⛐
Denne side har et kendt layoutproblem, som venter på at blive løst. Myldretid beklager fejlen.
Nyheder ➜ Nyhedsarkiv ➜ 2001 ➜
20 lavgulvsbusser til Århus Sporveje
Af Thomas de Laine
Efter syv års pause indkøber Århus Sporveje (ÅS) nu igen lavgulvsbusser. Det er et brud med to traditioner: den ene er gulvhøjden, den anden er leverandøren.Der er tale om 20 eksemplarer af Scanias laventrébus Omnilink, der sandsynligvis bliver de første af typen i Danmark. Busserne skal leveres engang til efteråret. De senere år har alle nye busser ellers været højgulvsbusser og er leveret af Volvo med karrosserier bygget i Aabenraa og Säffle.
Blandt flere andre særheder på busområdet har Århus længe været den eneste by i Danmark, hvor man stædigt fastholdt, at man ikke ville gå over til lavgulvsbusser - og dette til trods for, at Århus selv var med til at udvikle den første danske lavgulvsbus (den såkaldte DAB-Travolator). Lavgulvsbussen har siden midten af 1990'erne gået sin sejrsgang over det ganske land.
Grunden var nu enkel nok: I 1993 fik ÅS 12 eksemplarer af de første DAB-Citybusser (serie 15). Denne type gav en hel del problemer, der fulgte af det lave gulv - f.eks. en uheldig indvendig indretning. De 12 første busser blev godt nok modificeret, men ÅS var ikke tilfreds og tog konsekvensen: ikke flere lavgulvsbusser! Herefter fortsatte indkøbene af højgulvsbusser. I årene 1997-2000 havde ÅS en kontrakt med Volvo om den samlede levering. Traditionelt, dvs. frem til midten af 1990'erne, har ÅS ellers købt DAB-busser.