Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nedlagt forum (2005-08) > 150S får ny endestation

150S får ny endestation

 Peter R (skrevet 2007-04-13 13:37)| Link 
I morges kl. ca. 8.55 sÃ¥ jeg en modkørende Volvo B10BLE-60 pÃ¥ vej mod byen pÃ¥ Lyngbyvejen. Bussen kom ned fra afkørslen ved Klampenborgvej og den var skiltet 150 Nørrebro st.. 
 
AltsÃ¥ uden S og sÃ¥ Nørrebro i stedet for Nørreport. 
 
Det er første gang jeg ser en almindelig gul 12 meter bus pÃ¥ 150s og sÃ¥ med den underlige skiltning. Skiltningen mÃ¥ være en tastefejl. 
 
Bussen var fyldt med mennesker, og jeg sÃ¥ den holde ind ved klampenborgvej's stoppestedet, lidt forinden. 
 
Jeg kunne desværre ikke se bussens intern nr. 
 
Men der mÃ¥ mangle busser i øjeblikket? 
 
Hvordan bliver skiltningen lavet? Er de forprogrammerede, eller kan chf taste en ny vilkårlig destination ind, så de bare ligger og kan genbruges??

 Mugge (skrevet 2007-04-13 21:19)| Link 
Det lyder som om du har truffet en 1700 eller en 1000 vogn... 
 
De kører sÃ¥mæn hver evig eneste hverdag pÃ¥ 150S, det er et helt normalt syn... Der er ikke mangel pÃ¥ busser. 
 
Mht skiltning, vil jeg kort forklare.. 
 
Hos Arriva har man en politik, som siger at busserne skal kunne skilte det som garagen kører, og ej andet... 
 
SÃ¥ledes er det kun 1000 og 1700 + lidt andre, som kan "skille" distination, og linienr fra hinanden. 
 
Derfor vil du f.eks aldrig opleve 1355 skilte 153E Bagsværd Værebroparken, omend kan 1741 sagtens skilte dette. 
 
Da Kokkedal har en del 1700 og nogle enkelte 1000 vogne, er det med al sandsynlig sÃ¥dan en du har set, og som altsÃ¥ er skiltet forkert. 
 
Til sidst, skiltene bliver indkodet af folkene pÃ¥ anlæget, og kan derfor ikke ændres af chaufføren.. 
 

 Sikandar Sahil (BusTrafikken) (skrevet 2007-04-16 21:18)| Link 
Det "skiltesystem" som de fleste busser bruger hedder Mobitec. DAB Gasbusserne og 150S Scaniaerne bruger Mobitec ICU 400. Nogle Veolia's busser fra i hvert fald Gladsaxe, Valby, Køge og Vasbygade er programmeret til at kunne skilte NÆSTEN alle destinationer. For eksempel kan en Veolia DAB-bus skilte "82N Skibby" 
Jeg har selv nogle billeder af en Veolia Valby-Berkhof bus skiltet mange forskellige destinationer som f.eks "500S Ballerup st.", "6666 Broen ved Herlev st.", og "841 Helsingør st."

 Mugge (skrevet 2007-04-17 11:40)| Link 
Og i visse Volvo'er er det Thoreb'en som stÃ¥r for skiltningen, derved sker det af og til at man ej kan skilte en Volvo... 
 
Bemærk dog, at det langt fra er alle busser med mobitec som kan skille dest og linie fra hinanden, alle Arriva's Scania Omnilink Ã¥rg. 03 og 05-06, kan ej skille det ad. 
 
Driver man dog til Jylland, kan stort set alle busser gøre dette. 
 
Hvilket man eksempelvis, fÃ¥r dette resultat ud af: 
 

 

 MichaelS (skrevet 2007-04-17 18:27)| Link 
Med Mobitec kommer det an på hvordan teksterne er programmeret. På CT Avedøres 200S Scaniaer kan destination og linienummer ikke skilles ad, medmindre man vælger ekstrakørsel, så skal linienummeret vælges manuelt.

 claus larsen (skrevet 2007-04-17 21:18)| Link 
I Arrivas Scaniaer er Mobitec indrettet som dem pÃ¥ 200S d.v.s. at du skal trykke et destinations nummer f.eks 41 o.s.v. sÃ¥ fÃ¥r du det rette skilt uden pÃ¥. 
Og de fleste Volvo busser er udstyret med et thoreb system magen til, men dog er visse volvor udrustet med thoreb som du først sætter linie nr. og derefter destination, 
typisk dem fra 1001-1045 og 1700 serien, og  
De Blaa Omnibussers 4030.

 claus larsen (skrevet 2007-04-17 21:27)| Link 
Jeg kan iøvrigt fortælle lidt om skiltningen i VDL Jonckhere Daf Sb400, i DBO 4029 funkgere Mobitec ligesom i Scania busserne, men i alle de nye der kom til 22/10-2006 har man fÃ¥et et system der hedder Hansa, og der gør man følgende, først taster man linie nummer, sÃ¥ køre man pil op og ned til man finder den rigtige destanision, det tager sin tid men er ret effektivt. 
M.V.H. Claus Chf. DBO.

 Sikandar Sahil (BusTrafikken) (skrevet 2007-04-18 18:48)| Link 
Jeg er ret sikker pÃ¥ at det ikke hedder Hansa men Hanover Displays LTD. 
PÃ¥ dette link kan du/i se hjemmesiden for Hanover Displays LTD med et billede af en 6A bus foroven. http://www.hanoverdisplays.com/english/home.html 
 
I de fleste VDL-Jonckheere busser er der indsyret et Hanover skilteapparat som pÃ¥ det øverste billede pÃ¥ denne side (linket) http://www.hanoverdisplays.com/english/products/eric.html 
 
PÃ¥ dette link er informationer og et billede af mobitec skilteapparatet. 
http://www.mckennabrothers.co.uk/icu400.html 
 

 Fjord-Jesper (skrevet 2007-04-19 15:01)| Link 
BÃ¥de Fjords Mk.III & Veolias B7RLE har samme type Hanover skilte som i VDL Jonckheere

Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.

 Opdateret sidst:
19. april 2007

 

 Forum
Pil Der er 5.594 arkiverede forumindlæg.

Emneoversigt

Forummets aktivitet

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/emne/547
Copyright © 1999-2024 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.