Myldretid

Menu

Billeder ➜ Fotografer ➜

Alle billeder optaget af John Bodholdt Nielsen

John Bodholdt Nielsen har taget 58 billeder på Myldretid:

KS 587 ved Eilers Eg på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

KS 587 ved Eilers Eg på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Københavns sporvognslinje 6 blev oprettet i juli 1902 mellem Vestre Kirkegård og Kgs. Nytorv som en elektrificering af Istedgades Sporvej, som var åbnet i oktober 1893 mellem Vestre Kirkegård og Højbro Plads, idet der mellem Vester Voldgade og Højbro Plads kørtes ad eksisterende spor. I november 1902 fik linjen tildelt nummeret 6 og forlængedes via Østerport til Trianglen, idet man valgte at "Hovedlinjen" (linje 1) skulle suppleres af 6'eren på strækningen gennem byen. To år senere forlængedes linjen påny på Østerbro, nemlig ad Øster Allé og Lyngbyvej til Haraldsgade, og fra 1909 yderligere et stykke frem til baneoverskæringen ved den nuværende Hans Knudsens Plads. Sporet i Øster Allé kom fra 1910 som det første sted i København til at ligge i reserveret areal i gadens vestlige side (hvor der i dag er parkeringspladser). Ligeledes fra 1909 forlængedes cirka hver anden tur ad Vigerslev Allé til Trekronergade. Sammenslutningen af sporvejene i København og på Frederiksberg betød, at linje 10 i oktober 1919 overtog kørslen ad Istedgade til Vestre Kirkegård og Trekronergade, mens linje 6 i stedet kom til at køre over Rådhuspladsen og ad Vesterbrogade, Pile Allé og Valby Langgade til Nørretofte Allé i stedet for linje 2. Den senere endestation ved nuværende Ålholm Plads nåede linjen først fra oktober 1932, og de første seks år kun i vintermyldretiderne. Endelig forlængedes linjen i november 1948 til Ryparken som følge af indskrænkninger på linje 15, og linje 6' rute lå nu fast frem til omstillingen til busdrift i 1969. I de sidste år blev driften bestredet af de nye moderne Düsseldorfer-sporvogne suppleret med bogievogne i myldretiden. Her ses bogievogn nr. 587 fra 1940 som linje 6 i sløjfen ved Eilers Eg. Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 31. maj 2003.

Iveco-bus 07 NPO 41 i Alanya, Tyrkiet

Iveco-bus 07 NPO 41 i Alanya, Tyrkiet

I Tyrkiet har man en mellemting mellem kollektiv og individuel transport kaldet "dolmus" - en slags delte taxaer. I Alanya har man også tidligere haft dette system betjent med de også i Danmark velkendte Mercedes-Benz Sprinter-minibusser, men nu er man gået over til at køre med egentlige busser. Her anvendes mindre vogne med omkring 26 siddepladser af mærkerne Izuzu og Iveco. Eksempelvis anvendes denne Iveco (reg.nr. 07 NPO 41). Foto på Alanya Centrum Bazaar - i daglige tale blot "dolmusstationen".

Foto: John Bodholdt Nielsen, 27. december 2008.

Izuzu-bus 07 NNR 67 i Alanya, Tyrkiet

Izuzu-bus 07 NNR 67 i Alanya, Tyrkiet

Izuzu-bus (reg.nr. 07 NNR 67) på Alanya Centrum Bazaar.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 27. december 2008.

Izuzu-bus 07 N 6245 i Alanya, Tyrkiet

Izuzu-bus 07 N 6245 i Alanya, Tyrkiet

Izuzu-bus (reg.nr. 07 N 6245) på dolmusstationen i Alanya.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 27. december 2008.

Iveco-bus 07 ND 880 i Alanya, Tyrkiet

Iveco-bus 07 ND 880 i Alanya, Tyrkiet

Lille Iveco-bus (reg.nr. 07 ND 880) på Alanya Centrum Bazaar.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 27. december 2008.

Gislinge Turistfart RT 96 532

Gislinge Turistfart RT 96 532

Sidst i oktober 2008 blev der indgivet konkursbegæring mod familiefirmaet Gislinge Turistfart, som dermed indstillede driften. Der var tale om en blandet turist- og rutebusvirksomhed med i alt 30 år på bagen. Gislinge Turistfarts Setra S215HDH med reg.nr. RT 96 532 på garagen i Fårevejle en dag i maj 2003, mens alt endnu åndede fred og ro.

Foto: John Bodholdt Nielsen, ukendt dato.

Arriva 1656 og 1673 på Rødovre Parkvej, Rødovre

Arriva 1656 og 1673 på Rødovre Parkvej, Rødovre

Arriva 1656 og 1673, begge Volvo B12BLE-59/Aabenraa årg. 2003, som linje 6A på Rødovre Parkvej, kort fra linjen endestation. Busserne hed henholdsvis 6320 og 6337, da de kørte hos Veolia.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 14. maj 2008.

Arriva 1241 og 1610 ved Rødovrehallen, Rødovre

Arriva 1241 og 1610 ved Rødovrehallen, Rødovre

Arriva 1241 (ex. Veolia 6384), Volvo B7RLE/Carrus årg. 2006, som linje 6A og 1610 (ex. Veolia 5134), Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1998, som linje 13 mødes ved Rødovrehallen. Stedet er en af de ældre endestationer: Engang var det linje 41, der vendte her, og endestationen kaldtes Carlsro.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 14. maj 2008.

Arriva 1329 ved Damhustorvet, Rødovre

Arriva 1329 ved Damhustorvet, Rødovre

Arriva 1329, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007, som linje 6A på Roskildevej ved Damhustorvet.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 14. maj 2008.

