Myldretid

Menu

Billeder ➜ Fotografer ➜

Alle billeder optaget af John Bodholdt Nielsen

John Bodholdt Nielsen har taget 57 billeder på Myldretid:

City-Trafik 8966 på Rådhuspladsen, København

City-Trafik 8966 på Rådhuspladsen, København

Den ene af BYD-elbusserne ved præsentationen på Rådhuspladsen. Denne bus skal køre hos City-Trafik.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 8. november 2013.

City-Trafik 8966 bagfra på Rådhuspladsen, København

City-Trafik 8966 bagfra på Rådhuspladsen, København

Den ene af BYD-elbusserne, den skulle i drift hos City-Trafik, bagfra på Rådhuspladsen i København.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 8. november 2013.

Arriva 1330 på Øster Allé, København

Arriva 1330 på Øster Allé, København

Arriva 1330, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007, som linje 15 på Øster Allé.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 23. marts 2013.

Arriva 1072 og 1323 på Ålholm Plads, Valby

Arriva 1072 og 1323 på Ålholm Plads, Valby

Ålholm Plads har i mange år været endestation for linje 123, der gik ad Roskildevej mod Glostrup, Taastrup og Roskilde - afbrudt af en længere periode, hvor busserne fortsatte helt ind til Langgade st. Hver anden bus på linje 15 har desuden i hele linjens levetid (2003-2013) vendt på Ålholm Plads. Ved køreplansskiftet 24. marts 2013 forsvandt begge linjerne fra pladsen, som nu alene benyttes af linje 26. Arriva 1072 som linje 123 og bus 1323 som linje 15, allerede udstyret med røde hjørner til driften på linje 9A, på Ålholm Plads. Begge busserne er Volvo B7RLE/Säffle-busser bygget i 2007.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 20. marts 2013.

Arriva 1962 på Østerbrogade ved Svanemøllen, København

Arriva 1962 på Østerbrogade ved Svanemøllen, København

Arriva 1962, Scania OmniLink årg. 2009, har netop forladt Svanemøllen-sløjfen for at køre ad Østerbrogade ind mod byen. De ret nye linje 14-busser bliver formentlig overført til bybuskørslen i Herning.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 23. marts 2013.

Arriva 1272 på Øster Allé, København

Arriva 1272 på Øster Allé, København

På linje 15's sidste dag optrådte en del busser på linjen, som ikke normalt kørte der. En af dem var bus 1272, Volvo B7RLE/Carrus årg. 2006, som normalt kører på linje 18. Her ses den på Øster Allé. Flagene skyldtes "Nordens dag" og ikke nedlæggelsen.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 23. marts 2013.

Dobbeltdækker på Langebro, København

Dobbeltdækker på Langebro, København

Dette syn er nu historie: En dobbeltdækker på vej over Langebro som linje 250S den sidste dag med dobbeltdækkere i almindelig rute i København.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 20. oktober 2012.

Fjord-bus 7418 og 7426 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Fjord-bus 7418 og 7426 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

De to Leyland-DAB serie 7'ere, som Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm i sommeren 2012 overtog fra Fjord-bus: Vogn 7418 (ex. Birkerød Bus Compagni 43), Leyland-DAB serie 7 type 1 årg. 1984, og nr. 7426 (ex. Birkerød Bus Compagni 52), Leyland-DAB 7-1200B årg. 1986. Bussen til venstre skal bevares, mens den til højre skal levere reservedele. Foto på Sporvejsmuseet dagen efter ankomsten.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 24. juli 2012.

City-Trafik 2115 ved Rødovre st.

City-Trafik 2115 ved Rødovre st.

City-Trafik 2115, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, som linje 161 ved Rødovre st. I baggrunden ses det nærmest berømte højhus, der skulle have været revet ned for efterhånden længe siden, men som endnu står, fordi man opdagede, at der var anvendt giftig maling, der ville spredes som støv i området ved den planlagte sprængning... Også bussen er truet af snarlig destruktion, da linjen for tiden er i udbud.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 16. november 2010.

City-Trafik 2743, 2421 og 2115 ved Rødovre st.

City-Trafik 2743, 2421 og 2115 ved Rødovre st.

