Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nedlagt forum (2005-08) > Driftsstop i metroen

Driftsstop i metroen

 Thomas de Laine (skrevet 2003-06-02 19:06)| Link 
Cirka klokken halv to her til eftermiddag holdt alle metrotogene stille i 
cirka 10 minutter. Ã…rsagen var ifølge højttalermeddelelser et fejlramt tog pÃ¥ 
Nørreport st. 
 
Hvad det mere præcist drejede sig om, vides ikke, men det kunne i hvert fald 
konstateres, at metroens system til at styre trafikken Ã¥benbart ikke selv 
finder ud at køre de resterende tog "uden om" problemet frem for at have 
totalt driftsstop. 
 
Men ellers kører metroen altsÃ¥ helt til Frederiksberg nu, og frekvensen er 
atter engang sat op - dog endnu ikke til det endelige niveau (90 sekunder 
Vanløse-Christianshavn og 180 sekunder pÃ¥ hver af "grenene"). 
 
Med venlig hilsen 
 
Thomas de Laine

 Leif Jørgensen (skrevet 2003-06-03 10:26)| Link 
Hej allesammen 
 
Jeg fandt lige nedenstÃ¥ende artikel om et driftsstop pÃ¥ Oslos T-bane 17. maj pÃ¥ 
www.sporveien.no Det kan mÃ¥ske sætte drifsstoppet i metroen lidt i relief. 
 
Med venlige hilsner 
Leif Jørgensen 
 
 
Evakuering pÃ¥ T-banen 17 mai 
 
Det ble full stans pÃ¥ T-banen 17 mai klokken 20.45. Ã…rsaken til dette var at det 
oppsto røykutvikling i førerhuset pÃ¥ T-banens linje 5 fra Vestli mot Blindern. 
Føreren oppdaget og klarte selv Ã¥ stoppe røyken mens T-banen sto i tunnelen 
mellom Jernbanetorget og Grønland stasjon. 
 
Av Ole Petter Evang 
Sikkerhetssjef, T-Banen 
 
Evakueringen av ulykkestoget gikk greit og effektivt under ledelse av vognfører, 
sier T-banens direktør Øystein Svendsen. Han legger til at problemene oppsto da 
passasjerene i tre andre tog som ogsÃ¥ ble stÃ¥ende fast i tunnelen begynte 
selvevakuering ved Ã¥ bryte opp dører og viduer. Ã…rsaken til dette vil han ikke 
spekulere i, men det er allerede igangsatt en gjennomgang av alle T-banens 
varslingsrutiner ved slike hendelser etter den kritikken som har kommet til 
Sporveiens hÃ¥ndtering av denne episoden. 
 
Hvorfor ble kjørestrømmen tatt? 
 
VÃ¥r trafikkledersentral fikk beskjed om at det var røykutvikling i førerhuset pÃ¥ 
T-banens linje 5 mot Blindern. Normalt sier vÃ¥re prosedyrer at togene skal 
kjøres frem til nærmeste stasjon og evakueres derfra. I dette tilfellet ble det 
imidlertid besluttet Ã¥ ta kjørestrømmen umiddelbart for Ã¥ evakuere toget med 
røykutvikling. Dette førte til at tre andre tog ble stÃ¥ende fast i tunnelen 
mellom Stortinget og Grønland stasjoner. Disse togene ble ogsÃ¥ evakuert selv om 
det ikke var noe galt med dem. Eventuelt kunne passasjerene pÃ¥ disse togene fÃ¥tt 
beskjed om Ã¥ vente inne i vognene til kjørestrømmen ble satt pÃ¥ igjen, men det 
ble altsÃ¥ ikke gjort. Hvorvidt vi skal evakuere eller vente pÃ¥ kjørestrømmen mÃ¥ 
vurderes konkret i hvert enkelt tilfelle. 
 
Svendsen ønsker Ã¥ presisere at til tross for de opplevelsene av dramatikk som de 
reisende mÃ¥tte ha, var situasjonen aldri ute av kontroll. Oslo Sporveier har 
meget lave skadetall i slike situasjoner. – det er selvfølgelig beklagelig at 
slike situasjoner oppstÃ¥r, og jeg har full forstÃ¥else for folks angst og 
frustrasjon ved Ã¥ mÃ¥tte forlate en T-banevogn inne i tunnelen mellom to 
stasjoner. Men, presiserer Svendsen, vi har faktisk ikke noen rapporterte 
personskader ved denne typen hendelser. 
 
Etter evakueringen i gÃ¥r ble seks personer undersøkt av ambulansepersonell pÃ¥ 
stedet, men alle ble raskt dimittert. En mann med hjerteproblemer mÃ¥tte ha hjelp 
fra redningsetaten for Ã¥ kommer seg ut av toget, ellers klarte alle andre seg 
for egen maskin. Togfører ble tatt med til legevakten for nærmere undersøkelser, 
men da det ikke ble pÃ¥vist noen skader, ble han utskrevet etter kort tid. 
 
Er T-banens sikkerhetsrutiner tilstrekkelige? 
 
I Oslo Sporveier har alltid sikkerheten stÃ¥tt i fokus. T-banens personell har en 
meget omfattende sikkerhetsopplæring og er grundig kurset bÃ¥de i Ã¥ evakuere 
vogner, og Ã¥ drive skadeforebyggende arbeid pÃ¥ Ã¥stedet. T-banen har ogsÃ¥ 
iverksatt en rekke andre tiltak med fokus pÃ¥ publikums sikkerhet. Dette omfatter 
blant annet en vesentlig bedring av tunellysene, som gÃ¥r pÃ¥ eget strømaggregat 
slik at de lyser selv om kjørestrømmen er tatt. Andre tiltak er for eksempel 
hyppigere ettersyn av vognmateriell. 
 
(18.05.2003)

Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.

 Opdateret sidst:
3. juni 2003

 

 Forum
Pil Der er 5.594 arkiverede forumindlæg.

Emneoversigt

Forummets aktivitet

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/emne/35
Copyright © 1999-2024 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.