Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nedlagt forum (2005-08) > Fordele/ulemper ved udlicitering

Fordele/ulemper ved udlicitering

 Martin Messer Thomsen (skrevet 2006-02-26 16:52)| Link 
Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres mening om fordele og ulemper ved den udlicitering af busdriften i HUR omrÃ¥det. 
 
Sammenligningen mÃ¥ gerne være en sammenligning med driften i ”HT tiden”. 
 
Forslag til emner kunne være: 
 
Er det blevet: 
 
- billigere 
- bedre arbejdsmiljø 
- yngre busser 
- vedligeholdelse 
- miljø 
- forhold for passagerne 
- IT 
- Flere busruter 
 
 
Fortsæt gerne 

 Thomas de Laine (skrevet 2006-02-27 00:15)| Link 
Det er en meget stor diskussion, du rejser. Det kunne være rart, hvis emnet - rent undtagelsesvist - kunne blive diskuteret lidt nuanceret her. Det vil sige, at man ikke kun kan se ulemper eller kun fordele, men begge dele. 
 
At dømme efter lignende diskussioner i andre fora i tidens løb, skal man dog nok ikke regne med det...

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-02-27 02:44)| Link 
Fordele: 
- Trafikselskabet sparer penge 
- Trafikselskabet kan sætte krav til mange ting, som de mener er bedre 
- Alle for lov at fÃ¥ en chance 
 
Ulemper: 
- DÃ¥rligere arbejdsmiljø end i bla. HT tiden 
- Du siger yngre busser, Jeg mener at man spilder en masse gode vogne som sagtens kunne kører mange gode Ã¥r endnu til fordel for nutidens 'skramlekasser' 
- DÃ¥rligere vedligeholdelse, pga. en alt for lav timepris ved udlicitation 
- DÃ¥rligere service overfor passagere, da man mere tænker pÃ¥ køreplanen (og ikke at fÃ¥ bøder), end man tænker pÃ¥ service 
- Det med flere busruter kan jeg ikke se som en fordel ved udlicitering, I 1987 havde HT et budget pÃ¥ 2,8 Mia - Heraf kom 1,5 Mia fra billetindtægter.. 
- Færre passagere, I 1976 (for 30 Ã¥r siden) havde HT dagligt 200.000 Kunder - Ã¥rligt 200 Millioner.. Efter udlicitering er dette gÃ¥et stærkt ned 
Til de to punkter opover: 
Idag er der kun billetindtægter for 1,2 Mia. 
Og der er ca. 198 mio pÃ¥stigere om Ã¥ret - Dog var der ca. 230 Mio pÃ¥stigere i 1996.. 
 
Kilder: HT Nyt, og Hur.dk 

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-02-27 02:50)| Link 
Rettelse: 
- Det med flere busruter kan jeg ikke se som en fordel ved udlicitering, da der jo er blevet nedlagt langt flere linjer efter man er begyndt at udlicitere - Man har vel tænkt at hvis man kan spare penge pÃ¥ driften, mÃ¥ man da kunne spare nogle 'service' linjer væk.. 
Nu mÃ¥ i huske at bla. linje 3 havde for 30 Ã¥r siden dobbelt sÃ¥ mange afgange som idag.. 
I 1987 havde HT et budget pÃ¥ 2,8 Mia - Heraf kom 1,5 Mia fra billetindtægter.. 
Idag har HUR et budget pÃ¥ 2,68 Mia - Heraf kommer 1,2 Mia fra Billetindtægter.. 
En forskel på 120 Mio - Og lidt mere når man regner kronens værdi ud fra dengang og nu..

 Claus Larsen (skrevet 2006-02-27 19:46)| Link 
jeg kan jo kun give Jeff ret, da min far kørte bus pÃ¥ ryvangangen og til idag er der sket meget, men nok om det, det er jo sjovt at se flere ruter som før mÃ¥skse havde en køretid pÃ¥ 50min. kun nu har 45min. og hvordan gør man det, man fjerner bare 3-4 tjekpunkter pÃ¥ vognpappet, og vupti bussen køre meget hurtigere chaufføren er mere stressesde, men HUR har sparet 3 min. og kunden har fÃ¥et en falsk forudsætning, fordi stadig tager det den tid en tur tager. 
SÃ¥ udbuds ting er meget godt, særligt nÃ¥r politikker skal sælge sig selv til valg. 
SÃ¥ Ã…rhus hold fast pÃ¥ jeres mÃ¥de at køre bus pÃ¥, der tages stadig hensyn til chauffør og kunder. 
Hilsen Claus.

 Thomas de Laine (skrevet 2006-02-27 20:23)| Link 
Passagertallenes udvikling hænger meget sammen med kørselsnedskæringer og stigende takster og er ikke direkte relateret til udlicitering. 
 
Udlicitering har heller ikke direkte noget med HURs opstramning af køretider og generelle ændringer i linjenettet at gøre. Man kunne godt have valgt anderledes, hvilket dog til dels ogsÃ¥ ville have krævet politisk vilje til det. (I øvrigt tror jeg, at satsningen pÃ¥ A-busser med tilpasning af det øvrige linjenet har givet flere passagerer end en strategi, hvor man blot havde bortskæret den nødvendige kørselsmængde, da metroen Ã¥bnede.) 
 
Selv ikke hurtigere busudskiftning og lavere kontraktbetaling er nødvendigvis en følge af licitationer. Det afhænger af, hvordan man gennemfører dem. 
 
SÃ¥ alt i alt mener jeg ikke, man kan give udlicitering skylden for den kollektive bustrafiks problemer. 
 
Jeg er dog villig til at anerkende, at arbejdsmiljøet nok er blevet forringet, og busvedligeholdelsen nok er blevet dårligere (det sidste muligvis mest i Hovedstadsområdet), mere eller mindre som følge af udlicitering. Det er dog ikke nødvendigvis umuligt at rette op på disse problemer, selvom man har udlicitering - det afhænger igen af måden, det gøres på.

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-02-27 21:46)| Link 
A-busserne ser jeg lidt som om man 'snyder' kunden med en hyppighed pÃ¥ evt. 5-7 min.. 
Det ligner at den kører meget, men hvis man sÃ¥ slÃ¥r op den enkelte linje for bare 10 Ã¥r siden, ja sÃ¥ kørte den mÃ¥ske hvert 4-5 minut istedet. 
 
Hvis nogle skulle vende bøtten for udlicitering, sÃ¥ for at sige det enkelt skulle man satse pÃ¥ Service frem for alt.. 
Det skulle derfor ogsÃ¥ (efter min mening) være muligt at fyre en entreprenør med 6 mÃ¥neders varsel! 
Dog kræver denne proces meget mere end blot 'at vende bøtten' - Personligt tror jeg ikke på det sker..

 Claus Larsen (skrevet 2006-02-27 22:29)| Link 
Skal man fyre en entreprenør ja så skal man jo også finde, 40 busser som kan køre i stedet det gør man jo ikke sådan med det samme, men se på Sverige der fungere udlicitering ganske udemærket kontrakterne er 8 årige der bliver stillet krav om arbejdsmiljø osv. og det er et faktum at bla. skånetraffikken bliver ved med hæve passagermængden, og i sverige er biler jo noget billigere end i danmark.

Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.

 Opdateret sidst:
27. februar 2006

 

 Forum
Pil Der er 5.594 arkiverede forumindlæg.

Emneoversigt

Forummets aktivitet

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/emne/279
Copyright © 1999-2024 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.