metrobusser
Leif Jørgensen (skrevet 2002-10-13 15:14) | | Link | Hej alle sammen Minimetro gruppen ser ud til at virke, sÃ¥ vi mÃ¥ vel hellere se at fÃ¥ gang i den. Jeg har regnet lidt pÃ¥, hvor mange busser der egentlig skal bruges, hvis metroen ikke kan komme i gang til tiden, eller hvis den bryder ned. En buslinie M1 vil være 13,5 km lang, hvis alle stationer skal betjenes. Hvis der køres direkte ad Amager Fælledvej, Røde Mellemvej og Kongelundsvej, bliver længden 8,5 km. En buslinie M2 vil blive 4,8 km lang. Køretiden for linie M1(station) vil være 36 minutter i myldretiden. For linie M1(direkte) vil den være 22 minutter og for linie M2 16 minutter. Da der køres 10 gange i timen i myldretiden, betyder det, at linie M1(station) skal have minimum 13 busser i omløb, linie M1(direkte) 8 busser og linie M2 6 busser. Da der skal 4 busser til for at have samme kapacitet som et metrotog, ryger tallene imidlertid op pÃ¥ hhv. 52, 32 og 24. Entrepenøren Arriva risikerer med andre ord med kort varsel at skulle skaffe mellem et sted mellem 14(absolut minimum) og 76 busser. Det præcise tal ender nok i omrÃ¥det 30-40 busser. Hvor disse busser i givet fald skal komme fra, fremgÃ¥r ikke nogen steder. Da HT ikke skærer i busdriften før til maj, er der ingen bybusser i overskud, og turistbusser er pÃ¥ forhÃ¥nd udelukket. Okay, alt dette er et hypotetisk spørgsmÃ¥l, men det kan hurtigt blive til virkelighed. Prøv bare at forestille jer, hvordan Bremerholm vil komme til at se ud med op til 80 busser i timen i myldretiden. For slet ikke at tale om, hvad der kunne ske, hvis systemet brød sammen midt under EU-topmødet i december. NÃ¥, sÃ¥ galt gÃ¥r det nok ikke i praksis, og det bliver da helt sikkert ogsÃ¥ spændende at komme ud at køre med metroen. Med venlig hilsen Leif Jørgensen |
Lars Elmvang (skrevet 2002-10-14 10:18) | | Link | > Da der køres 10 gange i timen i myldretiden, betyder det, at linie M1 (station) skal have minimum 13 busser i omløb, linie M1(direkte) 8 busser og linie M2 6 busser. Da der skal 4 busser til for at have samme kapacitet som et metrotog, ryger tallene imidlertid op på hhv. 52, 32 og 24. Entrepenøren Arriva risikerer med andre ord med kort varsel at skulle skaffe mellem et sted mellem 14(absolut minimum) og 76 busser. Det præcise tal ender nok i området 30-40 busser. Der har været et interview med Metro Service's direktør i TVLorry, hvor han oplyste, at der var lavet en kontrakt med Arriva om 30 busser som nødløsning. > Hvor disse busser i givet fald skal komme fra, fremgår ikke nogen steder. Da HT ikke skærer i busdriften før til maj, er der ingen bybusser i overskud, og turistbusser er på forhånd udelukket. Arriva har et overskud af hensatte busser fra i maj, hvor der blev mistet en del kørsel til De Hvide Busser og City Trafik. Disse busser står i dag på anlæggene i Ballerup og Hillerød. Mvh Lars Elmvang |
Jean D. (skrevet 2002-10-14 10:19) | | Link | Lad os håbe det ikke går så galt. Den endelige afgørelse skulle være der i løbet af onsdag. Hvor mange af jer har forresten siddet i et metro-togsæt og i given fald hvad synes I om det? Jeg prøvede at være inde i et på Kgs. Nyotorv station sidste kulturnat og synes indretningen er lidt i den stil det første lavtgulvsbusser fra 1993 havde. Jean D. |
Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.
|