Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2018

Movias 16. udbud afgjort

Af Thomas de Laine

Optare Solo i Helsingør
En af Helsingør Turisttrafiks Optare Solo-servicebusser i Helsingør i juli 2006. Foto: Thomas de Laine.

I dag faldt afgørelsen på Movias 16. udbud af i alt 49 busser og ca. 175.850 årlige køreplantimer. Kørslen var koncentreret i området omkring Roskilde, men også et par buslinjer i Helsingør-området var i udbud. Arriva står i dag for kørslen med 40 af de 49 busser.

Resultatet blev, at både Nobina og Umove udvider deres kørselsandele for Movia. Derimod taber Arriva 38 af sine 40 busser i udbuddet, og Ørslev Turisttrafik mister sin kørsel i Høje Taastrup-Hedehusene, hvorefter man kun vil have kørsel for Movia på Sydsjælland. Helt galt gik det Helsingør Turisttrafik, der udgår som Movia-entreprenør.

Kørslen blev fordelt som følger:

Umove vinder linje 342, 840 og 841 samt fast ekstrakørsel på linje 353 (udbudsenhed 1) med 4 midibusser fra Helsingør Turisttrafik. Denne kørsel må forventes at blive stationeret på Umoves eksisterende garageanlæg i Kvistgård. Derudover vinder Umove linje 201A og 202A, altså Roskilde bybusser, samt linjerne 203, 204, 205, 206, 208, 209 og 212 i Roskilde-området (udbudsenhed 9) med i alt 17 busser.

Nobina vinder linje 116 og 850 (udbudsenhed 2) med 5 busser, heraf 1 midibus, fra Ørslev Turisttrafik, og linjerne 123, 216 og 220 samt fast ekstrakørsel på linje 201A og 202A fra Arriva (udbudsenhed 3, 5 hhv. 7) med i alt 16 busser. De 9 busser på linje 123 skal være ca. 13-13,7 m.

Lokalbus vinder dele af kørslen på linje 215 og 219 med 3 busser (udbudsenhed 4) fra Arriva, mens den øvrige kørsel på disse linjer ikke er omfattet af udbuddet og fortsat vil blive udført af Keolis. Derudover vinder Lokalbus linje 246 (udbudsenhed 8) med 2 busser. Begge disse kontrakter er kun på 1½ år, men med mulighed for forlængelse, og det vil formentlig være Lokalbus' eksisterende garager, der kommer til at rumme lidt flere busser og chauffører.

Endelig beholder Arriva linje 163 og 217 (udbudsenhed 6) med 2 busser. Linjerne køres allerede i dag af Arrivas garageanlæg i Ejby. Anlægget i Roskilde, der i øvrigt er bygget af bybusselskabet Roskilde Omnibusselskab i 1980'erne kort før licitationerne kom, må forventes lukket som følge af dette udbud.

Helsingør Turisttrafiks kørsel var primært servicebuskørslen i Helsingør og Espergærde. Det er anden gang i historien, Helsingør Turisttrafik taber denne kørsel og ved samme lejlighed ophører som entreprenør. Selskabet havde første gang kørslen på disse linjer fra oprettelsen i 1992 til et udbud i 1996, hvor det daværende Bus Danmark tog over. Siden 2005 har Helsingør Turisttrafik kørt linjerne igen. Sammen med udløbet af kontrakten forsvinder de sidste 5 Optare Solo-servicebusser fra driften i Hovedstadsområdet. Udover Helsingør Turisttrafik havde Arriva også tidligere en serie sådanne busser.