Nyheder ➜
Keolis køber Anchersens rutekørsel
Af Thomas de Laine
Busselskabet Anchersen sælger sin rutekørsel til Keolis. Parterne har netop underskrevet en salgsaftale, som vil styrke Keolis' position på busmarkedet. Overtagelsen er endnu ikke anmeldt til konkurrencemyndighederne, og sammenlægningen finder først sted, når overtagelsen er blevet godkendt. Det forventes at ske i forårets løb. Salgsprisen er ikke offentlig, oplyser Keolis.
Anchersen var oprindeligt alene et turistbusselskab, som blev etableret af den dengang 22-årige Poul Anchersen i 1997. Anchersen fik rutekørsel første gang i 2007, hvor man vandt en lille kontrakt for Movia om kørslen på to forlængst nedlagte servicebuslinjer i Valby og Vanløse. Denne kørsel blev udvidet med flere kontrakter frem til 2009, men fra 2011 overtog Anchersen for første gang kørsel på almindelige buslinjer, som siden blev den dominerende del af rutekørselsafdelingen. Anchersens andel af Movias kørsel toppede i 2022-23 med 16 pct., opgjort på køreplantimer, men i de senere runder har Anchersen måttet aflevere trafik igen. Indtil 2021 var Anchersens rutekørsel koncentreret i Storkøbenhavn, men siden har selskabet også kørt regionalruter mellem Slagelse, Ringsted, Roskilde og Køge. Desuden kører Anchersen-aflæggeren Fladså "kommunebusser" på Sydsjælland, men dette er ikke omfattet af salget til Keolis. Siden 2009 har knap halvdelen af Anchersens virksomhed været ejet af andre - først svenske Berkvarabuss og fra 2021 svenske Mellrock i kombination med spanske Salvador.
Franske Keolis' historie i Danmark går tilbage til 1999, hvor man købte sig ind i City-Trafik - et busselskab etableret i 1989 af de fleste daværende HT-entreprenører for at tage del i kampen om den buskørsel, HT samme år begyndte at sende i udbud. I 2007 overtog Keolis hele ejerskabet, og 2014 fusionerede Keolis' og Nettbuss' danske busselskaber, hvor Keolis dog havde overhånden og senere blev eneejer. Keolis i Danmark har siden 2017 stået for driften af Aarhus Letbane og siden 2022 tillige Odense Letbane, ligesom man øjensynligt endnu engang planlægger at byde på metrodriften i København, når den næste gang udbydes. På bussiden er det dog i flere år ikke gået så godt: Kørselsandelen i Storkøbenhavn, hvor Keolis engang stod meget stærkt, er reduceret til et historisk lavt niveau, og det er kun i Nordjylland, busselskabet har haft fremgang de senere år.
Med overtagelsen af Anchersens rutekørsel får Keolis igen styrket sin position som busselskab, primært i Storkøbenhavn. Mere præcist bliver Keolis' andel af Movias kørsel omtrent fordoblet til lige under 17 pct., når resultaterne af Movias udbud A22, A23 og A23X medregnes. Men en del af både Anchersens og Keolis' Movia-kørsel på Sjælland er omfattet af det igangværende Movia-udbud A24, så den styrkede position skal meget snart forsvares.
Den kørsel, Keolis senere på året kan indlemme i forretningen, omfatter linjerne 4A, 6A, 7A, 8A, 17, 18, 32, 33, 78 og 350S i København, der alle køres fra et garageanlæg på Avedøre Holme, samt de regionale ruter 240, 260R og 460R, der bor i Ringsted. Kun på linjerne 6A, 7A, 8A, 17, 18 og 32 har kontrakterne en længere restløbetid. Alle disse linjer køres i øvrigt med elbuser.
Kilder: Pressemeddelelse fra Keolis 20.01.25; Jesper Kiby, Kollektiv trafik i hovedstadsområdet, december 2024, del 5