Arriva 1329 på Rødovre Parkvej, Rødovre

Arriva 1329 på Rødovre Parkvej, Rødovre

Arriva 1329, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007, som linje 6A på Rødovre Parkvej. I baggrunden en DAB-servicebus på linje 848.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 14. maj 2008.

Arriva 1198 på Enghave Plads, København

Arriva 1198 på Enghave Plads, København

Arriva 1198 (ex. Veolia 5081), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1997, som linje 3A ved Enghave Plads. Et visit af en ikke-A-bus på en A-buslinje.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 14. maj 2008.

Brugt X-bus hos Dyssells Busser, Herlev

Brugt X-bus hos Dyssells Busser, Herlev

Dyssells Busser i Herlev har for nylig anskaffet et par brugte Volvo B12M-65/Aabenraa med en historie som X-busser i Jylland. Her ses den ene ud for firmaets garageanlæg i Herlev. Bussen er leveret til Connex som nr. 9065 i juni 2002.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 5. februar 2008.

Dyssells garageanlæg, Herlev

Dyssells garageanlæg, Herlev

Et kig ud over Dyssells Bussers garageanlæg i Herlev. Vognparken er en god blanding: her ses fire styk Volvo/Aabenraa og enkelt Setra.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 5. februar 2008.

Tidligere DSB-bus hos Dyssell, Herlev

Tidligere DSB-bus hos Dyssell, Herlev

Denne bus har Dyssell i nogle år anvendt til skolebuskørsel. Bussen er nu afmeldt, formentlig fordi firmaet ikke genvandt en del af kørslen. Der er tale om en Volvo B10M-55/Aabenraa fra 1987, som i sin tid leveredes til DSB som nr. 077 (senere 2077). Den kom til Dyssell i 2001. Dyssells garageanlæg i Herlev.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 5. februar 2008.

Tidligere X-bus hos Dyssell

Tidligere X-bus hos Dyssell

En af Dyssells seneste anskaffelser: en Volvo B12M-65/Aabenraa (13,7 m), tydeligvis med en fortid som X-bus i Jylland. Den er i sin tid bygget til Connex, vogn 2846, og er indregistreret første gang i april 2002. Foto på Dyssells garageanlæg i Herlev.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 5. februar 2008.

Ex. Fjord-bus 7433 ved Hvalsø st.

Ex. Fjord-bus 7433 ved Hvalsø st.

Det er efterhånden blevet en tradition, at der nogle sommersøndage hvert år kører damptog København H-Hvalsø med museumsbusser som forbindelse videre til Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Det er naturligvis busser fra museets samling, der anvendes - de fleste dog ældre end denne: Fjord-bus 7433 årg. 1993. Bussen kom til museet i 2006, direkte fra driften, og er en DAB 15-1200C mk. I. Bussen er oprindeligt leveret til Birkerød Bus Compagni som vogn 63, der blev selskabets sidstanskaffede bus. Foto ved Hvalsø st.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 5. august 2007.

Århus Sporveje 165 og 272 ved Hvalsø st.

Århus Sporveje 165 og 272 ved Hvalsø st.

To meget forskellige Århus Sporveje-busser ved Hvalsø st.: Nærmest nr. 165, Volvo B655/Nordisk årg. 1961, og i baggrunden nr. 272, DAB 12-1200B årg. 1990. Begge busser tilhører Sporvejshistorisk Selskab.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 5. august 2007.

KS 571 ved Hvalsø st.

KS 571 ved Hvalsø st.

Sporvejsmuseets Volvo B59-59/Aabenraa årg. 1972, ex. KS 571, ved Hvalsø st.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 5. august 2007.

KS 322 ved Hvalsø st.

KS 322 ved Hvalsø st.

Ex. KS 322, Leyland-DAB LIDRT 12/4 fra 1968, på Hvalsø st. som veteranbus til Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 5. august 2007.

Netbus 8439 nær Hvalsø st.

Netbus 8439 nær Hvalsø st.

Netbus' 13,7 m Scania/Vest-bus holder pause på Tølløsevej bag Hvalsø st. Der er 46 busser med dette karrosseri på vej til Netbus, hvoraf de fleste skal indsættes på linje 5A i København. De nye busser bliver dog på Volvo B12BLE-chassis.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 29. juli 2007.

Netbus 8439 fra vinduessiden nær Hvalsø st.

Netbus 8439 fra vinduessiden nær Hvalsø st.

Netbus 8439, Scania/Vest årg. 2006, set fra vinduessiden nær Hvalsø st.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 29. juli 2007.

Odense Bybusser 57 ved Odense Banegård Center

Odense Bybusser 57 ved Odense Banegård Center

Odense Bybusser/FynBus vogn 57 som totalreklame for Spar Nord som linje 41 i Odense ved Odense Banegård Center.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 26. juli 2007.

Arriva 2660 og 2582 på Odense st.

Arriva 2660 og 2582 på Odense st.

Arriva 2660, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1999, og 2582, Volvo B10M-60/Vest årg. 1998, på Odense st. udstyret med de nye skrigende lysegrønne FynBus-bomærker.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 20. juli 2007.

Arriva 2574 i Kerteminde

Arriva 2574 i Kerteminde

Arriva 2574, Scania L94IB/DAB årg. 1998, i Kerteminde i marts 2007 - endnu med det gamle FynBus-bomærke på fronten. Bussen er oprindeligt til Combus med samme internnummer.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 14. marts 2007.

Arriva 1407 som linje 5A i Lundtoftegade

Arriva 1407 som linje 5A i Lundtoftegade

Rydningen af Ungdomshuset gav anledning til betydelige omlægninger af busdriften. Arrivas bus 1407, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2001, som linje 5A i Lundtoftegade.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 1. marts 2007.