Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2013

Forsøg med ledbusser på linje 5A

Af Thomas de Laine

Ny ledbus fra Odense
Odense har i 2013 som noget nyt indsat ledbusser i bytrafikken. Her ses en næsten helt ny Mercedes-Benz Citaro-ledbus, svarende til den der skal prøvekøres i København, ved bustræffet på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm 15. juni 2013. Foto: Thomas de Laine.

Movia gennemfører til efteråret et forsøg med ledbusser på linje 5A i København. Efter planen indsættes de fire busser fra uge 34 (19.-25. august) og vil køre frem til uge 42 (14.-20. oktober, skolernes efterårsferie), altså i alt cirka to måneder.

Der skal være tale om følgende bustyper:

Et analysearbejde om fremtidige buskoncepter udført af Movia og COWI viste sidste år bl.a., at større bustyper med fordel kunne indsættes på flere af A-buslinjerne. I et notat til Movias bestyrelse fra oktober 2012 hedder det: "På linje 5A vil indsættelse af ledbusser kunne reducere driftsudgifterne beregningsmæssigt, så linjen reelt vil give overskud."

Linje 5A er landets største buslinje, hvor meget fyldte 13,7 m-busser kører med intervaller på ned til 3-4 minutter. Under det udbud, der førte til den nuværende kontrakt på linjen, blev der foretaget en prøvekørsel (uden passagerer) med en ikke-leddelt 14,7 m-bus på linjen. Det førte dog ikke til valget af sådanne busser.

Ledbusser blev sidst prøvekørt på linjer gennem det centrale København fra 1980 til 2006, hvor et større antal var i daglig drift på linjer som 11 (del af nuværende linje 5A), 150S/173E og 250S. Københavns Kommune har dog gennem en årrække ikke ønsket ledbusser i de københavnske gader.

Linje 5A køres som bekendt af Nettbuss med Volvo B12BLE-busser på en kontrakt, der udløber i anden halvdel af 2015. En eventuel overgang til ledbusser på linjen må formodes tidligst at ske på dette tidspunkt.

Kilde: Bilag om fremtidens buskoncepter dateret 5. oktober 2012 til bestyrelsesmødet i Movia 25.10.12 mv.