Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nedlagt forum (2005-08) > Hurtigbuslinje 38

Hurtigbuslinje 38

 Flemming G Pedersen (skrevet 2007-12-16 23:52)| Link 
HvornÃ¥r oprettedes Hurtigbuslinje 38 og var denne linje den første, hvis stoppestedsskilte ("HURTIGBUS STOPPESTED") var grønne - og hvorfor valgtes netop denne farve? 
 

 Thomas de Laine (skrevet 2007-12-17 00:28)| Link 
Linje 38 mellem RÃ¥dhuspladsen og Gladsaxe blev oprettet af KS 1. marts 1952. Linjen blev ændret flere gange, men blev nedlagt af HT i 1975, hvor den blev erstattet af en ny linje 63. 
 
Jeg kan desværre ikke svare på spørgsmålet om stoppestedsskiltene og deres farve.

 Jodleren (skrevet 2007-12-17 07:14)| Link 
I øvrigt er liniens historie interessant, fra linie 63 til den "søster-linie" 64, siden den afkortede 163, der kom tilbage som 163E, der så "blev til" 250S, for at komme tilbage ved Hareskoven som linie 67 (der desværre ikke kører til Gladsaxe)

 Thomas de Laine (skrevet 2008-01-01 17:10)| Link 
Henrik Lynder, der bl.a. har skrevet bøger om linje 19, 21 og 22, har sendt følgende: 
 
"Angående hurtigbuslinier: Der fandtes 5 linier, linie 37, 38, 42, 81 og 82. Hurtigbusser var linier med stor stoppestedsafstand - ofte 800 - 1.000 meter - mellem hvert stoppested. Linie 38 havde 11 stop undervejs herunder de 2 endestationsstoppesteder. Man skulle i begyndelsen være i besiddelse af forudkøbt billet for at køre med bussen. For at markere over for publikum, at der var tale om en buslinie med bittetrestriktioner, opsatte man store skilte i anden farve, netop for at markere dette. At de var grønne har jeg ingen svar på pt."

 Thomas de Laine (skrevet 2008-01-01 17:13)| Link 
Temaet for Arne Unterschlaks januar-billedserie (http://users.cybercity.dk/~dko13521/foto/foto2008-01.htm ) er H- og E-busser (altsÃ¥ hurtig- og ekspresbuslinjer). Begge kategorier havde grønne skilte pÃ¥ busserne (afskaffet løbende siden 1998) og stoppestedstoppene (bruges stadig). 
 
Det bliver nævnt i indledningen til billedserien, at forskellen på H- og E-buskonceptet næsten ikke var til at få øje på. Men hvad var egentlig forskellen?

 Jesper KD (skrevet 2008-01-01 17:24)| Link 
HT indførte kort efter oprettelsen nogle bogstavsymboler, der skulle markere specielle linietyper. Hurtigbuslinie 5H og 33H blev som de første H-linier oprettet 13. oktober 1974. Hurtiglinierne var linier, der væsentligst betjener de tættere buomrÃ¥der, og de følger i en vis udstrækning de almindelige liniers linieføring (som de deler linienr. med, kun HÂ’et adskiller dem - 4H var en undtagelse), men standser kun ved de mest benyttede standsningssteder.  
 
Ekspresbuslinie 75E og 122E blev som de første oprettet/nummereret 26. september 1976 - de har deres eget linienr. Disse linier har karakter af regionale linier, og de betjener de dele af regionen, der ikke er S-togsbetjente, og hvor behovet for et transportmiddel med stor hastighed er til stede. Ekspreslinierne har kun ganske gÃ¥ standsningssteder pÃ¥ ruten, først og fremmest hvor linien skærer andre regionale linier. 
 
Linienumrene blev justeret 28. maj 1989, og samtidig udgik betegnelsen hurtigbusser (“H”) og erstattedes af ekspresbusser (“E”). 
 
Kilde: delvist Kollektiv Trafik Status 1986. Planlægningsrapport nr. 48. Hovedstadsrådet nov. 1986. Side 16-17: om E- og H-linier.

