Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2010

Kraftig regn generer Hovedstadens kollektive trafik

Af Thomas de Laine

S-tog ved Svanemøllen
Et S-tog på linje A (SA 104) forlader Svanemøllen station i retning mod Farum. Der køres på sporet for tog mod København, fordi tunnelen med sporet mod Farum (til højre i billedet) er oversvømmet. Foto: Thomas de Laine, 15. august 2010.

Det er næppe gået nogen forbi, at København og Nordsjælland lørdag aften og nat (14.-15. august) blev ramt af kraftigt regnvejr. I Vedbæk blev der således målt 99 mm regn som det værst ramte sted. Hårdest gik det ud over det nordlige København og det østlige Nordsjælland.

Sporene mellem Østerport og Hellerup blev oversvømmet, og det fik lørdag aften konsekvenser for trafikken med S-tog og Øresundstog på strækningen, hvor driften måtte indstilles. Kystbanens banedæmning blev desuden ramt af flere dæmningsskred. Ved Vedbæk skred dæmningen over 16 meter ned på en cykelsti. Også syd for Rungsted Kyst station var der et dæmningsskred. Skreddene blev opdaget, da de første tog søndag morgen kom ud på strækningen, og sporet mellem Skodsborg og Rungsted Kyst blev straks spærret.

Vejene og dermed bustrafikken blev også ramt flere steder, idet bl.a. underføringerne for Buddingevej ved Lyngby station, Hellerupvej ved Hellerup station, Tuborgvej, Lersø Parkallé og Grøndals Parkvej ved Flintholm station blev oversvømmet. Særligt voldsomt gik det ud over Lyngbyvej ved Ryparken station, der blev oversvømmet med flere meter vand. Lyngbyvej samlede så meget regn- og kloakvand, at også gangtunnelen under Lyngbyvej oppe ved Ryparken station, gulvet i stationens forhal samt elevator og rulletrapper oversvømmedes. Der stod også vand i gangtunnelen på Hellerup station.

Oversvømmet bil på Lyngbyvej
Pakistan er for tiden ramt af store oversvømmelser. Dette billede er dog fra Lyngbyvej på Østerbro! Foto: Thomas de Laine, 15. august 2010.

Siden har Beredskabsstyrelsen pumpet 60 mio. liter vand væk fra oversvømmede områder. Søndag blev i København en varm og solrig sensommerdag, hvor udsigten fra broerne over den oversvømmede Lyngbyvej blev et tilløbsstykke. Men den kollektive trafik var berørt, både på bus- og togsiden det meste af dagen.

Ved Svanemøllen lå der sent søndag eftermiddag stadig vand i tunnelen, der fører Farumbanens spor ud af byen under S-togssporene til og fra Hellerup og en del af Svanemøllen Kaserne. På dette tidspunkt var S-togstrafikken genoptaget mellem Østerport og Svanemøllen, men der kørte helt ud på aftenen S-togsbusser mellem Østerport og Hellerup. Linje A betjente strækningen mellem Østerport og Farum, men måtte mellem Svanemøllen og Ryparken i begge retninger køre ad det indadgående spor på Farumbanen, som ikke løber i tunnel.

Mandag morgen kørte S-togene igen normalt. Værre er det med banedæmningen på Kystbanen, som når dette skrives fortsat betyder, at der kun kan køres i det ene spor mellem Skodsborg og Rungsted Kyst. Derfor kører Kystbanen efter en køreplan med tog i 20-minuttersdrift, der standser ved alle stationer. Søndag skulle ellers have været premieren på den nye og mere robuste køreplan på Kystbanen.

Nyt regnvejr tirsdag har også berørt den kollektive trafik. Movia kunne således oplyse, at en række buslinjer i Hovedstadsområdet på grund af vejret og tæt trafik kørte med forsinkelser, og metroen var tirsdag formiddag ramt af store forsinkelser og overfyldte tog.

Kilder: Dagspressen samt Ing.dk 16.08.10