Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nedlagt forum (2005-08) > Hurtigbuslinje 38

Hurtigbuslinje 38

 Flemming G Pedersen (skrevet 2007-12-16 23:52)| Link 
Hvorn√•r oprettedes Hurtigbuslinje 38 og var denne linje den f√łrste, hvis stoppestedsskilte ("HURTIGBUS STOPPESTED") var gr√łnne - og hvorfor valgtes netop denne farve? 
 

 Thomas de Laine (skrevet 2007-12-17 00:28)| Link 
Linje 38 mellem R√•dhuspladsen og Gladsaxe blev oprettet af KS 1. marts 1952. Linjen blev √¶ndret flere gange, men blev nedlagt af HT i 1975, hvor den blev erstattet af en ny linje 63. 
 
Jeg kan desv√¶rre ikke svare p√• sp√łrgsm√•let om stoppestedsskiltene og deres farve.

 Jodleren (skrevet 2007-12-17 07:14)| Link 
I √łvrigt er liniens historie interessant, fra linie 63 til den "s√łster-linie" 64, siden den afkortede 163, der kom tilbage som 163E, der s√• "blev til" 250S, for at komme tilbage ved Hareskoven som linie 67 (der desv√¶rre ikke k√łrer til Gladsaxe)

 Thomas de Laine (skrevet 2008-01-01 17:10)| Link 
Henrik Lynder, der bl.a. har skrevet b√łger om linje 19, 21 og 22, har sendt f√łlgende: 
 
"Ang√•ende hurtigbuslinier: Der fandtes 5 linier, linie 37, 38, 42, 81 og 82. Hurtigbusser var linier med stor stoppestedsafstand - ofte 800 - 1.000 meter - mellem hvert stoppested. Linie 38 havde 11 stop undervejs herunder de 2 endestationsstoppesteder. Man skulle i begyndelsen v√¶re i besiddelse af forudk√łbt billet for at k√łre med bussen. For at markere over for publikum, at der var tale om en buslinie med bittetrestriktioner, opsatte man store skilte i anden farve, netop for at markere dette. At de var gr√łnne har jeg ingen svar p√• pt."

 Thomas de Laine (skrevet 2008-01-01 17:13)| Link 
Temaet for Arne Unterschlaks januar-billedserie (http://users.cybercity.dk/~dko13521/foto/foto2008-01.htm ) er H- og E-busser (alts√• hurtig- og ekspresbuslinjer). Begge kategorier havde gr√łnne skilte p√• busserne (afskaffet l√łbende siden 1998) og stoppestedstoppene (bruges stadig). 
 
Det bliver n√¶vnt i indledningen til billedserien, at forskellen p√• H- og E-buskonceptet n√¶sten ikke var til at f√• √łje p√•. Men hvad var egentlig forskellen?

 Jesper KD (skrevet 2008-01-01 17:24)| Link 
HT indf√łrte kort efter oprettelsen nogle bogstavsymboler, der skulle markere specielle linietyper. Hurtigbuslinie 5H og 33H blev som de f√łrste H-linier oprettet 13. oktober 1974. Hurtiglinierne var linier, der v√¶sentligst betjener de t√¶ttere buomr√•der, og de f√łlger i en vis udstr√¶kning de almindelige liniers linief√łring (som de deler linienr. med, kun H¬íet adskiller dem - 4H var en undtagelse), men standser kun ved de mest benyttede standsningssteder.  
 
Ekspresbuslinie 75E og 122E blev som de f√łrste oprettet/nummereret 26. september 1976 - de har deres eget linienr. Disse linier har karakter af regionale linier, og de betjener de dele af regionen, der ikke er S-togsbetjente, og hvor behovet for et transportmiddel med stor hastighed er til stede. Ekspreslinierne har kun ganske g√• standsningssteder p√• ruten, f√łrst og fremmest hvor linien sk√¶rer andre regionale linier. 
 
Linienumrene blev justeret 28. maj 1989, og samtidig udgik betegnelsen hurtigbusser (¬ďH¬Ē) og erstattedes af ekspresbusser (¬ďE¬Ē). 
 