 Jesper KD (skrevet 2008-01-01 17:28)| Link 
Og her er linje 38's historie: 
LINIE 38 
1.3.52 Kombineret en- og to- (myldretiden) -mandsbetjent hurtigbuslinie med begrænset antal busstop oprettet med kørsel via Gladsaxe industrikvarter kun i myldretiderne (man-lør - senere kun man-fre); morgen som nævnt, eftermiddag modsat; KS Ahlefeldtsgade: 
RÃ¥dhuspladsen->Vestre Boulevard (nu H.C. Andersens Boulevard)>/<V. Voldgade<-Jarmers Pl.<-Gyldenløvesgade-Ã…boulevard-Ã…gade-Borups Allé-Bellahøj-Hareskovvej-Gladsaxe Møllevej(-VandtÃ¥rnsvej-Gladsaxevej-Tinghøjvej (nu Tobaksvejen)-Gladsaxe Kirke 
10.11.52 Omlagt sÃ¥ ej Tinghøjvej (nu Tobaksvejen) men Gladsaxe Ringvej. 
2.12.52 Forkortet lidt sÃ¥ endestation flyttet fra Gladsaxe Kirke til ny Gladsaxe Trafikpl.. 
14.6.54 Enmandsbetjeningen udvidet pga. indførelsen af maskinbilletter. Dog tomandsbetjening under dyrskuerne 1955 og 56. 
21.3-2.4.56 Midlertidigt forkortet pga. oliestrejke sÃ¥ kun Hareskovvej/Frederikssundsvej-Gladsaxe Trafikpl. 
56 De sidste tomandsbetjente vogne udgÃ¥r. 
14.9.57 Omlagt sÃ¥ ej Gladsaxe Ringvej men Tobaksvejen-Gladsaxe Møllevej. 
1.11.61 Endestationsændring pÃ¥ RÃ¥dhuspladsen sÃ¥ ej i midten i Vesterbrogades forlængelse (?) men ved det nordlige fortov. 
1.5.65 Omlagt pÃ¥ RÃ¥dhuspladsen til ny busterminal ved Jernbanegades forlængelse. Garageskift sÃ¥ KS Ørnevej. 
4.6-20.8.68 Midlertidigt omlagt sÃ¥ ej Hareskovvej-Borups Allé i begge retninger men Hyrdevangen>Frederikssundsvej mod RÃ¥dhuspladsen. 
13.10.68 Forkortet fra Gladsaxe til Hareskovvej/Mellemvangen (19). 
8.2.(71?) el. 28.1.71 Omlagt ved RÃ¥dhuspladsen i retning fra Hareskovej sÃ¥ ej Jarmers Pl.>V. Voldgade men H.C. Andersens Boulevard (?og evt. sÃ¥ mod Hareskovvej ej H.C. Andersens Boulevard men V. Voldgade>Jarmers Pl.??). 
Ca. 71 (28.1.71?) Omlagt pga. Bispeengbuen (Ã¥bnet 31.8.72) sÃ¥ ej Ane Katrines Vej>Kronprinsesse Sofies Vej>Ã…gade mod city og Ã…gade>Borups Allé mod Mellemvangen men direkte ad Borups Allé i begge retninger. 
1.10.74 Overtaget af HT Ørnevej. 
13.10.74 Indskrænket sÃ¥ kun kørsel man-fre i myldretiderne og lør i dagtimerne (68) (og driftsomrÃ¥deskift til HT Gladsaxe?). 
20.4.75 Nedlagt (63+68, dog ad Bispeengbuen). 

 Jesper KD (skrevet 2008-01-01 18:04)| Link 
Jeg kan tilføje til Henrik Lynders oplysninger, at almindeligt billetsalg blev indført på linje 37 og 42 fra 1963.

Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.

 Opdateret sidst:
1. januar 2008

 

 Forum
Pil Der er 5.594 arkiverede forumindlæg.

Emneoversigt

Forummets aktivitet

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/emne/734
Copyright © 1999-2024 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.