Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

Tredje faldulykke i metroen

Af Thomas de Laine

Fredag den trettende. Den famøse dato levede op til sit rygte for en ung metropassager. Tidligt om morgenen fredag d. 13. februar faldt en 20-årig mand ned fra rulletrappen på Kongens Nytorv metrostation. Han døde dog ikke derved, men ligger så vidt vides i respirator i skrivende stund.

Faldulykken er den tredje af sin slags på de københavnske metrostationer. I maj 2003 døde en 17-årig dreng, da han faldt ned fra rulletrappen, også på Kongens Nytorv station. Og i august var det en 26-årig mand, der faldt ned fra rulletrappen på Nørreport station. Også han mistede livet.

Efter ulykken i august gik Ørestadsselskabet igang med at finde en måde, at sikre rulletrapperne bedre på. Dette skulle ske i foråret 2004. I første omgang opsattes advarende skilte og træklodser oven på gelænderne med rødt/hvidt-boljestribede plasticbånd i mellem. Desuden indførtes vagtpersonale på tunnelstationerne i weekendens sene aftentimer og i natdriften.

Ørestadsselskabet har efter ulykken i fredags oplyst, at gennemførelse af nye sikringstiltag påbegyndes i april og fortsætter henover sommeren. Dette skulle dreje sig om montering af ekstra gelændere.

Hver gang, en faldulykke er indtruffet, har det rejst diskussion om, hvorvidt sikkerheden på rulletrapperne er for lav. Hvor nogle mener, at folk må tage ansvar for sig selv eller alternativt konsekvenserne, mener andre, at metrostationerne bør indrettes, så der tages højde for folks dumhed, fuldskab osv.

Det er en lang og generel diskussion. Så længe man opfordrer fulde mennesker til at tage den kollektive trafik hjem frem for at køre selv, bør den kollektive trafik også kunne håndtere fulde mennesker. Rulletrapperne på metroens stationer er meget åbne, og der er meget langt ned, hvis man får overvægt. Det er naturligvis egen uansvarlighed, der er skyld i ulykken, men den kan sagtens gå ud over andre, uskyldige mennesker, der står og venter på toget, og får en mand i hovedet.

Kilder: Pressemeddelelser fra Ørestadsselskabet 13.02.04
 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
15. februar 2004

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Måske elektriske ledbusser på linje 2A (12. jun. 17)

Danmarks Busmuseum har overtaget Busbevarelsesgruppens samling (22. maj 17)

Nye ejere bag Umove (31. mar. 17)

Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

Nye og evaluerede elbusser i Hovedstadsområdet (5. sep. 16)

Keolis vandt linje 65E (8. jun. 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/285
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.