Myldretid

Menu

Denne side har et kendt layoutproblem, som venter på at blive løst. Myldretid beklager fejlen.

NyhederNyhedsarkiv2015

2014-quizzen er afgjort

Af Thomas de Laine

Det er svært at spå, især om fremtiden, som man siger. F.eks. var det planen, at vinderen af 2014-quizzen skulle afgøres umiddelbart efter nytår, men planen kom ikke helt til at holde. Men nu er svarene gennemgået, og vinderen fundet.

79 personer tog del i konkurrencen, og antallet af rigtige svar fordelte sig således:

Fordeling af rigtige svar i 2014-quizzen

Rent sportsligt havde det været sjovere med én vinder, men det socialrealistiske faktum er, at hele fire mand må deles om førstepladsen med 10 ud af 13 mulige rigtige svar:

Jørgen Bonne, Brøndby
Bjarne Kelsen, Vanløse
Oliver Løvgard, Søborg
Steen Nørfalk, Valby

Her burde en håndfuld konsulenter fra PricewaterhouseCoopers eller KPMG have overværet en lodtrækning, således at det var muligt at fremlægge deres underskrevne erklæring på, at den er gået retfærdigt til. Myldretids budgetter rækker desværre ikke helt til det, men ved hjælp af en kollega er der nu trukket lod, således at præmien - for 500 kr. bøger fra Sporvejshistorisk Selskab, Dansk Jernbane-Klub og/eller J-bog - går til Oliver Løvgard, som hermed ønskes tillykke! Vinderen har fået direkte besked.

De tre andre på sejrsskamlen skal dog ikke forlade den tomhændede, så de får hver et eksemplar af jubilæumshæftet Nuup Bussii A/S 20 år, der udkom ved det grønlandske bybusselskabs jubilæum i 2000.

Sandhedens time
Hvordan gik det så, spørgsmål for spørgsmål?

1. Stopper salget af papirklippekort i Hovedstadsområdet som annonceret 1. juni 2014?

77 pct. svarede ja, og det troede Deres redaktør altså bestemt også selv. Svaret blev, som bekendt, imidlertid et nej. Tilbage i 2013 måtte man i sidste øjeblik udsætte datoen for ophøret af salg af klippekort til 1. juni 2014, men da dagen nærmede sig, blev stoppet nok engang udskudt, nemlig til oktober 2014. Det blev heller ikke til virkelighed, men nu er det planen, at det - alle gode gange fire - sker i februar i år. Spørgsmålet gik naturligvis videre i 2015-quizzen.

2. Vil det i løbet af 2014 blive muligt for almindelige pendlere at bruge Rejsekort som periodekort (dvs. et fastpris-produkt) hos mindst én operatør og/eller i mindst ét geografisk område?

Nej, og det var der også kun 22 pct., der troede på.

3. Overtager Umove flere busselskaber i 2014?

Svaret blev nej. Her var det næsten lige: 40 hældte til nej, mens 39 troede på mindst én ny overtagelse.

4. Bliver det Ansaldo, der vinder kontrakten på at levere transportsystemet til Aarhus-letbanen?

Ja, Ansaldo vandt kontrakten på transportsystemet. Det var i konsortium med Stadler, der kommer til at bygge det rullende materiel. Kun 23 pct. troede på, at Ansaldo ville vinde.

5. Vil genudbuddet af Odense bybusser indeholde krav om indsættelse af mindst 20 nye kontraktbusser ved kontraktstart?

Ja. 41 busser skulle overtages fra Tide Bus, der kører i dag, mens resten skulle være fabriksnye busser. 73 pct. ramte rigtigt.

6. Bliver kørslen med de små batteribusser på linje 11A (Movia-udbud C1) i København sendt i genudbud i 2014?

Nej, og linjen blev nedlagt med sidste driftsdag nytårsaftensdag 31. december 2014. Et større mindretal på 42 pct. havde dog forventet, at linjen blev genudbudt.

7. Bliver det officielt forventede åbningstidspunkt for metrocityringen udsat til efter 2018?

Ja. I kølvandet på, at der kom ordnede forhold på støjsagerne omkring metrocityringens byggepladser blev tidsplanen justeret. Metrocityringen forventes nu ikke længere at åbne i december 2018, men i midten af 2019. 71 pct. havde svaret, at de regnede med en udsættelse til efter 2018.

8. Er Pia Olsen Dyhr stadig transportminister 1. januar 2015?

Nej. Hun blev, efter SFs udtrædelse af regeringen, i februar afløst af Magnus Heunicke fra Socialdemokraterne. Trods den hyppige udskiftning af transportministre her til lands troede 56 pct. på, at Pia Olsen Dyhr ville blive året ud. Det må dog også i den forbindelse erindres, at hun blev transportminister så sent som i august 2013.

9. Får andre end Solaris ordre på busser til Busselskabet Aarhus Sporveje inden udgangen af september 2014?

Ja. Busselskabet Aarhus Sporveje havde åbenbart læst spørgsmålene i 2014-quizzen og tænkt, at det skulle være løgn. Der er derfor i 2014 anskaffet én MAN-bus samt naturligvis et antal Solaris-busser! Dermed fik 50,6 pct. (40 mod 39) ret.

10. Bliver Euro 6 et krav til alle busser, nye såvel som brugte, på københavnske linje 5A, når linjen sendes i genudbud?

Nej. De busser, der i den nye kontrakt skal køre på linje 5A indtil opgraderingen til +Way, må gerne være Euro 5-busser (de nuværende busser på linjen betragtes som Euro 5 i udbuddet, hvor de også skal busovertages). 80 pct. troede på et rent Euro 6-krav.

11. Indgår Movia-linje 176 (Emdrup Torv-Skovshoved) i et udbud, der igangsættes i 2014?

Ja, linjen er med i Movias igangværende udbud A12, og det troede 57 pct. da også på. Linjen kører ellers noget isoleret fra den øvrige trafik i udbuddet og kunne ses som et oplagt bud på en linje, der kunne bruges til kompensation for kørselsreduktioner i andre kontrakter.

12. Skifter Nordjyllands Trafikselskab navn til Nordtrafik senest pr. 1. januar 2015?

Nej, men 33 pct. var med på spøgen. Nordtrafik har som bekendt tidligere været navnet på Hjørring Privatbaners busselskab, som senere blev solgt til Wulff Bus. Domænenavnet Nordtrafik.dk er nu om dage registreret af Nordjyllands Trafikselskab, og et navneskift til Nordtrafik ville ligge fint i forlængelse af de to andre jyske trafikselskaber Midttrafik og Sydtrafik. Men spørgsmålet er altså bare opfundet til sidste års quiz.

13. Bliver der inden årets udgang indgået en aftale med Arriva om overtagelse af driften på Lemvigbanen?

Nej, det skete ikke. Dette var et af de spørgsmål, hvor svarene fordelte sig helt lige: 40 troede på et ja og 39 på et nej. Til gengæld var der noget mere realitet bag dette spørgsmål end det foregående: Tilbage i 2013 var der faktisk seriøst arbejde i gang med at undersøge mulighederne for en eventuel aftale med Arriva om at overtage trafikken på banen med brugte Alstom Lint-tog. Lemvigbanen er siden december 2012 den eneste lokalbane, der endnu kører med Duewags gode gamle lynettetog, som ikke længere fremstår helt tidssvarende.

Myldretid takker alle for deltagelsen!