Myldretid

Menu

Billeder

Ferrovial fredag: Lokaltog Lm 24 øst for Ravnholm st.

Lokaltog Lm 24 øst for Ravnholm st.

Optaget 30. april 2023 af Thomas de Laine (© Copyright) og offentliggjort på Myldretid 5. maj 2023.   Se billedteknik
Kamera: Canon EOS R7   Brændvidde: 105 mm   Lukkertid: 1/640 s.   Blænde: ƒ/8   ISO: 800 - kan være redigeret og beskåret - Skjul

Nærumbanen har udskiftet hele sin materielpark på én gang tre gange i banens snart 125-årige historie, nemlig i 1952, 1968 og 1999. Banens fire nuværende Duewag RegioSprintere, Lm 22-25, blev indsat i februar 1999, hvor de erstattede banens solokørende Y-togsmotorvogne. Om nogle år gentager historien sig måske, idet Lokaltog har et udbud af batteritog i gang, som bl.a. skal afløse RegioSprinter-materiellet. Der er i øvrigt kun bygget temmelig få RegionSprintere i alt, og der er nærmest tale om en slags dieselsporvogn, som i Zwickau i Tyskland faktisk kører helt ind i byen på et spor, som deles med en af sporvognslinjerne. Nærumbanen har på papiret været elektrificeret flere gange, og en sammenkobling med den under anlæg værende Ring 3-letbane har været overvejet, men indtil videre kører den hyggelige, lille bane videre i isolation. Banen forbandt oprindeligt Lyngby på Nordbanen med Vedbæk på Kystbanen, men strækningen mellem Nærum og Vedbæk blev nedlagt i begyndelsen af 1920'erne som den første egentlige jernbanenedlæggelse i landet. I 1936 og 1954 blev først den sydlige og dernæst den nordlige endestation tillige flyttet. RegioSprinter Lm 24 er på dette billede på vej mod Nærum lige øst for Ravnholm station. Til venstre ligger den tidligere Ravnholm Papirfabrik, som engang havde betydning for banen som godskunde med sidespor til fabrikken.

Flere billeder:   Fra samme lokalområde   Af linje 910   Optaget 30. april

Tags:

Lokaltog Duewag Nærum 2023 Passagertog Ferrovial fredag