Myldretid

Menu

Nyheder

Tirsdag åbner Aarhus Letbane til Grenaa

Af Thomas de Laine

DSB-tog på Grenaabanen i Hjortshøj
Indtil august 2016 trafikeredes Grenaabanen af DSB, senest med Siemens Desiro-togsæt (DSB litra MQ). Her ses MQ 12 i Hjortshøj 29. juli 2016. Foto: Thomas de Laine.

Efter 2½ år med busser genåbner Grenaabanen tirsdag 30. april, oplyser Aarhus Letbane her til morgen i en pressemeddelelse. Trafikstyrelsens godkendelse af Grenaabanen og stykket mellem Lisbjerg og Lystrup er nemlig nu kommet i hus, dog med 12 "vilkår", som vil blive håndteret efterfølgende. Med åbningen til Grenaa vil hele første etape af Aarhus Letbane være i drift. Også denne åbning sker med andre ord med et ganske kort varsel.

Det er både den gamle strækning fra Aarhus H langs havnen mv. til Grenaa og den nyanlagte strækning fra Lisbjerg til Lystrup, der åbner tirsdag. Første vogntog på linje L1 afgår fra Aarhus H kl. 5.51, og fra Grenaa er første tur kl. 5.14. Linje L1 følger den gamle Grenaabane mellem Grenaa og Aarhus H. I den køreplan, der gælder pr. 30. april 2019 og nu er offentliggjort på Midttrafiks hjemmeside, har linje L1 sydlig endestation på Aarhus H, men senere forlænges den i noget af driftstiden videre mod Odder. På linjen vil der være halvtimesdrift i dagtimerne mandag-lørdag mellem Aarhus H og Ryomgård med timedrift videre til Grenaa. Alle aftener, lørdag sen eftermiddag og hele dagen på søn- og helligdage er der timedrift på hele linjen. Når Banedanmark er færdig med at hastighedsopgradere strækningen, og Aarhus Letbane desuden har fået etableret krydsningsspor i Trustrup, vil halvtimesdriften blive forlænget til Grenaa. Hertil kommer nogle få ekstrature på skoledage: En dobbelttur om morgenen og to om eftermiddagen Aarhus H-Hornslet, hvilket minder lidt om de ekstra afgange, der også har kørt på Odder-Aarhus H-Lisbjerg-strækningen siden august sidste år.

Første vogn på linje L2 fra Lystrup til Aarhus via Lisbjerg afgår kl. 5.12. En stor del af turene på linje L2 har i dag endestation ved Universitetshospitalet, og det er nogle af disse ture, der forlænges til Lystrup. De vil grene fra de øvrige L2-ture ved Lisbjerg Bygade og altså have endestation i Lystrup med mulighed for at skifte til eller fra linje L1. Der bliver halvtimesdrift til Lystrup i hele driftstiden. I den nye køreplan fra 30. april udvides driften på linje L2 i øvrigt i forhold til i dag, således at der bliver 4 mod nu 2 afgange i timen ned til Mårslet, og på den indre strækning øges frekvensen fra 6 til 8 ture i timen, hvoraf halvdelen fortsat vil have endestation ved Universitetshospitalet. Der vil dog fortsat kun være timedrift syd for Aarhus H om aftenen, lørdag morgen og sen eftermiddag og hele dagen på søn- og helligdage. Der sker i øvrigt nogle justeringer af, hvilke perroner der holdes ved på de forskellige stationer, og andre forhold.

Åbningsfest søndag 12. maj

Allerede for et par uger siden blev der annonceret åbningsfest lørdag 12. maj med deltagelse af repræsentanter fra Aarhus Kommune og Region Midtjylland samt transportminister Ole Birk Olesen (LA). På festdagen vil et særtog afgå fra Østbanetorvet i Aarhus mod Grenaa kl. 10.08 med ministeren, første næstformand for regionsrådet Hanne Roed (R) og borgmester i Aarhus Jacob Bundsgaard (S), medlemmer af Folketingets transportudvalg, borgmestrene fra Norddjurs, Syddjurs og Odder kommuner, Aarhus Letbanes bestyrelse, og Midttrafiks formand og direktør. Hertil kommer pressefolk og andre gæster.

I alt ventes særtoget at transportere omkring 100 passagerer, og der vil blive gjort holdt på visse af stationerne undervejs, ligesom der vil være lokale festligheder langs strækningen. Omkring kl. 12.30 skal særtoget være fremme i Grenaa. En del af de ordinære afgange må aflyses under arrangementet, men til gengæld er det gratis at køre med letbanen mellem Aarhus og Grenaa på dagen.

Introduktionstilbud på letbanen

Som en slags introduktionstilbud lanceres "Letbanekortet", der sælges i Midttrafiks app (og kun dér) i perioden 30. april-30. juni 2019. Det giver ret til fri rejse med letbanen og Midttrafiks busser langs strækningen i 30 dage for 800 kr., hvilket er halv pris af et månedskort mellem Aarhus H og Grenaa.

I hele juli måned vil man desuden kunne købe en dagsbillet til letbanen for 50 kr., hvilket også er en pæn rabat i forhold til prisen for en almindelig kontantbillet Aarhus-Grenaa, som står i 112 kr. Dette tilbud kunne nok være relevant for en entusiast eller to, der på en sommerferiedag gerne vil tage strækningen i besigtigelse.

Kilder: Pressemeddelelser fra Aarhus Letbane 11.04.19 og 25.04.19