Myldretid

Menu

Denne side har et kendt layoutproblem, som venter på at blive løst. Myldretid beklager fejlen.

NyhederNyhedsarkiv2002

LOKO-projektet får følger for bustrafikken

Af Thomas de Laine

LOKO-projektet er et projekt, der skal give plads til flere tog mellem København H og Østerport st., hvilket skal afhjælpe kapacitetsproblemerne på fjerntogssporene i København. Midt i februar gik man ind i en periode med sporarbejde og stærkt begrænset fjerntogsdrift mellem København H og Østerport, og i næste weekend (9.-10. marts) går en ombygning ved Østerport st. igang. Denne ombygning indebærer, at busterminalen skal flyttes i to et halvt år.

Busterminalen på Oslo Plads flyttes
I weekenden 9.-10. marts flytter busserne væk fra busterminalen midt på Oslo Plads. Linie 9, 19 og 83N mod Østerbro kommer til at holde i Østbanegade ved posthusets bagindgang, mens linie 1, 6, 85N og 650S vil holde i Dag Hammerskjölds Allé. I retning mod City vil alle linierne holde i Dag Hammerskjölds Allé. Flytningen er temmelig langvarig - først sent i 2004 er det slut.

I forbindelse med LOKO-projektet skal der nemlig føres et spor mere under broen ved Østerport st. Sporet skal bl.a. lægges ind under butikscenteret, så derfor bliver en del af det lukket i perioden. Byggepladsen vil i øvrigt fylde cirka det halve af Oslo Plads, som stedet officielt hedder, og byggepladsen vil række helt fra Østre Anlæg til Hotel Østerport.

Byggeriet omfatter den sydlige del af broen i perioden marts 2002-marts 2003, og herefter til nordlige del frem til foråret 2004.

Ekstra busser og S-tog
I perioden 16. februar-10. maj 2002 er det kun Øresundstog og S-tog, der kører på strækningen København H-Østerport st., mens alle andre tog vender på København H og Østerport st. S-togsdriften er endvidere udvidet, idet linie Bx er forlænget til Hellerup og både linie Ex og Bx også kører fra Hellerup mod København om morgenen. Linie Bx kører endvidere også om eftermiddagen i perioden. Dette skal aflaste S-togene på strækningen. DSB opfordrer sine passagerer til at skifte til S-tog i Hellerup, Valby og Høje Taastrup, hvis de er med et af de tog, der ikke føres igennem byen. Det blev forhånd gjort klart, at der ville blive dage, hvor togtrafikken ville blive helt kaotisk. DSB ønskede, at sporarbejdet kunne placeres i sommerperioden, hvor passagertallene er lavere, men sådan skulle det altså ikke være.

Selvom der blev indsat ekstra S-tog, valgte HUR alligevel at indsætte ekstrabusser mellem Østerport st. og Hovedbanegården - dog kun i mindre omfang. Der er tale om tre pendulbusser, der følger linie 9 og 10s ruter og stoppestedsmønstre mellem Østerport st. og Hovedbanegården. Busserne køres i øvrigt af City-Trafik og med lånevogne.

Kilde: JP-København 02.03.02