Myldretid

Menu

Billeder

KS 587 ved Eilers Eg på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

KS 587 ved Eilers Eg på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Optaget 31. maj 2003 af John Bodholdt Nielsen (© Copyright) og offentliggjort på Myldretid 26. april 2009.

Københavns sporvognslinje 6 blev oprettet i juli 1902 mellem Vestre Kirkegård og Kgs. Nytorv som en elektrificering af Istedgades Sporvej, som var åbnet i oktober 1893 mellem Vestre Kirkegård og Højbro Plads, idet der mellem Vester Voldgade og Højbro Plads kørtes ad eksisterende spor. I november 1902 fik linjen tildelt nummeret 6 og forlængedes via Østerport til Trianglen, idet man valgte at "Hovedlinjen" (linje 1) skulle suppleres af 6'eren på strækningen gennem byen. To år senere forlængedes linjen påny på Østerbro, nemlig ad Øster Allé og Lyngbyvej til Haraldsgade, og fra 1909 yderligere et stykke frem til baneoverskæringen ved den nuværende Hans Knudsens Plads. Sporet i Øster Allé kom fra 1910 som det første sted i København til at ligge i reserveret areal i gadens vestlige side (hvor der i dag er parkeringspladser). Ligeledes fra 1909 forlængedes cirka hver anden tur ad Vigerslev Allé til Trekronergade. Sammenslutningen af sporvejene i København og på Frederiksberg betød, at linje 10 i oktober 1919 overtog kørslen ad Istedgade til Vestre Kirkegård og Trekronergade, mens linje 6 i stedet kom til at køre over Rådhuspladsen og ad Vesterbrogade, Pile Allé og Valby Langgade til Nørretofte Allé i stedet for linje 2. Den senere endestation ved nuværende Ålholm Plads nåede linjen først fra oktober 1932, og de første seks år kun i vintermyldretiderne. Endelig forlængedes linjen i november 1948 til Ryparken som følge af indskrænkninger på linje 15, og linje 6' rute lå nu fast frem til omstillingen til busdrift i 1969. I de sidste år blev driften bestredet af de nye moderne Düsseldorfer-sporvogne suppleret med bogievogne i myldretiden. Her ses bogievogn nr. 587 fra 1940 som linje 6 i sløjfen ved Eilers Eg. Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.

Flere billeder:   Fra samme lokalområde   Optaget 31. maj

Tags:

Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm 2003 Sporvogne Bevaret materiel