Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2012

Aarhus Sporveje vil udrangere højgulvsbusserne

Af Thomas de Laine

12,7 meter lang højgulvsbus i Aarhus, marts 2006
Blandt de nyeste udrangeringsdømte busser er vogn 127, en 12,7 meter lang Volvo B12M fra 2005, der her ses i marts 2006 som linje 3 ved Nydamsvej. Foto: Thomas de Laine.

"Det er nu fastslået, at der skal satses på lavgulvsbusser," skriver Busselskabet Aarhus Sporvejes produktionschef Finn Mikkelsen i juli-nummeret af sporvejenes personaleblad Inform. Konkret betyder det, at stort set alle selskabets 3-akslede Volvo-busser i løbet af det kommende års tid skal udskiftes med lavgulvsbusser, hedder det.

Aarhus gik som bekendt længe enegang og indkøbte fortsat højgulvsbusser til bytrafikken, efter at resten af landet i begyndelsen og midten af 1990'erne skiftede til lavt gulv. Således er der systematisk anskaffet nye busser med højt gulv til Aarhus helt frem til 2005. De senere år har man derimod købt lavgulvsbusser.

Konsekvensen er, at det kommunale bybusselskab har forholdsvis mange højgulvsbusser i drift, og at en stor del af dem - traditionelt betragtet - har en restelevetid, der ikke giver anledning til at bestille nye busser lige her og nu. Mulighederne for at sælge sådanne 7-10 år gamle, treakslede bybusser med højt gulv og tilmed af en forholdsvis forslugen model er næppe heller særlig gode. Muligvis vil man forpligte leverandøren til at tage busserne i bytte som en del af udbuddet af ordren på nye lavgulvsbusser.

Aarhus Sporveje har aktuelt 66 Volvo B12M-bybusser i længderne 12,7 og 13,7 meter leveret i årene 2002-05 (busserierne 117-135 og 600-647, hvoraf nr. 642 dog tidligere er brændt). Det er de busser, der omtales i Inform. Herudover råder sporvejene endnu over omkring 15 Volvo B10M-bybusser af årgang 2000 i den sædvanlige 12 m-længde.

Kilde: Inform nr. 269, juli 2012