Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2019

Aarhus' elbusser er i drift

Af Thomas de Laine

Aarhus Sporveje 184 i Frydenlund-sløjfen
Aarhus Sporveje 184 under opladning i Frydenlund-sløjfen på premieredagen 11. august 2019. Foto: Peter Berggrén Brandsen.

Der er nu to byer på Danmarkskortet med elbusser i almindelig drift. Sidste søndag begyndte Aarhus' fire elbusser at køre med passagerer, men i modsætning til landets første elbusby, Roskilde, er busserne i Aarhus leveret af den på vore breddegrader mere velkendte busproducent Volvo.

Volvo-elbusserne har Myldretid tidligere omtalt (se Aarhus Sporveje anskaffer elbusser fra Volvo (18. maj 18) og Ikke flere dieselbusser til Aarhus Sporveje (24. okt. 18)), og de adskiller sig også fra Roskildes elbusser ved at være af typen, der lades op under endestationsophold i løbet af dagen - udover i garagen. De kan køre 87 km på en opladning. Busserne er indsat på linje 13, som kører fra Frydenlund i det nordlige Aarhus via centrum til Holme i sydvest. Ladestationen - en 300 kW-hurtiglader fra ABB - er placeret i Frydenlund-sløjfen, og 13'erens køreplan er lagt, så der dagen igennem aldrig er endestationsophold her på under 18 minutter! Linje 13 er ca. 15 km lang, kører i tillempet halvtimesdrift med 4 vognløb og har en køretid på ca. 45 minutter fra endestation til endestation, afhængigt af tidspunkt på dagen. Den har garage på Station Syd, Hasselager, hvor der også er etableret ladestationer. I garagen tilsluttes strømmen via et stik på fronten, mens der i Frydenlund-sløjfen bruges en pantograf, der fra ladestanderen sænkes ned på taget af busserne. Hos Aarhus Sporveje bærer busserne vognnumrene 183-186.

Aarhus Kommune har sat sig som mål at have "fossilfri" kollektiv trafik i 2030 og ser elbusser som en mulig vej dertil. Kommunen har dog ikke ekstra udgifter til de fire første elbusser i byen, for her dækker Busselskabet Aarhus Sporveje (BAAS) selv ekstraomkostningerne, ligesom Energistyrelsen har givet et tilskud.

På premieredagen søndag 11. august blev elbusdriften indviet med et arrangement på Park Allé, Aarhus' centrale busomstigningssted lige ved Aarhus H, og efterfølgende kom busserne i trafik på linje 13, bortset fra en enkelt, der tæt pakket blev anvendt til at give interesserede en tur til Frydenlund og nogle flere oplysninger om det hele.

Som det nok er læseren bekendt, besluttede Volvo tidligere på året at stoppe med at sælge busser i Danmark, til trods for at Volvo ellers siden 1950'erne har været en af de helt store leverandører af busser i landet og i perioder den største. De fire elbusser til Aarhus er således umiddelbart noget af det sidste, Volvo kommer til at sælge i Danmark. Busselskabet Aarhus Sporveje har imidlertid netop indledt et udbud af op til 29 elektriske ledbusser til linjerne 1A, 2A og 4A over det næste halvandet år, og Volvo har i foråret bekræftet over for BAAS, at de stadig gerne vil levere elbusser til selskabet.

Kilder: Nyhedsbrev fra BAAS nr. 4/2019, 16.08.19; køreplan for Aarhus' linje 13 pr. 11.08.19; referat fra MED-udvalgsmøde i BAAS 11.06.19; udbudsbekendtgørelse afsendt af BAAS 14.08.19