Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

Første udrangering af "nyt" S-tog

Af Thomas de Laine

For første gang er der sket udrangering af et S-tog af fjerde generation, altså de nye S-tog, der er under levering. Som man nok kan gætte, er det dog ikke lige på grund af alder.

Det er derimod S-togsulykken ved Holte i november 2002, der er årsagen. Ved ulykken kolliderede to togsæt af fjerde generation, nemlig sæt nr. 22 og sæt nr. 36.

Hvert sæt består af 8 sektioner, og det er 5 sektioner af sæt nr. 36 og 3 sektioner af sæt nr. 22, der tilsammen svarer til et helt togsæt, der er udrangeret.

De øvrige 3 sektioner fra sæt nr. 36 og de 5 sektioner fra sæt nr. 22 er sammenkoblet til et togsæt, der fortsat vil indgå i driften. Da sæt nr. 22 "vinder" med 5/8, har det sammensatte togsæt fået dette nummer. Se nærmere i den afsluttende note til ære for nummermænd.

Til erstatning for de ødelagte sektioner leveres i øvrigt et enkelt ekstra af de korte fjerdegenerationstog (4 sektioner som et helt tog) til Ringbanen. Disse tog forventes påbegyndt leveret fra august 2004, og der vil i alt komme 31 togsæt. Oprindeligt var bestilt 120 togsæt med hver 8 sektioner, men pga. Ringbane-planerne konverteredes de 15 sidste sæt til 30 tog af halv størrelse, dvs. 4 sektioner. Nyeste tog er i øvrigt sæt nr. 88, der dog så vidt vides endnu ikke er sat i drift.

Udrangeringerne af andengenerationstogene fortsætter. I det sidste halve års tid har tovognstogene været sjældne, og i mandags blev det næstsidste tovognstog efter sigende kørt til ophug. Tilbage er kun MM 7609-FS 7109, der i øvrigt er reserveret til DSB Museumstog. Bevaret er også det aller første andengenerationstog MM 7501-FS 7001, der desuden udmærker sig ved, at styrevognen er bygget som førsteklassesvogn til Nordbanen. Dette togsæt er allerede under restaurering.

Note til nummermænd:

De udrangerede sektioner skulle være:
SA 8122-SB 8322-SC 8622-SD 8836-SD 9836-SC 9636-SB 9336-SA 9136

De resterende vogne i de to togsæt er allerede sammenkoblet til følgende tog:
SA 8136-SB 8336-SC 8636-SD 8822-SD 9822-SC 9622-SB 9322-SA 9122
Togsættet kaldes SA 8122, da 5/8 af toget består af SA 22. '36' bliver erstattet af '22' på de øvrige vogne.

Kilder: Johns Jernbaneside [http://www.john-nissen.dk/jernbaneside/], januar-nyhederne; John Schmidt på S-togspostlisten

Se også:

Johns Jernbaneside - følg med i S-togenes status mv.

S-togspostlisten - mailingliste for folk med interesse for S-tog
 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
18. februar 2004

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Danmarks Busmuseum har overtaget Busbevarelsesgruppens samling (22. maj 17)

Nye ejere bag Umove (31. mar. 17)

Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

Nye og evaluerede elbusser i Hovedstadsområdet (5. sep. 16)

Keolis vandt linje 65E (8. jun. 16)

Leasing af elbusser til Movia er sendt i udbud (23. maj 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/287
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.