Myldretid

Menu

BillederSe billeder fra en bestemt buslinje

Billeder af busser på linje 161

Her vises alle 20 billeder af busser på linjen gennem tiden:

De Blaa Omnibusser 8829 ved Rødovre st.

De Blaa Omnibusser 8829 ved Rødovre st.

De Blaa Omnibusser 8829, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1994, som linje 161 ved Rødovre st.

Foto: Thomas de Laine, 16. maj 1998.

City-Trafik 2212 på Lyngby st.

City-Trafik 2212 på Lyngby st.

City-Trafik 2212, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, som linje 161 på Lyngby st.

Foto: Thomas de Laine, 22. juni 2005.

City-Trafik 2120 ved Rødovre st.

City-Trafik 2120 ved Rødovre st.

City-Trafik 2120, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, som linje 161 på Rødovre st.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2006.

Arriva 1969 som City-Trafik-lånevogn på Gladsaxe Trafikplads

Arriva 1969 som City-Trafik-lånevogn på Gladsaxe Trafikplads

Lånebusserne til linje 21 kan også opleves på linje 161, da vognløbene for linje 21 og 161 flettes. Bus 1969, DAB 15-1200C årg. 1995, som linje 161 på Gladsaxe Trafikplads.

Foto: Thomas de Laine, 23. oktober 2006.

City-Trafik 2120 på Herlev st.

City-Trafik 2120 på Herlev st.

City-Trafik 2120, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, som linje 161 på Herlev st.

Foto: Thomas de Laine, 21. juni 2007.

City-Trafik 2117 på Herlev st.

City-Trafik 2117 på Herlev st.

City-Trafik 2117, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, som linje 161 på Herlev st.

Foto: Thomas de Laine, 21. juni 2007.

City-Trafik 2116 på Herlev st.

City-Trafik 2116 på Herlev st.

City-Trafik 2116, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, som linje 161 på Herlev st.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2008.

City-Trafik 2907 ved Gladsaxe Trafikplads

City-Trafik 2907 ved Gladsaxe Trafikplads

City-Trafik 2907, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, som linje 161 ved Gladsaxe Trafikplads.

Foto: Jeppe Steensgaard, 18. februar 2009.

City-Trafik 2120 på Gladsaxe Trafikplads

City-Trafik 2120 på Gladsaxe Trafikplads

City-Trafik 2120, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, en regnvåd morgen på Gladsaxe Trafikplads. De nu næsten 13 år gamle busser af denne type kan nok forventes i drift helt frem til 2011, hvor kontrakten udløber.

Foto: Jeppe Steensgaard, 25. februar 2009.

City-Trafik 2649 ved Herlev st.

City-Trafik 2649 ved Herlev st.

City-Trafik 2649, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1999, som linje 161 ved Herlev st. Bussen er i 2009 anskaffet til erstatning for en kasseret serie 15-bus og er i øvrigt den første Movia-bus med de nye A-nummerplader. Bussen har "arvet" internnummer 2649 fra sin tid hos Combus og Arriva, hvor den bl.a. har kørt i Silkeborg.

Foto: Peter Hobel, 12. november 2009.

City-Trafik 2649 på Ringvejsbroen, Herlev

City-Trafik 2649 på Ringvejsbroen, Herlev

City-Trafik 2649, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1999, som linje 161 på Ringvejsbroen i Herlev.

Foto: Thomas de Laine, 6. april 2010.

City-Trafik 2103 på Herlev Ringvej

City-Trafik 2103 på Herlev Ringvej

City-Trafik 2103, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, som linje 161 på Herlev Hovedgade. Selvom det er myldretid, kører linjen kun til Rødovre st., for den blev afkortet fra Avedøre Holme i slutningen af marts 2010.

Foto: Thomas de Laine, 6. april 2010.

City-Trafik 2120 på Herlev Ringvej

City-Trafik 2120 på Herlev Ringvej

City-Trafik 2120, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, som linje 161 på Herlev Ringvej.

Foto: Thomas de Laine, 6. april 2010.

Jernbanepladsen, Lyngby

Jernbanepladsen, Lyngby

City-Trafik 2102, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, som linje 161 ved Lyngby st.

Foto: Thomas de Laine, 2. oktober 2010.

City-Trafik 2115 ved Rødovre st.

City-Trafik 2115 ved Rødovre st.

City-Trafik 2115, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, som linje 161 ved Rødovre st. I baggrunden ses det nærmest berømte højhus, der skulle have været revet ned for efterhånden længe siden, men som endnu står, fordi man opdagede, at der var anvendt giftig maling, der ville spredes som støv i området ved den planlagte sprængning... Også bussen er truet af snarlig destruktion, da linjen for tiden er i udbud.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 16. november 2010.

