Myldretid

Menu

Denne side har et kendt layoutproblem, som venter på at blive løst. Myldretid beklager fejlen.

NyhederNyhedsarkiv2002

400 nye busser eller færre nedskæringer?

Af Thomas de Laine

HURs 12. udbud af rutekørsel nærmer sig og vil få virkning fra maj 2003. En del af de kontrakter, der umiddelbart stod til udløb her, er blevet forlænget, men alligevel står kontrakter på 400 busser til udløb. Det er kontrakter fra 5. og 7. udbudsrunde, fortrinsvis med Arriva Danmark, Connex Transport og City-Trafik. De to førstnævnte selskaber har et stort antal gasbusser på disse kontrakter.

Går det som det plejer, vil der næste sommer blive indsat hundredevis af nye busser på linierne i København, mens de 5-7 år gamle busser, der kører på linierne i dag, bliver overflødige. Især kan gasbusserne ikke forventes at klare sig godt i konkurrencen.

Disse busser får entreprenørerne svært ved at genplacere, hvad enten det er i HT-området eller uden for HT-området eller for den sags skyld i udlandet. Det skyldes flere forhold: Dels har HT stillet så specielle krav til busserne, at de ikke kan anvendes andre steder i landet (Vejle skulle være en undtagelse, men de får nye busser i juni 2002), dels er der tale om et antal, som brugtbusmarkedet umuligt kan opsuge på én gang. I udlandet bliver det formentlig også svært at finde købere til flere hundrede specialbyggede københavnske bybusser. Gasbusserne må også formodes at klare sig dårligere på de tre nævnte punkter.

Udskiftning af ikke udtjente busser er en økonomisk ulempe for entreprenørerne, der afskriver busserne over 10-12 år (egentlig burde det være 5-6 år, men så kan man ikke vinde licitationerne). Det er også en økonomisk ulempe for HUR, der alt andet lige må formodes at skulle betale mere for kontrakter med fabriksnye busser end for kontrakter med brugte busser. Og endelig er det en økonomisk ulempe for samfundet.

Det går også ud over passagererne. HUR er inde i en periode, hvor kørslen indskrænkes, selvom der er overfyldningsproblemer flere steder. Det kan ikke undgå at koste passagerer.

Nu er spørgsmålet så: Skal HUR lade entreprenørerne erstatte deres ikke udtjente materiel med nye busser for en halv milliard kroner, eller skal HUR lade busserne køre videre og spare penge, der så kunne bruges til at undgå yderligere forringelser af betjeningen?

Selvfølgelig kan HUR ikke i en licitation på forhånd sige, at de vil have brugte busser eller bestemte busser, men udbuddet kunne tilrettelægges, så man lagde op til, at bud med brugt materiel ville klare sig godt, og man kunne signalere, at man var indstillet på, at lade de "gamle" busser køre videre.