Myldretid

Menu

Denne side har et kendt layoutproblem, som venter på at blive løst. Myldretid beklager fejlen.

NyhederNyhedsarkiv2001

Arriva og Connex vil dele Combus

Af Thomas de Laine

Combus vil efter al sandsynlighed blive skåret midt over, hvis altså ikke handlen mellem staten og Arriva går i vasken pga. manglende EU-godkendelse. Torsdag d. 22. februar indgik Connex Transport og Arriva nemlig en aftale, der indebærer et videresalg af en stor del af Combus.

Efter denne plan skal Connex Transport overtage 556 af Combus' 1125 busser og 1384 medarbejdere. Arriva beholder de øvrige 569 busser og 1149 medarbejdere. Arriva Danmark vil få en markedsandel på 37 pct., mens Connex Transport Danmark vil få 26 pct.

Aftalen forudsætter dog en godkendelse fra de enkelte trafikselskaber, der bliver berørt. Denne anses dog for at være formel, eftersom både Arriva og Connex Transport er velkendte busselskaber. Derudover bliver det hele i hvert fald ikke til noget, før en EU-godkendelse af statstilskuddene i maj 1999 og december 2000 foreligger. EU forventes at svare til marts, og er det ikke en godkendelse, vil handlen mellem staten og Arriva falde til jorden. Derefter forventes Combus at gå konkurs. EU-godkendelsen trækker ud, og kommer altså alligevel ikke midt i februar. Det forlyder fra EUs transportkommisærs talsmand Gilles Gantelet, at "Der er tale om en kompleks sag".

Fordeling af kørslen
Kørslen for de 12 amtskommunale trafikselskaber/amter vil ifølge avisomtaler blive fordelt som følger:

Combus kører ikke for de to resterende trafikselskaber i Danmark, nemlig RAT (Ribe Amt) og BAT (Bornholm).

Kilder: Børsen 21.02.01; Berlingske Tidende 22.02. og 23.02.01