⛐
Denne side har et kendt layoutproblem, som venter på at blive løst. Myldretid beklager fejlen.
Nyheder ➜ Nyhedsarkiv ➜ 2002 ➜
Vellykket bustræf på Sporvejsmuseet
Af Thomas de Laine
Det var lørdag d. 10. august, solen skinnede næsten - næsten hele dagen - og dagen stod på Volvo-bustræf på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. For mit eget vedkommende var det første gang siden sommeren 1995, at jeg lagde vejen forbi Sporvejsmuseet.Man må nok sige, at jeg har forsømt stedet lidt, for der er jo sket meget de senere år - ikke mindst åbningen af Valby Gamle Remise og hjemtagelsen af to københavnske ledvogne fra Alexandria. Så sent som i 2002 er der tilgået museet flere nye vogne udefra, bl.a. en Düwag-ledvogn, der engang blev prøvekørt af Københavns Sporveje, samt resterne af en Triangel-bus, der indtil for ganske nylig var del af et sommerhus.
For de, der ikke ved det, ligger
Arrangementet
Bustræffet fandt sted i anledning af 50-året for museets Odense-bus, Odense
Bytrafik nr. 10, samt 50-året for de første busser i Danmark med
underfloor-motor. Dagen faldt sammen med Sporvejshistorisk Selskabs "Medlemmernes
dag" samt almindelig åbningsdag, så der var mange mennesker til stede - en
del var gæster, der kom med busser til træffet fra forskellige busselskaber mv.
Desuden var der ret intensiv trafik på den normalsporede strækning til
sløjfen ved Ejlers Eg.
Der var også en tale ved SHS-formand Mikael Lund, ligesom Kim Thinggaard (der bl.a. har forfattet flere busbøger) præsenterede busserne. HT-Orkestret var endvidere til stede og spillede.
Busserne
Efter min mening behøver en bus ikke at være en "snudebus" for at
være interessant. Og ved træffet kunne man også netop opleve en del nye og
gamle Volvo-busser, der ikke var "snudebusser". Jeg så i forvejen frem til
at se den specielle lufthavnsbus, som jeg tidligere troede, der slet ikke fandtes flere af.
Bussens lidt ejendommelige design skulle have været med til at gøre den senere
"Aabenraa Karrosserifabrik" kendt. Der byggedes i sin tid 10 af slagsen, der alle
kørte hos SAS.
En del af busserne kørte på museets busrute rundt om Hvalsølille Sø. Jeg tog selv turen med B59-bussen KS nr. 571 - sådan for at få genopfrisket, hvordan en B59'er lyder! Det gav mig også lejlighed til at genopleve, hvor dejligt bløde - nærmest sofaagtige - bybussæder kunne være. En passager på turen syntes ikke, bussen så ud til at være 30 år gammel. Men bussen adskilte sig heller ikke hverken i sit indre eller ydre ret meget fra busser, der har været i brug i København helt op til midten af 1990'erne.
Busserne var i øvrigt frembragt fra nær og fjern. Både City-Trafik, Arriva Danmark og Connex Transport stillede med busser, og SHS' egne Volvo-busser deltog naturligvis. Desuden var der busser fra Bushistorisk Selskab, Jernbanemuseet, Granly Bussamling i Ørum Djurs samt Århus Sporveje og Odense Bytrafik. Endelig kunne man også se busser fra Gråhundbus, Wulff Bus, Strandens Køreskole (hele to styk!), Svenska Spårvägsselskabet og SAS. I alt 20 busser (heraf 18 Volvo'er) var til stede, nemlig følgende:
- Odense Bybusser nr. 111 (Volvo B10M/Aabenraa)
- Århus Sporveje nr. 319 (Volvo B10M/Aabenraa)
- City-Trafik nr. 2808 (Volvo B7L/Aabenraa)
- SHS/Jensens Turisttrafik nr. 53 (Fiat/Ringsted)
- Bushistorisk Selskab/Aalborg Omnibus Selskab nr. 163 (Volvo B59/Aabenraa)
- Jernbanemuseet/DSB nr. 109 (Volvo/Aabenraa)
- Granly Bussamling, Ørum Djurs/ ??? (havde bl.a. kørt for Det danske Spejderkorps (UK 32 021 (hv.)) - oplysninger savnes
- Wulff Bus nr. 1025/SL 91 780 (ny Volvo B12BLE/Aabenraa)
- Gråhundbus nr. 91 (Volvo B10M/Van Hool)
- Connex Transport Danmark nr. 6218/SL 92 182 (Volvo B10BLE/Aabenraa, netop hjemvendt fra Finland, hvor den har kørt siden 1998)
- Svenska Spårvägsselskabet: Volvo B657, MSS 50, 1958
- HT-Museet/KS-Triangelbus
- Arriva Danmark nr. 1012 (Volvo B10LA/Säffle, internnummeret på dørsiden var placeret forkert, da den lige er blevet genopbygget)
- Strandens Køreskole Volvo/Van Hool SU 54 017 (hv.) -
- SAS RK 26 664 (hv.) (Volvo/Aabenraa)
- SHS/Århus Sporveje nr. 165/OB 96 992
- Ex. Nyborg Bytrafik og endnu tidl. Odense Omnibus nr. 15 årg. 1949 (netop tilgået Sporvejsmuseet)
- SHS/Odense Bytrafik nr. 10
- SHS/KS 571/EE 98 135 (hv.) (Volvo B59/Aabenraa)
- Strandens Køreskole Vo/Aak OZ 95 063 -
Ledvogne
Jeg fandt da også tid til at tage en tur med APTA 815, opr. KS 815, der er den ene af
de to københavnske ledsporvogne, som SHS sidste år hjemtog fra Egypten. Den
anden "ørkenrotte", nr. 890, er under renovering hos Holbæk
Privatbaner for et større beløb. Ledvogn 815 var i en stand, som selv Arriva
(ja, undskyld!) kan overgå - faktisk så den nærmest ud som om, den var ved
at smuldre. Linierne i karrosseriet var simpelt hen blevet så buede, at det lignede en
kørende barnetegning af en sporvogn (vel at mærke tegnet med usikker
hånd) - lidt skæv rigtig mange steder. SHS vil da også bevare et par
døre i egyptisk stand, så man kan se, hvordan ledvognene havde (og har) det
dernede.
Det var en noget anden oplevelse at køre med den nær identiske Rheinbahn 2412, der en gang prøvekørtes af Københavns Sporveje, inden KS selv købte først 30 og senere yderligere 70 af de såkaldte düsseldorfere. RHB 2412 var i særdeles pæn stand. Man var endda så flinke at køre med begge ledvogne, så der var rig lejlighed til at fotografere dem sammen. RHB 2412 ankom for øvrigt til museet for under en måned siden.
Alt i alt interessant og vellykket. Har man ikke set alt det nye, bør man snart igen lægge vejen forbi Sporvejsmuseet.