Myldretid

Menu

Denne side har et kendt layoutproblem, som venter på at blive løst. Myldretid beklager fejlen.

NyhederNyhedsarkiv2001

20 lavgulvsbusser til Århus Sporveje

Af Thomas de Laine

Efter syv års pause indkøber Århus Sporveje (ÅS) nu igen lavgulvsbusser. Det er et brud med to traditioner: den ene er gulvhøjden, den anden er leverandøren.

Der er tale om 20 eksemplarer af Scanias laventrébus Omnilink, der sandsynligvis bliver de første af typen i Danmark. Busserne skal leveres engang til efteråret. De senere år har alle nye busser ellers været højgulvsbusser og er leveret af Volvo med karrosserier bygget i Aabenraa og Säffle.

Blandt flere andre særheder på busområdet har Århus længe været den eneste by i Danmark, hvor man stædigt fastholdt, at man ikke ville gå over til lavgulvsbusser - og dette til trods for, at Århus selv var med til at udvikle den første danske lavgulvsbus (den såkaldte DAB-Travolator). Lavgulvsbussen har siden midten af 1990'erne gået sin sejrsgang over det ganske land.

Grunden var nu enkel nok: I 1993 fik ÅS 12 eksemplarer af de første DAB-Citybusser (serie 15). Denne type gav en hel del problemer, der fulgte af det lave gulv - f.eks. en uheldig indvendig indretning. De 12 første busser blev godt nok modificeret, men ÅS var ikke tilfreds og tog konsekvensen: ikke flere lavgulvsbusser! Herefter fortsatte indkøbene af højgulvsbusser. I årene 1997-2000 havde ÅS en kontrakt med Volvo om den samlede levering. Traditionelt, dvs. frem til midten af 1990'erne, har ÅS ellers købt DAB-busser.