Nyheder ➜
Movias 24. udbud i gang
Af Thomas de Laine
Flere linjer står til at skifte fra mindre busser til standardbusser i dette udbud. Bl.a. har Nobina siden 2014 kørt med denne VDL-type på linjer i Nordsjælland, som man havde vundet med minibusser. I praksis blev kørslen dog meget hurtigt lavet om, og i dag kører linjerne med en lidt tilfældig blanding mini-, midi- og standardbusser. Linje 312 afgår fra Frederikssund st. i sommeren 2016. Foto: Thomas de Laine.
(Opdateret 20. januar 2025: Movia har rettet udbudsmaterialet, således at linje 40E og 400S alligevel ikke ændres til standardbusser).
Movia har netop udsendt udbudsmaterialet til sit 24. udbud af almindelig rutekørsel. Udbud A24, som det formelt hedder, omfatter 159 busser og ca. 580.000 årlige køreplantimer i Nordsjælland, Vestsjælland og Storkøbenhavn.
Nobina har særligt meget kørsel med i dette udbud, men også Umove og Keolis kører en mængde af linjerne. Desuden er Anchersens rutekørselsafdeling i Ringsted i spil. Udbuddet er inddelt i 9 udbudsenheder, hvoraf mange består af linjer, som i dag køres af to eller flere forskellige operatører.
I udbuddet indgår følgende kørsel:
Linje 310R, 311, 312, 314 og 320R med 14 busser og 61.383 årlige køreplantimer. I forhold til de nuværende køreplaner er kørslen udvidet på såvel linje 311 som 312. Kørslen skal udføres med standardbusser, hvor linje 311, 312 og 314 i dag kører med blandede busstørrelser. Linjerne køres i dag af Nobina. Kørslen skal overtages 13. december 2026, og kontrakten er 6-årig med mulighed for forlængelse i 2 gange 4 år.
Linje 330R, 353, 354, 365R, 370R, 374, 375R og 390R med 26 busser og 106.151 årlige køreplantimer. Linjerne 330R, 353, 365R og 375R køres i dag af Nobina, mens linje 354, 370R, 374 og 390R køres af Umove. Kørslen skal overtages 13. december 2026, og kontrakten er 6-årig med mulighed for forlængelse i 2 gange 4 år.
Linje 321, 322, 323, 325, 326 og 327 samt faste ekstrature på linje 305 med 9 busser og 31.949 årlige køreplantimer. Al kørslen skal ske med standardbusser, hvor der i et vist omfang bruges mindre busser i dag. Natbuskørslen på linje 326 videreføres desuden ikke i kontrakten i dette udbud. Linjerne køres i dag af Nobina. Kørslen skal overtages 14. februar 2027, og den nye kontrakt løber i knap 9 år, men kan af Movia forlænges i 2 år.
Linje 40E og 400S med 28 busser og 80.591 årlige køreplantimer.
Busstørrelsen reduceres fra 13 m-busser til standardbusser.I udbuddet er det lagt til grund, at linje 40E ændres i december 2025 i forbindelse med Ring 3-letbanens åbning. Linjerne køres i dag af Nobina, delvist med anvendelse af De Blaa Omnibusser, som ejes af Nobina, som en slags underentreprenør. Kørslen skal overtages 14. februar 2027, og kontrakten er 6-årig med mulighed for forlængelse i 2 gange 4 år.Linje 179, 182, 183, 191, 193, 196, 197, 198 og 388 med 24 busser og 102.449 årlige køreplantimer. Linjerne 182/183, 191 og 193 ændres i december i år i forbindelse med Ring 3-letbanens åbning, og det er de ændrede linjer, der er grundlag for udbuddet. Linjerne 179, 182, 183, 196, 197 og 198 køres frem til overtagelsesdatoen af Umove, som i dag også kører linje 388, der dog forinden overtages af GoCollective på en kort kontrakt. Linjerne 191 og 193 køres for nuværende af De Blaa Omnibusser, som ejes af Nobina. Linjerne 182 og 183 kører i dag med elbusser, og dermed er det første gang, Movia genudbyder elbuslinjer. Kørslen skal overtages 13. december 2026, og kontrakten er 6-årig med mulighed for forlængelse i 2 gange 4 år.
