⛐
Denne side har et kendt layoutproblem, som venter på at blive løst. Myldretid beklager fejlen.
Nyheder ➜ Nyhedsarkiv ➜ 2003 ➜
17 nye lavbagperronbusser til Århus Sporveje
Af Thomas de Laine
Efter to gange at have indsat lavgulvsbusser uden videre succes, prøver Århus Sporveje nu med lavbagperronbusser. Sent i 2002 indsattes 17 stk. Volvo B12/Aabenraa med lav bagperron i driften. Der er tale om 13,7 meter lange busser, der i øvrigt er indrettet som Århus-bybusser, altså med dørplacering 2-0-2.Bybusser i hele resten af landet er ellers lavgulvsbusser i dag, men i Århus har man valgt at fastholde sin særstatus. Andre Århus-specialiteter er efterhånden også indstigning ad bagdøren og ikke-udliciteret busdrift ved det kommunale Århus Sporveje.
Århus Sporvejes tidligere erfaringer
Faktisk var Århus Sporveje med til at udvikle en lavgulvsbustype i form af den såkaldte "travolator", der leveredes fra DAB i 1987. Bussen var opbygget med helt plant gulv og hjul helt bag i og foran fordørene. Det blev aldrig til andre busser end prototypen, men DABs servicebustype, der introduceredes i 1990, fik da lov til at arve meget fra travolatoren. Travolatoren er for øvrigt bevaret hos Bushistorisk Selskab.
I 1993 modtog Århus Sporveje 12 stk. DAB-lavgulvsbusser af den såkaldte serie 15 mk. I. Man var ikke tilfredse, og fortsatte derfor med køb af højgulvsbusser i de efterfølgende år. I 2001 prøvede man igen med 20 stk. Scania Omnilink-laventrébusser, men de faldt heller ikke i århusianernes smag. Nu skal det så vise sig, om de 17 første lavbagperronbusser skal blive til flere.
Kilder: Århus Sporvejes hjemmeside [http://www.sporveje.dk/nyhed/nybus02/nybusix.html, 04.01.03]; Peters Busside [http://www.petersbusside.dk/nyheder.html#011202, 04.01.03]