Tre gange City-Trafik ved Rødovre st.: Nærmest bus 2743, Volvo B12BLE-62/Aabenraa årg. 2004, på linje 200S, dernæst bus 2421, Volvo B7RLE-59/Carrus årg. 2006, på linje 21 og bagest bus 2115, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, som linje 161.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 16. november 2010.

City-Trafik 2481 på Kongsholm Alle, Albertslund

City-Trafik 2481 på Kongsholm Alle, Albertslund

City-Trafik 2481, VDL Ambassador årg. 2009, indsat på linje 141 som forsøg. Bussen ses her på Kongsholm Alle i Albertslund.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 4. januar 2010.

Arriva 1482 og 1343 ved Flintholm st., København

Arriva 1482 og 1343 ved Flintholm st., København

Arriva 1482 (opr. Combus 5188), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 10 og 1343, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 2000, som linje 142 ved Flintholm st. i februar 2009. Begge busser var udgået af driften 10 måneder senere.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 18. februar 2009.

Arriva 1495 ved Herlev st.

Arriva 1495 ved Herlev st.

En stor del af 2009 kørte der gasbusser på linje 22, som ellers tidligere kun i sporiadisk omfang har haft sådanne. Det var bl.a. busser, som ved årets begyndelse blev afløst af nyt materiel på Amager, der fandt ved til 22'eren. Bus 1495 (opr. Linjebus 6243), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1999, var én af disse. Her ses den ved Herlev st.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 22. marts 2009.

Arriva 1144 på Gl. Kongevej, København

Arriva 1144 på Gl. Kongevej, København

Arriva 1144, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 14 på Gl. Kongevej med bus 1322, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2007, på linje 15 i baggrunden. Bus 1144 begyndte sin karriere på linje 6 i efteråret 1998, men flyttedes allerede i maj 1999 til bybusserne i Køge, hvor den var i trafik til oktober 2005. Herefter vendte den tilbage til København, hvor den bl.a. har trafikeret linje 14 indtil udrangeringen i 2009.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 5. marts 2009.

Arriva 1215 ved Charlottenlund Fort

Arriva 1215 ved Charlottenlund Fort

I foråret 2009 kørte der stadig gasbusser på både linje 14 og 166. Her mødes to af Arrivas gasbusser ved Charlottenlund Fort. Forrrest er det bus 1215 fra 1998 (opr. Combus 5185) som linje 166.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 19. marts 2009.

Forreste del af KS 890 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Forreste del af KS 890 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

KS-ledvogn nr. 890 blev i 2001 hentet fra Egypten og hjem til Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Den er nu under renovering, og man er længst med forvognen, der bl.a. har fået sine gamle KS-farver igen. Billedet er taget i museets Remise I, hvor meget restaureringsarbejde foregår.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 21. oktober 2009.

KS 701 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

KS 701 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

"Dukkeliste"-vogn nr. 701 i sløjfen ved Eilers Eg på Sporvejsmuseet i maj 2003. Vognen er passende skiltet som linje 2, hvor den jo kørte al sin tid i København.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 31. maj 2003.

Rheinbahn 2412 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Rheinbahn 2412 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Rheibahn nr. 2412 blev i perioden december 1957-februar 1958 prøvekørt på linje 2 i København. Københavns Sporveje besluttede senere at købe først 30 og snart yderligere 70 vogne af typen. Prøvevognen blev returneret til Tyskland, men overtaget af Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm i 2002, og her ses den i drift på museet i august 2004. Vognnummeret giver anlædning til kælenavnet "Juleaften" - hvad den også skal være blevet kaldt i dens tid hos KS.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 1. august 2004.

Arriva 5513 ved Odense st.

Arriva 5513 ved Odense st.

Arriva 5513 (ex. Veolia 3164), Volvo B12M-60/Carrus årg. 2007, som linje 800 på Odense st.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 18. marts 2009.

Arriva 5803 på Ringsted st.

Arriva 5803 på Ringsted st.

Det permanente materiel har nu indfundet sig på bybusserne i Ringsted, efter at Arriva i december 2008 måtte springe ind i stedet for firmaet Busserne A/S. Der køres herefter med DAB-byggede Scania OmniLink-busser årgang 2002 med en fortid som bybusser i Esbjerg. På Ringsted st. ses her bus 5803, der ved flytningen til Sjælland ændrede nummer fra 8521. Bussen leveredes oprindeligt til Connex som vogn 2867.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 21. august 2009.

