Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2008

Rejsetider i Storkøbenhavn på kort

Af Thomas de Laine

Der eksisterer mange meninger - nogle vil sige fordomme - om, hvor meget bilen er hurtigere end den kollektive trafik. Andreas Plesner og Peter Brodersen har valgt at gøre et forsøg på at rydde lidt op i dén diskussion ved at lave en systematisk sammenligning af rejsetid i Storkøbenhavn. Og der er jo heller ikke noget, der kan ødelægge en god diskussion, som fakta.

Rejsetider for kollektiv trafik vs. bil i Storkøbenhavn

De to har udarbejdet et såkaldt heatmap, hvor Storkøbenhavn er opdelt i mere end 500 felter à ca. 600 meters længde og bredde. Felterne har farve efter, hvor lang tid en tur til en adresse midt i feltet tager, hvis udgangspunktet er en adresse ca. 250 m fra Charlottenlund station. Hvis bil og kollektiv trafik er lige hurtigt, er feltet grønt. Hvis turen tager dobbelt så lang tid med den kollektive trafik, er feltet gult, og hvis turen tager tre gange så længe eller mere med det offentlige, er feltet rødt.

Kortet viser, nok ikke så overraskende, at den kollektive trafik er mest konkurrencedygtig (eller mindst ukonkurrencedygtig) på rejsehastighed, når rejsens mål ligger i nærheden af en S-togs- eller metrostation. Desuden er det tydeligt, at især rejsetiderne på tværs af "fingrene" er dårligere, på trods af S-busser. En del af problemet med de tværgående forbindelser skyldes meget tænkeligt, at disse ture indebærer flere tidskrævende skift, end ture ind og ud af byen.

Rejsetiderne er fundet ved brug af Rejseplanen og Google Maps' ruteplanlægger med afgang en mandag i januar kl. 12. Metoden giver naturligvis ikke en fuldt ud fair sammenligning. Eksempelvis medregnes ikke ventetiden på en forbindelse med den kollektive trafik - kun selve rejsen. Kødannelser er heller ikke medregnet for bilrejserne. Men bilturenes hastighed er sat nogenlunde realistisk, f.eks. 25 km/t på Amagerbrogade, og ikke bare som værende lig hastighedsbegrænsningen på de veje, der køres ad.

Kreatørerne af kortet nævner selv, at det er oplagt at lave tilsvarende kort med en række andre adresser som udgangspunkt, og det kan man jo kun hilse velkomment. Selvom metoden selvfølgelig ikke er perfekt, giver kortet et fingerpeg om, hvor problemerne i det kollektive trafiksystem ligger henne.