Myldretid

Menu

Billeder

Sidste linje 161 ved Rødovre station

Sidste linje 161 ved Rødovre station

Optaget 14. december 2025 af Thomas de Laine (© Copyright) og offentliggjort på Myldretid 14. december 2025.   Se billedteknik
Kamera: Canon EOS R7   Brændvidde: 35 mm   Lukkertid: 1/8 s.   Blænde: ƒ/4   ISO: 1000 - kan være redigeret og beskåret - Skjul

Det blev Umove 7558, Yutong E12LF årg. 2023, der fik æren af at køre den sidste omgang på linje 161 mellem Rødovre og Herlev stationer. Den sidste tur kørte fra Rødovre station kl. 0.15 natten til søndag 14. december 2025. Dermed sluttede 90 års bushistorie, og endnu en rest fra Forenede Rutebiler - engang landets største private rutebilselskab - forsvandt. Ruten, der senere kom til at hedde linje 161, blev oprettet 11. juli 1935 af vognmand Eigil Sørensen fra Gladsaxe Ruterne. Den udgik fra Gladsaxe og kørte gennem Mørkhøj til Husum Torv. I 1948 forlængedes den til Lyngby station og snart også en smule i den anden ende, nemlig til Husum station. Da der 20. maj 1951 blev indført linjenumre på rutebilerne i Københavns Amt, tildeltes den nummeret 161. 1. januar 1952 var Gladsaxe Ruterne med til at etablere Forenede Rutebiler, som herefter kørte linjen videre. Det store garageanlæg på Columbusvej i Gladsaxe er i sin tid etableret af Forenede Rutebiler, og Gladsaxe Trafikplads - som linje 161 fra trafikpladsens åbning i 1952 betjente - var omstigningssted mellem mange af Forenede Rutebilers linjer. Da økonomien i busdrift dog efterhånden gav behov for offentlige tilskud, endte det sådan, at Gladsaxe Kommune kom til at eje busselskabet, og dermed blev det overtaget af HT 1. oktober 1974 sammen med de 11 andre offentlige ejede busselskaber i Hovedstadsområdet. I april 1978 forlængedes linje 161 ad bl.a. Islevdalvej og Tårnvej til Rødovre station, og fra september 1983 desuden via Hvidovre Hospital til Friheden station. En stor ændring skete 2. juni 1991, hvor meget af linjens funktion blev overtaget af den nye linje 200S. Linje 161 forlagdes mellem Gladsaxe Trafikplads og Rødovre til at køre ad Ring 3 via Herlev station og Ejby Industrivej mv. Desuden overtog linje 200S også kørslen til Hvidovre Hospital og Friheden, så Rødovre station igen blev sydlig endestation. Dog fortsattes i myldretiden ad Avedøre Havnevej til Center Syd på Avedøre Holme - en betjening, som fra 28. marts 2010 forsvandt igen. I oktober 2019 blev ruten afkortet fra Lyngby til Herlev station, og den har siden da ikke haft med sin oprindelige ruteføring at gøre. Linjens endeligt blev dog åbningen af Hovedstadens Letbane, til hvilken busnettet blev tilpasset 14. december 2025. Mellem Rødovre station og Rødovre Centrum kører en ny linje 131 i stedet, og resten af vejen til letbanestationen Rødovre Nord kører den nye linje 130.

Bussens data, historie og billeder

Flere billeder:   Fra samme lokalområde   Af linje 161   Optaget 14. december

Tags:

Umove Yutong København 2025 Sidste dag/sidste tur