Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

Første udrangering af "nyt" S-tog

Af Thomas de Laine

For første gang er der sket udrangering af et S-tog af fjerde generation, altså de nye S-tog, der er under levering. Som man nok kan gætte, er det dog ikke lige på grund af alder.

Det er derimod S-togsulykken ved Holte i november 2002, der er årsagen. Ved ulykken kolliderede to togsæt af fjerde generation, nemlig sæt nr. 22 og sæt nr. 36.

Hvert sæt består af 8 sektioner, og det er 5 sektioner af sæt nr. 36 og 3 sektioner af sæt nr. 22, der tilsammen svarer til et helt togsæt, der er udrangeret.

De øvrige 3 sektioner fra sæt nr. 36 og de 5 sektioner fra sæt nr. 22 er sammenkoblet til et togsæt, der fortsat vil indgå i driften. Da sæt nr. 22 "vinder" med 5/8, har det sammensatte togsæt fået dette nummer. Se nærmere i den afsluttende note til ære for nummermænd.

Til erstatning for de ødelagte sektioner leveres i øvrigt et enkelt ekstra af de korte fjerdegenerationstog (4 sektioner som et helt tog) til Ringbanen. Disse tog forventes påbegyndt leveret fra august 2004, og der vil i alt komme 31 togsæt. Oprindeligt var bestilt 120 togsæt med hver 8 sektioner, men pga. Ringbane-planerne konverteredes de 15 sidste sæt til 30 tog af halv størrelse, dvs. 4 sektioner. Nyeste tog er i øvrigt sæt nr. 88, der dog så vidt vides endnu ikke er sat i drift.

Udrangeringerne af andengenerationstogene fortsætter. I det sidste halve års tid har tovognstogene været sjældne, og i mandags blev det næstsidste tovognstog efter sigende kørt til ophug. Tilbage er kun MM 7609-FS 7109, der i øvrigt er reserveret til DSB Museumstog. Bevaret er også det aller første andengenerationstog MM 7501-FS 7001, der desuden udmærker sig ved, at styrevognen er bygget som førsteklassesvogn til Nordbanen. Dette togsæt er allerede under restaurering.

Note til nummermænd:

De udrangerede sektioner skulle være:
SA 8122-SB 8322-SC 8622-SD 8836-SD 9836-SC 9636-SB 9336-SA 9136

De resterende vogne i de to togsæt er allerede sammenkoblet til følgende tog:
SA 8136-SB 8336-SC 8636-SD 8822-SD 9822-SC 9622-SB 9322-SA 9122
Togsættet kaldes SA 8122, da 5/8 af toget består af SA 22. '36' bliver erstattet af '22' på de øvrige vogne.

Kilder: Johns Jernbaneside [http://www.john-nissen.dk/jernbaneside/], januar-nyhederne; John Schmidt på S-togspostlisten

Se også:

Johns Jernbaneside - følg med i S-togenes status mv.

S-togspostlisten - mailingliste for folk med interesse for S-tog
 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
18. februar 2004

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

Nye og evaluerede elbusser i Hovedstadsområdet (5. sep. 16)

Keolis vandt linje 65E (8. jun. 16)

Leasing af elbusser til Movia er sendt i udbud (23. maj 16)

Movia sender nordsjællandske elbusser i udbud (29. apr. 16)

Danmarks Busmuseum åbner 1. juli (31. mar. 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/287
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.