Myldretid

Menu

Billeder

Præstøbanen M7 og DSB MO 1835 hos Østsjællandske Jernbaneklub, Køge

Præstøbanen M7 og DSB MO 1835 hos Østsjællandske Jernbaneklub, Køge

Optaget 15. november 2025 af Thomas de Laine (© Copyright) og offentliggjort på Myldretid 16. november 2025.   Se billedteknik
Kamera: Canon EOS R7   Brændvidde: 46 mm   Lukkertid: 1/640 s.   Blænde: ƒ/8   ISO: 250 - kan være redigeret og beskåret - Skjul

Det er ikke nemt at drive veteranbane i det 21. århundrede. Østsjællandske Jernbaneklub (ØSJK) er spærret inde af nye elektroniske signalsystemer på såvel fjern- som S-banen, og i en lang periode har også Østbanen været lukket land, mens den totale fornyelse af sporene fandt sted. Og samtidig er det ikke mange år siden, byudviklingsprojektet Køge Kyst forviste klubben fra dens plads i nordenden af godsdelen af Køge station. Men ØSJK har ikke givet op, og selvom der nu i et par år ikke har kunnet køres veterantog, bød foreningen offentligheden inden for til et åbent hus-arrangement lørdag 15. november 2025. Ved den lejlighed ses her Næstved-Præstø-Mern Banens motorvogn M7, som blev bygget af Triangel i 1932 og kørte på Præstøbanen til dens nedlæggelse i 1961. Herefter var den en årrække på Østbanen, indtil ØSJK i 1978 overtog den. Den har i ØSJK-regi kørt til både Roskilde og Vordingborg, ad S-banen til København og "rundt om husene" samt ikke mindst på Østbanen. Bag ved til venstre ses DSB MO 1835, bygget på Frichs i 1953, som endnu ikke har kørt veterantog i ØSJK-regi.

Flere billeder:   Fra samme lokalområde   Optaget 15. november

Tags:

Østsjællandske Jernbaneklub (ØSJK) Frichs Triangel Køge 2025 Bevaret materiel