation

Af Thomas de Laine

Kun fire busselskaber har lagt billet ind på kørslen ved HTs 10. udbud. Det er ny bundrekord. Tilbudsfristen udløb fredag d. 8. september kl. 12, og det var - naturligvis - Arriva Danmark, Combus, Connex Transport (tidl. Linjebus) og City-Trafik, der bød. Hovedstadens Udviklingsråd, som Trafikdivisionen (HT) siden 1. juli hører under, afgør i oktober/november, hvem der vinder kørslen. Generelt skulle Arriva Danmark være billigst, mens Combus skulle være dyrest. Der er afgivet tilbud med både almindelige dieselbusser, 13,7 meter-busser, dobbeltdækkere og flaskegasbusser.

Hvad er det så, der har skræmt byderne væk? Et bud kunne være, at det var forventningen om, at HT vil antage tilbud med dobbeltdækkere i større omfang. For to enheders vedkommende vil indsættelse af dobbeltdækkere betyde, at der skal bruges forskellige bustyper til daglinien (dobbeltdækkerne) og den tilhørende natlinie (ikke dobbeltdækkere). Det betyder i praksis, at man bliver nødt til at have anden kørsel i hovedstaden ved siden af, som man kan tage natbusmateriellet fra. Kun de fire bydende busselskaber har det. Endelig er det set ved tidligere udbudsrunder, at de mindre busselskaber f.eks. ikke har budt med gasbusser, eller "anderledes" bustyper i det hele taget (13,7 meter- og ledbusser). Man ser dog også, at heller ikke kørslen i Nordsjælland (enhed 6 med 17 busser) har været interessant for andre, end de fire store, der også bød på den øvrige kørsel.

Det er nu tredje gang, at HT har haft en tilbudsfrist, hvorefter der reelt ikke var så meget at vælge i mellem. Første gang var 9. udbud (efteråret 1999), hvor der på to udbudsenheder kun var ét busselskab, der bød. Sammen med en tredje enhed, annulleredes udbuddet af de to enheder. Disse tre enheder blev efterfølgende genudbudt (vinteren 1999/2000), hvor der endnu engang ikke var mange tilbudsgivere: kun Arriva Danmark, City-Trafik og Combus. Og der var stadig enheder, hvor kun ét selskab bød. F.eks. var det kun Arriva Danmark, der bød på linie 29 - både i 9. udbud og genudbuddet. Flere bud giver mere konkurrence. Måske var det på tide at slække lidt på kravene, så det blev mere attraktivt at køre for HT?

Kilde: Jesper Kiby Denborg