Driftsstop i metroen
Thomas de Laine (skrevet 2003-06-02 19:06) | | Link | Cirka klokken halv to her til eftermiddag holdt alle metrotogene stille i cirka 10 minutter. Årsagen var ifølge højttalermeddelelser et fejlramt tog på Nørreport st. Hvad det mere præcist drejede sig om, vides ikke, men det kunne i hvert fald konstateres, at metroens system til at styre trafikken åbenbart ikke selv finder ud at køre de resterende tog "uden om" problemet frem for at have totalt driftsstop. Men ellers kører metroen altså helt til Frederiksberg nu, og frekvensen er atter engang sat op - dog endnu ikke til det endelige niveau (90 sekunder Vanløse-Christianshavn og 180 sekunder på hver af "grenene"). Med venlig hilsen Thomas de Laine |
Leif Jørgensen (skrevet 2003-06-03 10:26) | | Link | Hej allesammen Jeg fandt lige nedenstÃ¥ende artikel om et driftsstop pÃ¥ Oslos T-bane 17. maj pÃ¥ www.sporveien.no Det kan mÃ¥ske sætte drifsstoppet i metroen lidt i relief. Med venlige hilsner Leif Jørgensen Evakuering pÃ¥ T-banen 17 mai Det ble full stans pÃ¥ T-banen 17 mai klokken 20.45. Ã…rsaken til dette var at det oppsto røykutvikling i førerhuset pÃ¥ T-banens linje 5 fra Vestli mot Blindern. Føreren oppdaget og klarte selv Ã¥ stoppe røyken mens T-banen sto i tunnelen mellom Jernbanetorget og Grønland stasjon. Av Ole Petter Evang Sikkerhetssjef, T-Banen Evakueringen av ulykkestoget gikk greit og effektivt under ledelse av vognfører, sier T-banens direktør Øystein Svendsen. Han legger til at problemene oppsto da passasjerene i tre andre tog som ogsÃ¥ ble stÃ¥ende fast i tunnelen begynte selvevakuering ved Ã¥ bryte opp dører og viduer. Ã…rsaken til dette vil han ikke spekulere i, men det er allerede igangsatt en gjennomgang av alle T-banens varslingsrutiner ved slike hendelser etter den kritikken som har kommet til Sporveiens hÃ¥ndtering av denne episoden. Hvorfor ble kjørestrømmen tatt? VÃ¥r trafikkledersentral fikk beskjed om at det var røykutvikling i førerhuset pÃ¥ T-banens linje 5 mot Blindern. Normalt sier vÃ¥re prosedyrer at togene skal kjøres frem til nærmeste stasjon og evakueres derfra. I dette tilfellet ble det imidlertid besluttet Ã¥ ta kjørestrømmen umiddelbart for Ã¥ evakuere toget med røykutvikling. Dette førte til at tre andre tog ble stÃ¥ende fast i tunnelen mellom Stortinget og Grønland stasjoner. Disse togene ble ogsÃ¥ evakuert selv om det ikke var noe galt med dem. Eventuelt kunne passasjerene pÃ¥ disse togene fÃ¥tt beskjed om Ã¥ vente inne i vognene til kjørestrømmen ble satt pÃ¥ igjen, men det ble altsÃ¥ ikke gjort. Hvorvidt vi skal evakuere eller vente pÃ¥ kjørestrømmen mÃ¥ vurderes konkret i hvert enkelt tilfelle. Svendsen ønsker Ã¥ presisere at til tross for de opplevelsene av dramatikk som de reisende mÃ¥tte ha, var situasjonen aldri ute av kontroll. Oslo Sporveier har meget lave skadetall i slike situasjoner. – det er selvfølgelig beklagelig at slike situasjoner oppstÃ¥r, og jeg har full forstÃ¥else for folks angst og frustrasjon ved Ã¥ mÃ¥tte forlate en T-banevogn inne i tunnelen mellom to stasjoner. Men, presiserer Svendsen, vi har faktisk ikke noen rapporterte personskader ved denne typen hendelser. Etter evakueringen i gÃ¥r ble seks personer undersøkt av ambulansepersonell pÃ¥ stedet, men alle ble raskt dimittert. En mann med hjerteproblemer mÃ¥tte ha hjelp fra redningsetaten for Ã¥ kommer seg ut av toget, ellers klarte alle andre seg for egen maskin. Togfører ble tatt med til legevakten for nærmere undersøkelser, men da det ikke ble pÃ¥vist noen skader, ble han utskrevet etter kort tid. Er T-banens sikkerhetsrutiner tilstrekkelige? I Oslo Sporveier har alltid sikkerheten stÃ¥tt i fokus. T-banens personell har en meget omfattende sikkerhetsopplæring og er grundig kurset bÃ¥de i Ã¥ evakuere vogner, og Ã¥ drive skadeforebyggende arbeid pÃ¥ Ã¥stedet. T-banen har ogsÃ¥ iverksatt en rekke andre tiltak med fokus pÃ¥ publikums sikkerhet. Dette omfatter blant annet en vesentlig bedring av tunellysene, som gÃ¥r pÃ¥ eget strømaggregat slik at de lyser selv om kjørestrømmen er tatt. Andre tiltak er for eksempel hyppigere ettersyn av vognmateriell. (18.05.2003) |
Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.
|