Linje 143, 144, 151, 152, 158, 163, 165, 168 og 217 med 24 busser og 94.276 årlige køreplantimer. Linjerne 151 og 152 opgraderes ved dette udbud til standardbusser. Linjerne 143, 144, 165 og 168 ændres i december 2025 som følge Ring 3-letbanens åbning, og det er de ændrede linjer, der indgår i udbuddet. Med samme baggrund findes linje 167, som i dag er makker til linje 168, ikke i listen. Linjerne køres 143 og 144 køres i dag af Nobina, linjerne 151 og 152 af Keolis og de resterende linjer af GoCollective. Kørslen skal overtages 13. december 2026, og kontrakten er 6-årig med mulighed for forlængelse i 2 gange 4 år.
Linje 465, 466 og 468 samt enkelte ture på linje 401A, 411 og 467 med 4 busser, heraf 1 minibus på højst 8,9 m, og 3.911 årlige køreplantimer. Fredagskørslen på linje 465 er i udbuddet udvidet i forhold til i dag. Linjerne køres i dag af Umove. Kørslen skal overtages 27. juni 2027, og den nye kontrakt er kun 2-årig.
Linje 240, 260R, 460R, 470R, 480R, 608, 670 og 680 samt enkeltture på linjerne 462 og 907 og kommunebuslinje 885 med 26 busser og 96.067 årlige køreplantimer. Linjerne 240, 260R og 460R køres i dag af Anchersen, linjerne 470R, 480R, 608 og 670 køres af Keolis, mens linje 680 køres af Tide Bus. Kørslen skal overtages 27. juni 2027, og kontrakten er 6-årig med mulighed for forlængelse i 2 gange 4 år.
Linje 563, 571, 572 og 573 med 4 minibusser på maks. 8,9 m og 3.030 årlige køreplantimer. Linjerne køres i dag af DitoBus. Kørslen skal overtages 9. februar 2026, og kontrakten er 6-årig med mulighed for forlængelse i 2 gange 4 år. Denne kontrakt kan dog kun forlænges ved enighed mellem parterne og ikke som en ret optjent via leveret kvalitet fra operatørens side.
På al anden kørsel end enhederne 7 og 9 stilles der krav om emissionsfrihed, hvilket i praksis plejer at blive til elbusser.
Udfordringer med tilslutning til elnettet
Det har vist sig at være en udfordring at få leveret strøm til garagerne til de mange ladestandere til elbusser, som sættes op forud for kørselsovertagelse. I efteråret 2023 måtte linje 500S f.eks. vente en længere periode på at overgå til elbusser på grund af manglende tilslutning, selvom busserne stod klar.
Generelt er der i disse år et stort pres fra flere sektorer på at få den slags infrastruktur på plads. Det gælder f.eks. også varme og industri. Cerius-Radius, som driver hovedparten af det østdanske elnet, har for et par måneder siden orienteret både Movia og Dansk PersonTransport om udfordringerne ved at følge med, som betyder, at den tid, der ligger fra kontraktindgåelse til kørselsovertagelse, ikke altid er nok til at sikre, at elforsyningen er på plads i tide. Det er derfor bl.a. vigtigt med hurtig beslutning om garageanlæggenes placering og bestilling af eltilslutningen. Kørslen efter de nye kontrakter i udbud A24 skal, som det fremgår, generelt påbegyndes i perioden december 2026-juni 2027.
