Myldretid

Menu

Denne side har et kendt layoutproblem, som venter på at blive løst. Myldretid beklager fejlen.

NyhederNyhedsarkiv1999

Concordia køber Swebus

Af Thomas de Laine

Stagecoach har, efter kun tre års ejerskab, skilt sig helt af med Swebus-koncernen igen. Køberen er Concordia Bus, som vi endnu ikke har set det store til i Danmark.

I 1996 købte skotske Stagecoach, der i dag er Europas største buskoncern, Swebus. Dette selskab var indtil da var ejet af de svenske statsbaner, SJ, og hed tidligere SJ Buss. Siden 1995 havde Swebus også buskørsel i Danmark, men Stagecoach solgte Swebus Danmark - der havde datterselskaberne Dania Bustrafik i Øst- og Nordjylland og Swebus Sjælland i Nordsjælland - til Combus i 1997.

Den kørsel, der er solgt til Concordia Bus, omfatter derfor alene Swebus' kørsel i Sverige, hvor selskabet har 30 pct. af markedet, samt selskabet Stagecoach Finland, der har 10 pct. af det finske busmarked. Stagecoach sælger Swebus for at koncentrere sig om de amerikanske og asiatiske markeder. Desuden er prisniveauet presset og personaleomkostningerne høje, hvorfor indtjeningen er lille. Prisen for hele herligheden var 2,44 mia. dkr. Med fulgte Swebus' 3400 busser og 5200 ansatte.

Concordia Bus blev dannet i 1997 og ejedes dengang af norske Schøyen Gruppen med 37 pct. af aktierne og britiske National Express med 63 pct. af aktierne. Siden stiftelsen af selskabet har det satset på Norden, de baltiske lande og Tyskland. Købet af Swebus er et skridt på vejen.

Indtil nu har Condordia Bus haft kørsel i Oslo, hvor Schøyen Gruppen har ca. 40 pct. af bustrafikken med 400 busser og 850 ansatte (1997-tal). Schøyen blev dannet i 1921 men begyndte først rigtigt af vokse i slutningen af 1980'erne, hvor Romerikesbusserne - med ca. 170 busser - blev købt. Herefter var Schøyen Norges største busselskab. Tidligere havde selskabet desuden skibsruten Larvik-Frederikshavn.

Concordias anden ejer, britiske National Express, var det klart største af selskaberne. Selskabets net af ekspresbusruter dækker hele Storbritannien og det svarer her til omkring 80 pct. af denne type kørsel. Desuden er National Express den britiske partner i Eurolines-samarbejdet. Derudover driver selskabet et par lufthavne samt Gatwick Express - en jernbane mellem Gatwick Lufthavn og det centrale London.

National Express er dog ikke længere medejer af Concordia Bus. Schøyen købte Swebus i samarbejde med en investeringsfond tilknyttet Goldman Sachs International, og efter dette køb har fonden en ejerandel af Concordia på 51 pct., mens Schøyen Gruppen har 49 pct.

Concordia har ikke i dag kørsel i Danmark. Man prøvede lykken ved HTs 7. udbud men var for dyre. I dag er selskabet dog interesseret i at købe et busselskab i Danmark.

Kilder: Ligeud nr. 3/1997; www.borsen.dk 27.10.99; Norsk Telegrambyrå ultimo oktober 1999.