Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Billeder > Dette billede

Ritt Bjerregaard foran første CityCirkel-bus

Mere information om billedet

Ritt Bjerregaard foran første CityCirkel-bus
Optaget 12. juni 2009 af Thomas de Laine (© Copyright) og offentliggjort på Myldretid.dk 6. september 2009. Se stedet på kort

Overborgmester Ritt Bjerregaard foran den første bus på CityCirkel-linjen. Linjen har fået nummeret 11, som har været brugt flere gange før - blandt andet i årene 1944-58 af en sporvognslinje, der kørte med blå/grønne linjeskilte, som det Ritt holder en lille udgave af.

Lignende billeder:   Personer   Første dag/første tur   København   2009

Flere billeder:  Fra dette lokalområde  Linje 11 (senere 11A)  Optaget 12. juni

Kommentarer

Af Busflemming, 6. februar 2012 kl. 12:08:


Den første linie 11 - "Hønen" - var en hestesporvognslinie, der kørte mellem Sølvtorvet og Gammel Torv ad Nørregade. 14. juni 1918 kører "Hønen" sin sidste tur gennem Nørregade og erstattes i 1917 af elektrisk sporvognskørsel med linie 5.
Linienummeret 11 optræder igen i 1919, da motorbuslinien mellem Kongens Nytorv og Rådhuspladsen overtages af Københavns Sporveje fra Frederiksberg Sporveje, hvorfra man også overtager materiellet. I 1926 forlænges linien til Frihedsstøtten.
Samme år NEDSÆTTES billetpriserne i sporvognene fra 20 til 15 øre for en ligeud og fra 25 øre til 20 øre for en omstigning!!!
I 1927 forlænges linie 11 ad Vesterbrogade og Frederiksberg Allé til Frederiksberg Runddel, og i 1929 forlænges linien i den modsatte ende fra Kongens Nytorv ad Bredgade til Østerport Station.
Kørslen med linie 11 indstilles på grund af brændstofmangel 1. maj 1940.
Med den store passagertilgang til sporvognslinierne under besættelsen etableres 22. april 1944 en ny sporvognslinie 11, der kører fra Brønshøj Torv ad Frederikssundsvej til Nørrebro Station og herfra via "Prærien" ad linie 19's rute til Jarmers Plads, herfra ad linie 16's rute til Enghave Plads/Mozarts Plads.
I 1953 omlægges linie 11, således at der mellem Brønshøj Torv og Jarmers Plads nu køres ad linie 2's rute ad Godthåbsvej.
21. juli 1958 indstilles sporvognslinie 11.

Log ind eller opret dig som bruger for at kommentere:

Brugernavn: Kodeord:
 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/billeder/vis_billede.php
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.