Nyheder ➜ Nyhedsarkiv ➜ 2006 ➜
Varm sommer på skinnerne
Af Thomas de Laine
Det har været en varm sommer - ikke mindst for Hovedstadsområdets togpassagerer, DSB og Banedanmark. Udover meget store, planlagte sporarbejder har driften været ramt af bl.a. køreledningsnedfald og personalemangel. I dagene 26.-30. juli var det kun lokalbanerne og Lille Syd, der kørte efter køreplanen.
Som almindelig passager må man have det indtryk, at det hele bare går i stykker hele tiden. Mandag morgen 31. juli, hvor det omfattende sporarbejde mellem København og Høje Taastrup endelig var afsluttet og køreledningsskaderne ved Nørreport var udbedret, faldt en køreledning i Høje Taastrup ned med store forsinkelser og aflysninger til følge. Op på formiddagen faldt endnu en køreledning ned på Hovedbanegården, så Øresundstogene og Kystbanen også kom til at køre uregelmæssigt.
I forbindelse med spoarbejdet Gentofte-Hillerød kom linje B og B+ til at køre nord for Holte. Det betød, at man igen kunne opleve S-tog af 2. generation på strækningen til Hillerød. MM 7781 (nærmest) og MM 7802 på Allerød st. 18. juli 2006. Foto: Thomas de Laine.
Helt nøjagtigt har der i sommerens løb været en hel del ændringer i trafikken at holde øje med. Her er et overblik:
- 12.-13. juni: Flere regionaltogsstrækninger på Sjælland får nedsat hastigheden af frygt for solkurver.
- 12.-29. juni: Renoveringsarbejdet på København H fører til, at der kun kan køre én S-togslinje gennem City i aftentimerne.
- 26. juni og cirka tre måneder frem: Metroens Lergravsparken-gren er aflyst pga. arbejdet med at koble den sammen med den nye strækning til Lufthavnen. Der indsættes busser Christianshavn-Amagerbro-Lergravsparken.
- 4.-30. juli: Regional- og InterCity-togene kører efter en særlig køreplan som følge af det store spoarbejde på fjerntogssporene mellem København H og Høje Taastrup. De fleste regionaltog kører kun vest for Høje Taastrup, og antallet af afgange er stærkt reduceret i forhold til den normale køreplan. Enkelte myldretidstog og InterCity-togene føres igennem til og fra København H, men alle uden stop i Valby, der helt overlades til S-togene. Passagerer til regionaltogene i Høje Taastrup skal benytte S-tog som tilslutning, men regionaltogene afventer ikke S-togene, når de er forsinkede. Og det er de tit, for samme S-togslinje er fra midten af måneden også berørt af sporarbejdet på S-banen mellem Gentofte og Hillerød!
- 4.-28. juli: Myldretidsekstratogene mellem Helsingør og København aflyses pga. sporarbejdet på København H.
- 10.-30. juli: Det omfattende sporarbejde giver knaphed på sporpladsen på København H og derfor aflyses ét Nivå-kystbanetog i timen mellem Lufthavnen og Østerport.
- 15.-16. juli: 1. etape af sporarbejdet Gentofte-Hillerød. Alle tog på "Lille Syd", Roskilde-Køge-Næstved, erstattes af busser med busskift i Køge pga. mangel på personale.
- 17. juli: 2. etape af sporarbejdet Gentofte-Hillerød. En køreledning falder ned ved Glostrup og spærrer det eneste åbne fjerntogsspor på strækningen. Alle passagerer må overlades til S-tog, og stationen i Høje Taastrup fyldes så meget op med passagerer, at passagerer på rulletrapperne bliver kørt op bag i hinanden!
- 18.-21. juli: 3. etape af sporarbejdet Gentofte-Hillerød. Linje B og B+ kører til Hillerød og er alene nord for Lyngby.
- 18.-19. juli: Renovering af en bro ved Brødeskov betyder, at der ikke kan køre tog mellem Gørløse og Hillerød på Frederiksværkbanen. Denne strækning erstattes derfor med busser, og passagerer til og fra Brødeskov befordres med taxa.
- 20. juli: Et væltet træ ved Fredensborg st. medfører, at driften på "Lille Nord", Hillerød-Helsingør, erstattes med busser.
- 21.-23. juli: 4. etape af sporarbejdet Gentofte-Hillerød.
- 22.-23. og 29.-30. juli: Et tog i timen aflyses i forhold til særkøreplanen på strækningen Høje Taastrup-Roskilde-Ringsted. Kystbanens regionaltog mellem Københavns Lufthavn og Nivå er aflyst. I stedet standser Øresundstogene ved alle stationer. Aflysningerne skyldes mangel på personale.
- 24.-30. juli: 5. etape af sporarbejdet Gentofte-Hillerød med kun 20-minuttersdrift til Hillerød. Linje B er eneste S-tog nord for Lyngby.
- 26.-30. juli: Et S-tog river en halv kilometer køreledning ned i røret ved Nørreport st. Skaderne er omfattende, og der skal leveres reservedele, der ikke er på lager, så reparationerne er først færdiggjort mandag morgen 31. juli. S-togene kan kun køre i det ene spor mellem Vesterport og Østerport og erstattes om aftenen helt af busser. Der køres derfor efter en nødkøreplan på hele S-banen. Nødkøreplanen betyder bl.a., at der mangler forbindelsestog til regionaltogene, der udgår fra Høje Taastrup.
- 27. juli: Problemer med metroen gør, at der må indsættes busser Nørreport-Lergravsparken og Nørreport-Islands Brygge en del af dagen.
- 31. juli: Køreledninger over fjerntogssporene i Høje Taastrup og på København H falder ned og skaber forsinkelser og aflysninger i trafikken med regionaltog, InterCity-tog og Øresundstog. Samme dag blev togtrafikken ramt af en fejl på sporet mellem København H og Lufthavnen og en personpåkørsel ved Holbæk.
- 31. juli-6. august: 6. etape af sporarbejdet Gentofte-Hillerød med S-tog hvert 20. minut Holte-Hillerød. I denne etape betyder spoarbejdet, at linje B må køre efter minuttallene for linje B+ i retning mod Høje Taastrup.
I 2007 venter store sporarbejder på Kystbanen og Køge Bugt-banen.