Egon's Turistbusser 133 som togerstatningsbus på Ringsted st.

Egon's Turistbusser 133 som togerstatningsbus på Ringsted st.

Fra slutningen af marts 2009 udførte Egon's Turistbusser togerstatningskørsel mellem Ringsted og Næstved, hvor en del tog aflystes af hensyn til et stort sporarbejde. I perioden 7. juli-23. august var kørslen med tog på denne strækning helt indstillet. Til brug for opgaven anskaffede vognmanden nogle busser, som kommer fra det i efteråret 2008 krakkede Gislinge Turistfart. Her ses én af dem i Ringsted: Egon's nr. 133 alias Gislinge nr. 54.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 21. august 2009.

Egon's Turistbusser 133 bagfra på Ringsted st.

Egon's Turistbusser 133 bagfra på Ringsted st.

Bagenden af Egon's Turistbusser 133 prydes dels af vognmandens logo, dels af et DSB-klistermærke! Ringsted st.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 21. august 2009.

Egon's Turistbusser SC 91 396 på Ringsted st.

Egon's Turistbusser SC 91 396 på Ringsted st.

Som togbuspassager mellem Ringsted og Næstved kunne man i sommeren 2009 bl.a. risikere at se sit IC3-tog erstattet af en Setra S315HD som SC 91 396 fra Egon's Turistbusser. Foto på Ringsted st.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 21. august 2009.

ME 1528 med Bn-vogne i Ringsted

ME 1528 med Bn-vogne i Ringsted

En stamme Bn-vogne med ME 1528 i Ringsted, inden toget kører mod København. Ringsted var på fototidspunktet endestation for toget, fordi strækningen Ringsted-Næstved var erstattet med busser. Nye leasede dobbeltdækkervogne er i 2009 under levering til DSB, og når de er klar, forsvinder Bn-vognene fra den sjællandske regionaltrafik efter at have sat deres præg på den gennem de sidste cirka 35 år.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 21. august 2009.

KS 587 ved Eilers Eg på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

KS 587 ved Eilers Eg på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Københavns sporvognslinje 6 blev oprettet i juli 1902 mellem Vestre Kirkegård og Kgs. Nytorv som en elektrificering af Istedgades Sporvej, som var åbnet i oktober 1893 mellem Vestre Kirkegård og Højbro Plads, idet der mellem Vester Voldgade og Højbro Plads kørtes ad eksisterende spor. I november 1902 fik linjen tildelt nummeret 6 og forlængedes via Østerport til Trianglen, idet man valgte at "Hovedlinjen" (linje 1) skulle suppleres af 6'eren på strækningen gennem byen. To år senere forlængedes linjen påny på Østerbro, nemlig ad Øster Allé og Lyngbyvej til Haraldsgade, og fra 1909 yderligere et stykke frem til baneoverskæringen ved den nuværende Hans Knudsens Plads. Sporet i Øster Allé kom fra 1910 som det første sted i København til at ligge i reserveret areal i gadens vestlige side (hvor der i dag er parkeringspladser). Ligeledes fra 1909 forlængedes cirka hver anden tur ad Vigerslev Allé til Trekronergade. Sammenslutningen af sporvejene i København og på Frederiksberg betød, at linje 10 i oktober 1919 overtog kørslen ad Istedgade til Vestre Kirkegård og Trekronergade, mens linje 6 i stedet kom til at køre over Rådhuspladsen og ad Vesterbrogade, Pile Allé og Valby Langgade til Nørretofte Allé i stedet for linje 2. Den senere endestation ved nuværende Ålholm Plads nåede linjen først fra oktober 1932, og de første seks år kun i vintermyldretiderne. Endelig forlængedes linjen i november 1948 til Ryparken som følge af indskrænkninger på linje 15, og linje 6' rute lå nu fast frem til omstillingen til busdrift i 1969. I de sidste år blev driften bestredet af de nye moderne Düsseldorfer-sporvogne suppleret med bogievogne i myldretiden. Her ses bogievogn nr. 587 fra 1940 som linje 6 i sløjfen ved Eilers Eg. Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 31. maj 2003.