Kilde: delvist Kollektiv Trafik Status 1986. Planlægningsrapport nr. 48. Hovedstadsrådet nov. 1986. Side 16-17: om E- og H-linier.

 Jesper KD (skrevet 2008-01-01 17:28)| Link 
Og her er linje 38's historie: 
LINIE 38 
1.3.52 Kombineret en- og to- (myldretiden) -mandsbetjent hurtigbuslinie med begr√¶nset antal busstop oprettet med k√łrsel via Gladsaxe industrikvarter kun i myldretiderne (man-l√łr - senere kun man-fre); morgen som n√¶vnt, eftermiddag modsat; KS Ahlefeldtsgade: 
R√•dhuspladsen->Vestre Boulevard (nu H.C. Andersens Boulevard)>/<V. Voldgade<-Jarmers Pl.<-Gyldenl√łvesgade-√Öboulevard-√Ögade-Borups All√©-Bellah√łj-Hareskovvej-Gladsaxe M√łllevej(-Vandt√•rnsvej-Gladsaxevej-Tingh√łjvej (nu Tobaksvejen)-Gladsaxe Kirke 
10.11.52 Omlagt s√• ej Tingh√łjvej (nu Tobaksvejen) men Gladsaxe Ringvej. 
2.12.52 Forkortet lidt s√• endestation flyttet fra Gladsaxe Kirke til ny Gladsaxe Trafikpl.. 
14.6.54 Enmandsbetjeningen udvidet pga. indf√łrelsen af maskinbilletter. Dog tomandsbetjening under dyrskuerne 1955 og 56. 
21.3-2.4.56 Midlertidigt forkortet pga. oliestrejke s√• kun Hareskovvej/Frederikssundsvej-Gladsaxe Trafikpl. 
56 De sidste tomandsbetjente vogne udg√•r. 
14.9.57 Omlagt s√• ej Gladsaxe Ringvej men Tobaksvejen-Gladsaxe M√łllevej. 
1.11.61 Endestations√¶ndring p√• R√•dhuspladsen s√• ej i midten i Vesterbrogades forl√¶ngelse (?) men ved det nordlige fortov. 
1.5.65 Omlagt p√• R√•dhuspladsen til ny busterminal ved Jernbanegades forl√¶ngelse. Garageskift s√• KS √ėrnevej. 
4.6-20.8.68 Midlertidigt omlagt s√• ej Hareskovvej-Borups All√© i begge retninger men Hyrdevangen>Frederikssundsvej mod R√•dhuspladsen. 
13.10.68 Forkortet fra Gladsaxe til Hareskovvej/Mellemvangen (19). 
8.2.(71?) el. 28.1.71 Omlagt ved R√•dhuspladsen i retning fra Hareskovej s√• ej Jarmers Pl.>V. Voldgade men H.C. Andersens Boulevard (?og evt. s√• mod Hareskovvej ej H.C. Andersens Boulevard men V. Voldgade>Jarmers Pl.??). 
Ca. 71 (28.1.71?) Omlagt pga. Bispeengbuen (√•bnet 31.8.72) s√• ej Ane Katrines Vej>Kronprinsesse Sofies Vej>√Ögade mod city og √Ögade>Borups All√© mod Mellemvangen men direkte ad Borups All√© i begge retninger. 
1.10.74 Overtaget af HT √ėrnevej. 
13.10.74 Indskr√¶nket s√• kun k√łrsel man-fre i myldretiderne og l√łr i dagtimerne (68) (og driftsomr√•deskift til HT Gladsaxe?). 
20.4.75 Nedlagt (63+68, dog ad Bispeengbuen). 

 Jesper KD (skrevet 2008-01-01 18:04)| Link 
Jeg kan tilf√łje til Henrik Lynders oplysninger, at almindeligt billetsalg blev indf√łrt p√• linje 37 og 42 fra 1963.

Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.

 Opdateret sidst:
1. januar 2008

 

 Forum
Pil Der er 5.594 arkiverede forumindlæg.

Emneoversigt

Forummets aktivitet

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/emne/734
Copyright © 1999-2024 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.