Et nyt Movia-krav (nr. 3.4.12) adresserer problemstillingen ved at acceptere brug af erstatningbusser uden reduktion af kontraktbetalingen for busafhængige omkostninger, såfremt operatøren kan dokumentere, at der er ansøgt om eltilslutning senest 60 dage efter stand still-periodens udløb (10 dage efter tildeling af kontrakterne), og at de emissionsfrie busser er leveret.
Krav til farver på linjenummer- og destinationsskilte
I december 2024 var der premiere på linjenummerskilte med farvet baggrund hos Movia, efter at der lovgivningsmæssigt var blevet åbnet for dette. Indtil da forekom det kun i mindre omfang - og kun på fronten - på DitoBus' busser på linje 55E og 65E, idet de gamle regler tillod grønt lys foran på bussen. I første omgang er det kun Umoves nye busser, der har ibrugtaget farvepaletten, mens de samtidigt indsatte busser hos GoCollective i Holbæk stadig viser linjenumre i ravgul på sort baggrund. Omvendt har FynBus indledt visning af farvet linjenummer i et forsøg, men her er det efter et andet koncept, hvor hver af de regionale A-ruter, som blev oprettet i 2024, har fået egen linjefarve - lidt som på sporvognene i gamle dage.
Movias nye designkrav til visningen på LED-linje- og destinationsskilte, som fremgår af krav 4.2.11 i udbud A24, er således:
- A-busser skal vise linjenummer i hvid på rød baggrund
- S- og R-busser skal vise linjenummer i hvid på blå baggrund
- C-busser skal vise linjenummer i hvid på turkis baggrund
- E-busser skal vise linjenummer i hvid på grøn baggrund
- Natbusser skal vise linjenummer i hvid på grå baggrund
- Almindelige busser skal vise linjenummer i sort på gul baggrund
- Tekster så som "Ikke i rute" vises uden linjenummer, men med gul baggrund i linjenummerfeltet
- Alle destinationstekster vises fremover i hvid i stedet for ravgul tekst
Både Umove og DitoBus viser for nuværende de farvede linjenumre i kombination med ravgul destinationstekst.
Det skal bemærkes, at den opdaterede bekendtgørelse, som har åbnet muligheden for farvebrug, kun tillader farve på rutenummerskilte - ikke på destinationsdelen. Movia har krævet LED-skilte med fuld farvefunktionalitet siden udbud A22, hvor de første kontrakter altså trådte i kraft i december.
Helgule busser, men...
Det har også siden udbud A22 været sådan, at alle busser skal være helgule - også dem, der hidtil har haft hjørner i rød, blå eller grøn farve på A-, S-, R- og E-buslinjer. På selve karosseriet kræver Movia nu også, at mindst 50 pct. af fronten skal være Movia-gul, når forruden og skiltekassen er regnet fra. Dekorationsglas, som mange busproducenter i disse år anvender i stor stil, er derimod ikke undtaget. Det er brugte busser til gengæld. Sidespejle skal desuden som noget nyt have en Movia-gul prik på bagsiden.
På samme tid har Movia anført et krav til udbudsenhed 4 med linjerne 40E og 400S, der giver mulighed for senere at kræve en anden udvendig farve på bussen og et andet sædebetrækdesign. Hvis dette bliver aktuelt, vil Movia kompensere operatøren økonomisk.
Frem til afgørelsen
Udbud A24 gennemføres som udbud efter forhandling efter Forsyningsvirksomhedsdirektivets regler, og udbudsmaterialet er udsendt medio januar. Fristen for at søge om prækvalifikation er 18. februar, og 13. marts skal første forhandlingstilbud afleveres. Det forventes, at endelig tilbudsfrist er 23. april med tildeling af kørslen 22. maj i år. Det efterlader mindst halvandet år til kontraktbegyndelse for alle de forventelige elbusser, der skal sættes i drift, og så vil det vise sig, om eltilslutningerne kan følge med...
Kilde: Udbudsmateriale vedr. udbud A24, Movia januar 2025