Hurtigbuslinje 38
Flemming G Pedersen (skrevet 2007-12-16 23:52) | | Link | Hvornår oprettedes Hurtigbuslinje 38 og var denne linje den første, hvis stoppestedsskilte ("HURTIGBUS STOPPESTED") var grønne - og hvorfor valgtes netop denne farve? |
Thomas de Laine (skrevet 2007-12-17 00:28) | | Link | Linje 38 mellem Rådhuspladsen og Gladsaxe blev oprettet af KS 1. marts 1952. Linjen blev ændret flere gange, men blev nedlagt af HT i 1975, hvor den blev erstattet af en ny linje 63. Jeg kan desværre ikke svare på spørgsmålet om stoppestedsskiltene og deres farve. |
Jodleren (skrevet 2007-12-17 07:14) | | Link | I øvrigt er liniens historie interessant, fra linie 63 til den "søster-linie" 64, siden den afkortede 163, der kom tilbage som 163E, der så "blev til" 250S, for at komme tilbage ved Hareskoven som linie 67 (der desværre ikke kører til Gladsaxe) |
Thomas de Laine (skrevet 2008-01-01 17:10) | | Link | Henrik Lynder, der bl.a. har skrevet bøger om linje 19, 21 og 22, har sendt følgende: "Angående hurtigbuslinier: Der fandtes 5 linier, linie 37, 38, 42, 81 og 82. Hurtigbusser var linier med stor stoppestedsafstand - ofte 800 - 1.000 meter - mellem hvert stoppested. Linie 38 havde 11 stop undervejs herunder de 2 endestationsstoppesteder. Man skulle i begyndelsen være i besiddelse af forudkøbt billet for at køre med bussen. For at markere over for publikum, at der var tale om en buslinie med bittetrestriktioner, opsatte man store skilte i anden farve, netop for at markere dette. At de var grønne har jeg ingen svar på pt." |
Thomas de Laine (skrevet 2008-01-01 17:13) | | Link | Temaet for Arne Unterschlaks januar-billedserie (http://users.cybercity.dk/~dko13521/foto/foto2008-01.htm ) er H- og E-busser (altså hurtig- og ekspresbuslinjer). Begge kategorier havde grønne skilte på busserne (afskaffet løbende siden 1998) og stoppestedstoppene (bruges stadig). Det bliver nævnt i indledningen til billedserien, at forskellen på H- og E-buskonceptet næsten ikke var til at få øje på. Men hvad var egentlig forskellen? |
Jesper KD (skrevet 2008-01-01 17:24) | | Link | HT indførte kort efter oprettelsen nogle bogstavsymboler, der skulle markere specielle linietyper. Hurtigbuslinie 5H og 33H blev som de første H-linier oprettet 13. oktober 1974. Hurtiglinierne var linier, der væsentligst betjener de tættere buområder, og de følger i en vis udstrækning de almindelige liniers linieføring (som de deler linienr. med, kun H’et adskiller dem - 4H var en undtagelse), men standser kun ved de mest benyttede standsningssteder. Ekspresbuslinie 75E og 122E blev som de første oprettet/nummereret 26. september 1976 - de har deres eget linienr. Disse linier har karakter af regionale linier, og de betjener de dele af regionen, der ikke er S-togsbetjente, og hvor behovet for et transportmiddel med stor hastighed er til stede. Ekspreslinierne har kun ganske gå standsningssteder på ruten, først og fremmest hvor linien skærer andre regionale linier. Linienumrene blev justeret 28. maj 1989, og samtidig udgik betegnelsen hurtigbusser (“H”) og erstattedes af ekspresbusser (“E”). Kilde: delvist Kollektiv Trafik Status 1986. Planlægningsrapport nr. 48. Hovedstadsrådet nov. 1986. Side 16-17: om E- og H-linier. |
Jesper KD (skrevet 2008-01-01 17:28) | | Link | Og her er linje 38's historie: LINIE 38 1.3.52 Kombineret en- og to- (myldretiden) -mandsbetjent hurtigbuslinie med begrænset antal busstop oprettet med kørsel via Gladsaxe industrikvarter kun i myldretiderne (man-lør - senere kun man-fre); morgen som nævnt, eftermiddag modsat; KS Ahlefeldtsgade: Rådhuspladsen->Vestre Boulevard (nu H.C. Andersens Boulevard)>/<V. Voldgade<-Jarmers Pl.<-Gyldenløvesgade-Åboulevard-Ågade-Borups Allé-Bellahøj-Hareskovvej-Gladsaxe Møllevej(-Vandtårnsvej-Gladsaxevej-Tinghøjvej (nu Tobaksvejen)-Gladsaxe Kirke 10.11.52 Omlagt så ej Tinghøjvej (nu Tobaksvejen) men Gladsaxe Ringvej. 2.12.52 Forkortet lidt så endestation flyttet fra Gladsaxe Kirke til ny Gladsaxe Trafikpl.. 14.6.54 Enmandsbetjeningen udvidet pga. indførelsen af maskinbilletter. Dog tomandsbetjening under dyrskuerne 1955 og 56. 21.3-2.4.56 Midlertidigt forkortet pga. oliestrejke så kun Hareskovvej/Frederikssundsvej-Gladsaxe Trafikpl. 56 De sidste tomandsbetjente vogne udgår. 14.9.57 Omlagt så ej Gladsaxe Ringvej men Tobaksvejen-Gladsaxe Møllevej. 1.11.61 Endestationsændring på Rådhuspladsen så ej i midten i Vesterbrogades forlængelse (?) men ved det nordlige fortov. 1.5.65 Omlagt på Rådhuspladsen til ny busterminal ved Jernbanegades forlængelse. Garageskift så KS Ørnevej. 4.6-20.8.68 Midlertidigt omlagt så ej Hareskovvej-Borups Allé i begge retninger men Hyrdevangen>Frederikssundsvej mod Rådhuspladsen. 13.10.68 Forkortet fra Gladsaxe til Hareskovvej/Mellemvangen (19). 8.2.(71?) el. 28.1.71 Omlagt ved Rådhuspladsen i retning fra Hareskovej så ej Jarmers Pl.>V. Voldgade men H.C. Andersens Boulevard (?og evt. så mod Hareskovvej ej H.C. Andersens Boulevard men V. Voldgade>Jarmers Pl.??). Ca. 71 (28.1.71?) Omlagt pga. Bispeengbuen (åbnet 31.8.72) så ej Ane Katrines Vej>Kronprinsesse Sofies Vej>Ågade mod city og Ågade>Borups Allé mod Mellemvangen men direkte ad Borups Allé i begge retninger. 1.10.74 Overtaget af HT Ørnevej. 13.10.74 Indskrænket så kun kørsel man-fre i myldretiderne og lør i dagtimerne (68) (og driftsområdeskift til HT Gladsaxe?). 20.4.75 Nedlagt (63+68, dog ad Bispeengbuen).
|
Jesper KD (skrevet 2008-01-01 18:04) | | Link | Jeg kan tilføje til Henrik Lynders oplysninger, at almindeligt billetsalg blev indført på linje 37 og 42 fra 1963. |
Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.
|