Gamle busser i HUR
Frank Sørensen (skrevet 2005-04-15 08:05) | | Link | I hur's 17 udbud, kan selskaberne byde med nye og brugte busser.hvis nu arriva køge vinder med brugte busser (1700-1732 fra 05 1999) hvorlænge skal disse busser sÃ¥ kører ?kontrakten er pÃ¥ 6 Ã¥r, og hvis vi gør det godt pÃ¥ 8 Ã¥r. sÃ¥ nÃ¥r busserne at blive 14,5 Ã¥r gamle.eller stÃ¥r der med smÃ¥t i kontrakten at de skal kører i 3-4 Ã¥r,som vi kender fra 16 udbud,den kørsel connex vandt med gasbusserne??. |
Kim B10M (skrevet 2005-04-15 09:25) | | Link | Der er ikke mere nogen aldersbegrænsning på hvor gamle busserne må være så længe at de lever op til HUR's krav. Partnerbus har lige genvundet deres kørsel med deres 11 år gamle DAB citybus mk.2 busser. Det er Connex eget ønske at udskifte deres LPG busser senest i 2008. |
Frank Sørensen (skrevet 2005-04-15 09:54) | | Link | er det ikke dyrt at veligeholde en 10-12 Ã¥r gammel bus?(kender det da fra min gamle bil?)Køges busser har alle nu kørt ca 700.000 km og der bliver ikke brugt mange øre pÃ¥ veligehold. matte ruder,revnede gulve, ødelagt etc etc. mange af motorene skal snart renoveres.er det sÃ¥ ikke bedre at lease nye busser? ps . tak for svaret |
Kim B10M (skrevet 2005-04-15 10:35) | | Link | Hej igen. Hvis busserne er løbende godt vedligeholdt, så er det ikke specielt dyrt for fx. Partnerbus at køre videre med deres 10-12 år gammel busser, mest fordi at deres DAB busser er af en rimlig kvalitet i forhold til hvad der bliver bygget i dag, og reservedelene bliver billigere med tiden jo ældre køretøjet er, ligesom værdien på busserne er tilsvarende lav. Men for de store busselskaber vil det nok være en fordel for dem at køre med nye busser som de ikke "behøver" at vedligeholde på og kan aflevere tilbage til leasingselskabet når de er "færdige" med dem. De matte ruder og revnede gulve som du nævner hører jo bla. med til den løbende vedligeholdelse som busselskabet forpligter sig til at vedligeholde ifølge kontrakten! Jeg tvivler dog på om jeg ville råde Arriva Køge til at fortsætte med deres Volvo B10BLE Aabenraa/Säffle 2000 da samlekvaliteten af netop denne type bus er meget ringe! I det hele taget er holdbarheden af en laventre/lavgulvsbus i dag ikke særlig høj. Så i Arriva Køge's tilfælde vil jeg sige: Skift busserne ud hvis i genvinder kørslen! For nu at fortsætte med at gøre en kort historie lang; der er pga. det er blevet mere og mere almindeligt at udskifte 6-8 år gamle busser i Danmark opstået det problem at disse busser ikke kan bruges andre steder i Danmark da kontrakterne ikke tillader det. Og i de lande hvor man ville være interesseret i at købe sådanne busser har man ikke pengene til det da de er for dyre pga. deres relative lave alder. Dette har resulteret i at der holder mange bybusser i Danmark årgang 1995-1998 som ikke kan sælges og står og rådner op! Det er heller ikke forsvarligt synes jeg! Alt for nu. Hilsen.
|
Kirsty Evans (skrevet 2005-04-15 16:48) | | Link | Det var et meget grundigt svar på emnet. Jeg kan ikke fatte, hvorfor kontrakter forbyder videresalg til andre danske busselskaber. Hvis busserne er vedligholdte, skulle der ikke opstå nogen problemer. Det skyldes nok kortsigtede økonomiske grunde. Men som du siger ikke særlig forsvarligt. |
Frank Sørensen (skrevet 2005-04-15 18:36) | | Link | nej i gamle dage var der busser til.jeg kan huske da jeg startede i HT artillerivej i 1986 kørte vi i busser. DAB leyland serie 2 som var fra 1969-1970 der kørte dejligt og behageligt, bremsede skønt i snevejr.rigtigt gode busser.og 600 volvoerne var ogsÃ¥ gode vogne.de var da alle 17-18 Ã¥r gamle før de blev skrottet. |
Jesper (skrevet 2005-04-27 14:09) | | Link | Partner-Bus forsætter med deres DABer indtid kontraken ikke løber længer der ud over er Fjord-Bus gået i gang med at skifte indtræk i deres mk2 |
Thomas de Laine (skrevet 2005-04-27 14:52) | | Link | Ah, mon dog? Fjord-bus har ingen mk. 2'ere, kun mk. 1 (7432-7438) og mk. 3 (7439-7441 samt lånebus 5267). |
Jesper (skrevet 2005-04-29 15:35) | | Link | kunne mk1 fåes med bagrude?? jeg har set en Connex mk1 uden bagrude |
Thomas de Laine (skrevet 2005-04-29 18:36) | | Link | De første mk. 1'ere havde ikke bagrude, men det fik senere eksemplarer. Fjord-bus' busser 7436-7438 er i øvrigt "mk. 1½" med bl.a. udsvingsdøre i fordøren. Mk. 2'erne har MAN-motor og kan udseendemæssigt kendes på, at de har højere placeret underkant på vinduerne efter midterperronen og bredere fordøre. På mk. 3 vendte DAF-motoren tilbage, og mk. 3'erne har tagkøler bagpå på taget og vinduer efter bagdøren. |
Jesper (skrevet 2005-05-07 00:13) | | Link | ja og bus 7436 har NN 89 508 og 7438 har OZ 91 697 hvorfor har 7438 oz plade? |
Thomas de Laine (skrevet 2005-05-07 12:57) | | Link | Fjord-bus 7436-38 er leveret samtidig og er alle sammen mk. 1½'ere. 7438 havde oprindelig reg.nr. NN 89 510, men den blev i 1997 omregistreret til OZ 91 697. Jeg ved ikke hvorfor. |
Kim B10M (skrevet 2005-05-07 14:24) | | Link | Den blev voldsomt smadret i en trafikulykke. Den var væk i mindst ét år, og var i den periode afmeldt mens den blev genopbygget i Silkeborg. |
Jesper (skrevet 2005-05-07 22:36) | | Link | ok tak kim :D |
Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.
|