City-Trafik 2925 på Tårnvej i Rødovre

City-Trafik 2925 på Tårnvej i Rødovre

City-Trafik 2925, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, som linje 161 på Tårnvej ved Rødovre Centret i december 2010. Kort efter blev bussen udrangeret.

Foto: Thomas Weidekamp, 6. december 2010.

City-Trafik 2925 bagfra på Tårnvej i Rødovre

City-Trafik 2925 bagfra på Tårnvej i Rødovre

City-Trafik 2925, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, bagfra som linje 161 på Tårnvej i Rødovre.

Foto: Thomas Weidekamp, 6. december 2010.

City-Trafik 2300 ved Herlev st.

City-Trafik 2300 ved Herlev st.

City-Trafik 2300, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, som linje 161 ved Herlev st. i maj 2011. Bussen blev udrangeret senere samme år.

Foto: Thomas de Laine, 21. maj 2011.

Arriva 1197 ved Rødovre st.

Arriva 1197 ved Rødovre st.

Arriva 1197, Scania OmniLink årg. 2012, som linje 161 ved Rødovre st.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2014.

Arriva 1354 som linje 161 på Tårnvej, Rødovre

Arriva 1354 som linje 161 på Tårnvej, Rødovre

Storkøbenhavns linje 161 er blandt Hovedstadsområdet ældre tilbageværende busruter, uanset at den har ændret sig talrige gange i årenes løb og i dag bare er skyggen af sig selv. Men i de forslag til omlægning af busnettet, når Ring 3-letbanen åbner, der i efteråret 2023 cirkulerer, indgår den historiske linjes endelige nedlæggelse. Ruten blev oprettet i juli 1935 af vognmand Eigil Sørensen i Gladsaxe og kørte mellem Gladsaxe og Husum Torv. I 1948 blev den forlænget til Lyngby st. og to år senere et kort stykke i den modsatte ende til Husum st. Ved tildelingen af linjenumre i Københavns Amt i maj 1951 fik ruten nummer 161, og 1. januar 1952 indgik den i Forenede Rutebiler, som Eigil Sørensen var med til at danne. Dette rutebilselskab fik et omfattende rutenet i Københavns forstæder og var i en årrække landets største private busselskab. Senere samme år omlagdes linjen via den nye Gladsaxe Trafikplads. Da buspassagererne begyndte at svigte til fordel for privatbiler og fjernsynskiggeri, ramte de økonomiske følger også Forenede Rutebiler, der overgik til primært kommunalt eje få år før etableringen af HT, Hovedstadsområdets Trafikselskab. Det nye trafikselskab overtog 1. oktober 1974 busdriften i Hovedstadsområdet fra alle offentligt ejede eller offentligt dominerede busselskaber og dermed også Forenede Rutebiler. Under HT forlængedes linjen i april 1978 fra Husum Torv mod syd gennem Rødovre ad Tårnvej, Slotsherrensvej og Islevdalvej mv. til Rødovre st., og fra september 1983 fortsatte den helt til Friheden st. Da HT oprettede linje 200S i juni 1991, overtog den nye linje dog meget af trafikken. Linje 161 fik dels reduceret driften, og dels forlagdes ruten til fra Gladsaxe at køre ad Ring 3 via Herlev st. til Rødovre i stedet for den oprindelige rute over Husum, ligesom linje 161 i sydenden påny afkortedes til Rødovre st. uden for myldretiderne. I myldretiden kørtes herefter til Center Syd på Avedøre Holme og ikke længere til Friheden st., som linje 200S overtog. Sådan fik linjen lov at køre frem til marts 2010, hvor myldretidskørslen syd for Rødovre st. ophørte. Metrocityringens komme i efteråret 2019 fik også følger helt ude på linje 161, som blev ændret i sammenhæng med en mængde andre linjer. Fra 13. oktober 2019 bortfaldt hele ruten nord for Herlev st. således, og dermed kører den nu blot mellem Herlev og Rødovre. Linje 161 indgik i HTs 4. udbud og blev fra 1. april 1994 vundet af De Blaa Omnibusser i Holte, som derved fik rutekørsel længere mod syd end nogensinde før eller siden. De Blaa mistede dog ruten til Linjebus i 1998, som igen tabte den til City-Trafik i 2003. April 2012 overtog Arriva linjen efter et udbud, og den kontrakt udløber i december 2023, hvor Umove indsætter nye elbusser på linjen. På den solrige forårsdag i 2021, hvor dette billede blev taget på Tårnvej i Rødovre, havde Arriva indsat bus 1354, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) fra 2017, som strengt taget ikke hører til på linjen, men typen har været en hyppig gæst på linje 161 siden 2019.

Foto: Thomas de Laine, 29. maj 2021.