Myldretid

Menu

Denne side har et kendt layoutproblem, som venter på at blive løst. Myldretid beklager fejlen.

NyhederNyhedsarkiv2003

Metro til Vanløse allerede 12. oktober

Af Thomas de Laine

Den 20. august vedtog Ørestadsselskabets bestyrelse, at metroens etape 2b, Frederiksberg-Solbjerg-Lindevang-Flintholm-Vanløse, åbner d. 12. oktober 2003 - mere end to måneder før hidtil planlagt.

Ørestadsselskabet (ØS) havde allerede for nyligt varslet, at metroen nok ville nå Vanløse tidligere end planlagt, f.eks. til oktober. Men nu er en konkret dato altså meldt ud.

Der bliver naturligvis et officielt åbningsarrangement, "men fokus vil være på den lokale befolkning langs den nye rute," skriver ØS, hvad det så end betyder. Man fortæller dog, at det vil sige aktiviteter på Solbjerg, Lindevang og Vanløse stationer.

Mellem Lindevang og Vanløse passerer metroen den nye Flintholm station. Denne bliver - som tidligere omtalt på Myldretid.dk - ikke færdig til tiden men forventes først at åbne i begyndelsen af 2004. Indtil da vil metroen blot køre forbi denne station, men når den åbner, vil den give mulighed for omstigning mellem metroen og S-banerne Hellerup-Flintholm (Ringbanen) og København-Ballerup/Frederikssund.

Ingen dronning denne gang
Indvielsen af metroens etape 2b vil foregå uden hendes kongelige højheds deltagelse. Strækningen er nemlig ikke en ny jernbanestrækning.

Som mange af læserne sikkert vil vide, var strækningen Frederiksberg-Vanløse i gamle dage S-banebetjent af togene mellem Hellerup og Vanløse, der skiftede køreretning i Vanløse og betjente Frederiksberg. Denne "blindtarm" må siges at få forbedret betjeningen en hel del med etableringen af metroen.

Banebetjening af Frederiksberg er i øvrigt en rest fra dengang togene til Københavns (anden) banegård fra såvel Roskilde som nordfra gik via Frederiksberg og over søerne til banegården beliggende omtrent, hvor Palads-biografen ligger i dag.

Busændringer først til december
Ændringerne af busnettet i forbindelse med metroens etape 2b, herunder etableringen af de to foreløbigt sidste A-buslinier 3A og 4A, vil først ske 13. december. Dette vil dog næppe sætte nogen passagerer i klemme.

Årsagen til, at ændringerne af busnettet først kan gennemføres da, er bl.a., at HURs entreprenører skal have detailkøreplaner senest tre måneder i forvejen. Entreprenørerne skal således have disse senest i midten af september. Desuden effektueres samtidig HURs 13. udbud, ligesom der skal ske en rokade af linier mellem entreprenører og kontrakter ligesom 20. oktober 2002 og 25. maj 2003.

Kilde: Pressemeddelelse fra Ørestadsselskabet 20.08.02